Frågan är väl varför du inte känner dig bekväm med andra människor? Speciellt ifall de är bra och trevliga människor. Att känna sig obekväm med människor som är sliskiga eller "konstiga" på något vis har jag full förståelse för, men människor som är trevliga och "normala"?
Såklart ska man inte ställa upp och umgås med människor man inte vill umgås med, det blir ju liksom som ett övergrepp på sig själv. Men någonstans känner jag också att om din sambo verkligen vill någonting så hade jag själv nog ställt upp ibland. För hans skull. Jag är tex inte så intresserad av att fira sambons faster när hon fyller år, känner knappt människan och vi har ingen egen relation, men jag hänger med ändå för jag är inbjuden och för att jag vet att min sambo uppskattar det. Samt att jag ju känner andra i släkten jag har utbyte utav.
Men själv hade jag aldrig kunnat vara tillsammans med någon som inte ville umgås socialt. Jag har ett jättestort behov av mina vänner och min släkt, och mitt hus står alltid öppet och vi har ofta gäster. Hade min sambo valt att aldrig umgås med andra än mig, och knappt mig ibland, så hade jag valt bort det förhållandet. Jag vill vara tillsammans med någon som delar mitt liv, och jag hans, inte som avskärmar sig från världen.