Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Jag har sett hundar där åldern fortfarande räknas i VECKOR som söker nytt hem pga allergi. Varför umgicks inte hela familjen med rasen innan för att kolla om någon reagerade? Eller så var det vara jättejobbigt med en valpterrorist.
Minns du den valpen som dök upp på blocket som var 9 veckor och skulle säljas pga tidsbrist? Tror både jag och flera andra tog upp det i denna tråden. Ägarna hade alltså haft valpen i -en vecka- (om man utgår ifrån att den såldes vid den lagliga åldern, 8 veckor) och skulle redan sälja den vidare.

Det här känns ju verkligen seriöst, en van hundägare som haft hund i hela sitt liv köper en valp från Blocket, som hon får hämta på en parkering? :meh:

Det började med att hon letade hund för sin dotters räkning. Valet föll på en annons på Blocket, med hundvalpar av rasen dvärgspets. Hon ringde till säljaren, som påstod att hunden hade stamtavla och kom från en erkänd kennel.

Priset för hunden var överkomligt, 9000 kronor. Pia tingade en hund och de bestämde sig för att träffas i centrala Malmö för att genomföra köpet.
– Men redan på stationen fick jag dåliga vibbar. Jag tänkte att den här mannen känns skum.

”Inte hunden jag tingat”
När säljaren höll upp hunden insåg Pia att hennes magkänsla hade varit korrekt.
– Jag sa direkt: ”det där är inte hunden jag har tingat. Det där är inte hunden i annonsen, den har fel färg.” Han påstod att jag misstog mig, att det var samma hund.
När hon bad om att få veta vilken kennel hunden var uppfödd av blev svaret att den drevs av mannens mamma, som för tillfället var bortrest.
– Han tog fram vaccinationsintyg och papperena verkade vara i ordning. Och hunden såg verkligen ut som en dvärgspets och var jättesöt. Jag stod där och tänkte febrilt. Jag hade 30 minuter på mig till att tåget skulle gå tillbaka. Ville jag komma tillbaka tomhänt? säger Pia och fortsätter:
– Jag tittade på Chico och det var som om han sa: ”snälla, rädda mig härifrån!”

Pia bestämde sig på bråkdelen av en sekund.
– Jag tänkte: det här är dumt, jättedumt, men det får bära eller brista.

Valpen var uttorkad
Pia von Rosen har haft hundar i hela sitt liv, både sällskaps- och utställningshundar. Med sin vana märkte hon snart att det var mycket som inte var som det skulle med valpen.
– Dagen efter fick han diarré och besvären fortsatte i två dagar. Jag tog honom till veterinären och fick veta att han var uttorkad och undernärd. Det syntes inte under den lurviga pälsen hur mager han var, men veterinären sa att det var allvarligt, att han kanske inte skulle klara sig.
Pia försökte kontakta säljaren, men förgäves – numret hade upphört att fungera. Hon fick själv betala alla kostnaderna för veterinärvården och kunde inte annat än att hålla tummarna för att den lilla valpen skulle klara sig.

Raljerande? Nä, har man sysslat med hundar i hela sitt liv, är medelålders och läskunnig borde man veta bättre än att köpa en valp under de omständigheterna. Nu hade valpen tur, den överlevde och den får stanna kvar. Tycker jag synd om köparen? Nej! :banghead:

Jag har aldrig hört talas om att någon blir av med sin allergi för katter genom att kastrera en katt. Har du något vetenskapligt belägg för det? Och hur påverkar det hud/päls?
Jag själv var allergisk mot min ena katt... Nivå hosta blod, väsande andning, rinnande ögon, "förkyld" hela tiden. Katten kastrerades. Och symptomen försvann till 70%. Blev inget mer hostande, andningen återgick till det normala, "förkylningen" släppte. Det är välkänt att fertila katter avger mer allergen än kastrerade.

@Mia_R: Jag håller med. Är man vuxen och bevisligen använder internet borde det inte ta så lång tid innan man hamnar hos SKK när man letar valp. Basics som att man INTE köper en Blocket-valp utan att träffa den med sin mor hos uppfödaren borde ju komma fram också.

I det här fallet gissar jag på att hon inte är så erfaren som hon påstår och/eller är en cheapskate :meh:

Raljerande? Nä, har man sysslat med hundar i hela sitt liv, är medelålders och läskunnig borde man veta bättre än att köpa en valp under de omständigheterna. Nu hade valpen tur, den överlevde och den får stanna kvar. Tycker jag synd om köparen? Nej! :banghead:
Hur kan den ha fått överleva? Trodde man avlivade alla smuggelhundar som hittades?! :confused:

Minns du den valpen som dök upp på blocket som var 9 veckor och skulle säljas pga tidsbrist? Tror både jag och flera andra tog upp det i denna tråden. Ägarna hade alltså haft valpen i -en vecka- (om man utgår ifrån att den såldes vid den lagliga åldern, 8 veckor) och skulle redan sälja den vidare.
Jag har sett en sådan, ja. Tror att de skrev i annonsen att de haft den i fem dagar :banghead:

Hur kan den ha fått överleva? Trodde man avlivade alla smuggelhundar som hittades?! :confused:

Nej alla hundar avlivas inte. Det brukar stå mellan avlivning och hemkarantän. Det är olika beroende på vilket land hunden kommer ifrån och om den är frisk eller inte. Länsstyrelsen kanske aldrig fått reda på att den där valpen ens existerar. Står ju inget i artikeln om det.

Oavsett vad så får människan skylla sig själv. Hur dum får man vara?

Här ser det ut som det är något man gärna gör sig lustig över och raljerar om. Det är inte fenomenet som sådant som diskuterades utan ett specifikt fall där info saknas.

Tycker du att det är bättre att behålla hunden om man inte har råd?

Vet du att just den här hunden var ett impulsköp och inte din?

Hade du funnit det lustigt att jag gjorde mig lustig över dig när du tvingades omplacera din hund? Varför förutsåg du inte att livet skulle köra ihop sig? Du är ju inte ett dug bättre än den här hundägaren ;) (obs ironi- jag förstår både att du och andra kan få problem som gör att man tvingas ta svåra beslut. Men varför är det okej att du behöver göra det men inte andra?
Jag tycker det riktigt vidriga är de som föder upp alla korsningar och säljer till vem som helst.
Det går ändå förstå att en förstahundsägare gör misstag och köper hund för att sedan inse att raserna var för svåra eller att det helt enkelt inte passad att ha hund.
Men de som föder upp och säljer till dessa människor är de riktiga fula fiskarna !

Blir precis vad du gör hunden till? Nja, blir precis vad pappskallen som avlat fram dem gjort dem till. Utmärkta pensionärshundar, förmodligen. :banghead:
Jag tror de blir toppen som pensionärshundar! Kommer hålla soprent från de där som lurar sig in genom att påstå att de är från hemtjänsten och sedan snor gamlingarnas plånböcker och smycken. :up:

(Ett och annat barnbarn kanske råkar gå samma väg, men ...)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama