Oskodd bak?

Sv: Oskodd bak?

Tack för era svar!
Glömde säga att jag har skott honom bak, och det var inga problem.

bara-undrar om den inte inom en vecka kommer få mindre problem med stelheten bak oxå. Återkom gärna med svaret på det.

Nej, det är en tinkerkorsning.
Passgångare är han dessutom....

Passgångare? :confused:
Betyder det att hästen har tölt och pass? Tinker + vad-korsning?

En passtaktig häst ser ju ofta stel och konstig ut för folk som inte är vana vid fem-gångare...

Jag skulle ta ut en veterinär och kolla hästen igen, det kostar väl typ en tusenlapp men det är det väl värt för att veta varför hästen rör sig stelt?
Kanske har den varit så hovöm att den fått en massa spänningar som den kanske behöver hjälp med att lösa upp. Bara för att orsaken är borta behöver inte spänningarna släppa...

då lånara jag KNAPPEN

och ställer frågan ut i cyberrymden.

min häst har ju inga skor alls, min hovslagre säger att hon har en bra hovkvalitet och dessutom har hon alldrig haft skor på sig
7 år gammal.
men nu har det ju varit/är bilda här i norr vilket resulterat i is och halka:crazy:.
hon har aldrig varit ömfodad men har nu börjat när dena blida kommit och halka gå knagligt, jag kan förstå att hon går försiktigare nu när det är halt:) det gör ju jag oxå.

men nå nu till ska
jag fundera på att låta hovslagren sko henne
ska jag då sko henne bara fram med brodd till en början eller runt om:confused: :confused:

Jag har min häst oskodd bak så länge det inte är säsong för broddar. Hon blir ömfotad i fram utan skor och måste därför ha skor där, men inte i bak och jag kan inte se någon anledning till att sko henne bak när det inte behövs. Kanske fungerar hästen du tittat på likadant?

Kl.
Ej svar till ts, bara lite allmänt.

Om hästen går bra utan skor bak, inte är öm eller sliter onödigt mkt eller behöver skos av annan anledning (för korrigering, broddning etc.) så varför lägga pengar på att sko den där då?

Det verkar onödigt.

Kl.
Ej svar till ts, bara lite allmänt.

Om hästen går bra utan skor bak, inte är öm eller sliter onödigt mkt eller behöver skos av annan anledning (för korrigering, broddning etc.) så varför lägga pengar på att sko den där då?

Det verkar onödigt.

jag tycker oxå det är onödigt med skor
men ljust nu när det är såå halt så vill man ju på något sätt försäckra sig mot brutna ben och annat
där av min fråga

men sedan så verkade det ju finnas annat botemedel mot oskodda kusar

Min häst är heller inte skodd bak, och det har varken med dolda fel eller svårskoddhet att göra. Hon har helt enkelt bättre form och kvalitet på bakhovarna än framhovarna, där hon behöver skor för att inte bli ömfotad då de ridvägar vi har i trakten sliter väldigt mycket.
Skoddes f.ö. första gången vid 8 års ålder, pga behovet att brodda under vintern.

Jag har alltid haft mina hästar oskodda bak om de inte varit väldigt ömma. Orsaken är dels ekonomisk. Dessutom bär hästen det mesta av ryttarens tyngd fram (åtminstone var det vad min hovslagare sa). Belastningen ökar och är hästen det minsta öm i hovarna så drabbar det fram. Ingen av mina hästar har haft något "dolt" problem.

vad heter han ??
Vi köpte men lämnade tillbaka en tinkerkorsning i mars ..
Han var stel bak o jag tyckte det kändes som spatt :s

De hästar jag sköter på ridskolan är inte skodda bak. De två shettisarna är inte skor alls. Detta beror ju mest på att de oftast rids i ridhus. Inga grusvägar eller asfalt. Om vi rider ut med eleverna är det bara en liten kort bit grusväg innan vi kommer till en mjuk sandstig in i skogen. Det är ingen häst som blivit konstig i benen för det. Det har nog med något annat att göra. Vet inte hur gammal hästen var nu...

*KL*

Som flera skrivit. De flesta hästarna sliter hårdare på frambenen och måste därför skos där. Men ganska många klarar sig utana tt skos bak.
Jag har dock varit med om hästar som gått oskodda bak utan att ömma, men ändå har de varit väääldigt stela. Denna häst testades att skos (trots att den aldrig ömmade på grus eller liknande) och stelheten blev faktiskt mycket bättre efter någon vecka. Men på denna häst kändes ju inte stelheten som spatt. Den kändes inte dirket så stel att rida, men däremot när man skulle lyfta bakhovarna.

Hur har det gått nu då? nu har du ju ändå ridit honom en tid med skor...

då lånara jag KNAPPEN

och ställer frågan ut i cyberrymden.

min häst har ju inga skor alls, min hovslagre säger att hon har en bra hovkvalitet och dessutom har hon alldrig haft skor på sig
7 år gammal.
men nu har det ju varit/är bilda här i norr vilket resulterat i is och halka:crazy:.
hon har aldrig varit ömfodad men har nu börjat när dena blida kommit och halka gå knagligt, jag kan förstå att hon går försiktigare nu när det är halt:) det gör ju jag oxå.

men nå nu till ska
jag fundera på att låta hovslagren sko henne
ska jag då sko henne bara fram med brodd till en början eller runt om:confused: :confused:

Förra vintern hade jag bara skor fram med broddar, då han halkar mindre utan skor, för de får bättre fäste, så itne säkert du behöver sko bak, testa fram med broddar, o sen får du se om de behövs bak eller inte, lita halka blir det ju även med broddar, trots allt.

*kl*

Ja, hur gick det med hästen? Blev det bättre efter skoning bak?

Anledningen till att jag frågar är att jag bestämt mig för att sätta på skor bak vid nästa skoning. Dels för att kunna brodda runt om, och dels för att jag tycker att bakhovarna har slitits mer än vanligt. Tror att allt regn/brist på snö kombinerat med att hovarnas tillväxt trappas ner på vintern har bidragit till att de slitits mer än normalt. Har aldrig behövt sko bak innan, men vill göra det nu för säkerhets skull. Förhoppningsvis åker bakskorna av igen framåt vårkanten...

Sedan tycker jag det är svårt att begära av hästen att den skall bära upp sig bak om man bara har skor fram.

Precis. Det där har jag funderat över.... Jag vet inte om detta stämmer, men jag kan tänka mig att hästar är mer ömfotade fram eftersom de "normalt" sett har sin tyngdpunkt ganska långt fram. Men när vi rider vill vi ju att hästen ska lägga tyngdpunkten längre bak. Om den är oskodd bak kanske det blir svårare för den att göra det?

Mitt varmblod hade inga skor när jag köpte henne för ett halvår sen. Har haft henne skodd på alla fyra men hon tappar sina skor hela tiden. Försökte då med att bara sko fram , men då gick hon med bara en sko och det funkade att rida i alla fall. Nu är hon barfota tillsvidare och det fungerar bra ! Kanske får sko igen men undrar ibland om det verkligen behövs. Kan kanske vara så att en del hästar inte behöver skos ? :)

Liknande trådar

Hästvård I början av december förra året visade min häst en mindre hälta på höger fram i endast höger volt på hårt underlag. Inga...
Svar
4
· Visningar
2 313
Senast: Lejd
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 148
Hästvård Behöver lite erfarenheter och råd i hur jag ska tänka och hur jag ska gå vidare med min häst. Hon var halt för ett tag sedan och vid...
Svar
15
· Visningar
3 819
Senast: Pannica
·
Hästvård Jag har en 3-åring hemma på prov som har varit oren på hårt/grusigt underlag med hypotes sulömhet. Vill gärna bolla lite! - Gick oskodd...
2 3
Svar
56
· Visningar
7 200
Senast: MiniLi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London