Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Påminner lite om en annons jag såg häromdagen. Tror det var en korsning av tuffa raser, en tik på ett år - och anledningen var att "jag ska börja jobba". Oavsett om man pluggar, är arbetslös eller sjukskriven, hur *** kan man vara så kortsiktig att man skaffar hund för att man råkar ha tid just då? :mad: Här höll det uppenbarligen mindre än ett år.
Man kanske inte planerar att få missfall, skiljas eller drabbas av ett dödsfall. Ingen skulle kunna skaffa sig hund om de måste garantera att de kan ha kvar hunden i över ett år.

Men anledningen var att hon skulle börja jobba. Inte skilsmässa eller död.
Och det kanske pga något oförutsett såsom en skilsmässa.

Varför utgå från att folk inte har bra skäl?

Jag mår lika illa av ert raljerande i tråden som över många av exemplen här. Ja folk gör mycket dumheter men att frossa i det gör liksom inte saken bättre. Och att frisera sanningen eller hitta på en egen där detaljer saknas (som här) för att få ännu något att skratta åt är i mina ögon osmakligt. Ja det är kul ett tag men inte i längden.

Ja det kan vara kortsiktigt tänkande men det kan lika gärna finnas en bra och kanske tragisk förklaring.

Och det kanske pga något oförutsett såsom en skilsmässa.

Varför utgå från att folk inte har bra skäl?

Jag mår lika illa av ert raljerande i tråden som över många av exemplen här. Ja folk gör mycket dumheter men att frossa i det gör liksom inte saken bättre. Och att frisera sanningen eller hitta på en egen där detaljer saknas (som här) för att få ännu något att skratta åt är i mina ögon osmakligt. Ja det är kul ett tag men inte i längden.

Ja det kan vara kortsiktigt tänkande men det kan lika gärna finnas en bra och kanske tragisk förklaring.
Om man börjar jobba får man ju råd till hunddagis eller hundvakt :up:
Många som säljer djur verkar inte ha tänkt igenom beslutet från A till Ö utan typ A till F. Speciellt på kattsidan. "Ska sälja min katt för jag har blivit allergisk"
- Är den kastrerad?
"Nej"
- Men gör det, allergin minskar med största sannolikhet.

För övrigt hittade jag en kullannons på blocket där mamman till valparna med stor sannolikhet är syster till mitt raggs föräldrars hund. Samma lilla län, samma blandning. I händelse av att ragg blir mer än så, så tipsade jag inte om kullen om han av någon händelse skulle få för sig att köpa valp från kullen :p

Många som säljer djur verkar inte ha tänkt igenom beslutet från A till Ö utan typ A till F. Speciellt på kattsidan. "Ska sälja min katt för jag har blivit allergisk"
- Är den kastrerad?
"Nej"
Så om din make har dött och du övergår från att ha varit hemmafru och tagit hand om barnen till ensam försörjare med 3 barn med låglöneyrke så ska du förutse det? Och har du inte det så förtjänar du att folk raljerar över dig för att du måste omplacera din älskade hund som du har haft både gott om tid och pengar till tidigare?

- Är den kastrerad?
"Nej"
Jag har aldrig hört talas om att någon blir av med sin allergi för katter genom att kastrera en katt. Har du något vetenskapligt belägg för det? Och hur påverkar det hud/päls?

Så om din make har dött och du övergår från att ha varit hemmafru och tagit hand om barnen till ensam försörjare med 3 barn med låglöneyrke så ska du förutse det? Och har du inte det så förtjänar du att folk raljerar över dig för att du måste omplacera din älskade hund som du har haft både gott om tid och pengar till tidigare?

Jag tror inte att någon tycker omplacering är fel om något drastiskt händer. Men så många är det inte som råkar ut för drastiska livsförändringar när hunden är 6-18månader.. Inte heller jobb är något att omplacera för, i de flesta fall funkar ju hunddagis och hundvakt. Men folk inser helt enkelt hur jobbigt det är med hund, då de inte tog reda på vad det innebär från början. I måååånga fall är det inte pga allergi, jobb eller skilsmässa utan helt enkelt "jag orkar inte ta ansvaret det innebär och hunden var ett impulsköp..."

Har själv fått omplacera en hund för två år sen då hela livet körde ihop sig. Nu sitter jag istället och är livrädd för att köpa brukshund igen då det var bland det jobbigaste jag gjort. Alla kan råka ut för skit som gör att de måste omplacera, men hundköp ska inte göras för att "just nu vill jag ha.." utan att alls bry sig om framtiden.

Men så många är det inte som råkar ut för drastiska livsförändringar när hunden är 6-18månader..

Hela ditt inlägg var bra men just den här meningen var verkligen huvudet på spiken. Jag tycker att det är bra att folk omplacerar oavsett anledning när det inte fungerar att ha kvar sina djur. Men med tanke på hur många hundar som byter hem innan de ens fyllt två år, och ofta i den ålder då de slutar vara valpgulliga och börjar bli jobbiga och krävande så är det garanterat en stor del av dessa omplaceringar som beror på att man inte tänkt genom sitt hundköp ordentligt.

Hela ditt inlägg var bra men just den här meningen var verkligen huvudet på spiken. Jag tycker att det är bra att folk omplacerar oavsett anledning när det inte fungerar att ha kvar sina djur. Men med tanke på hur många hundar som byter hem innan de ens fyllt två år, och ofta i den ålder då de slutar vara valpgulliga och börjar bli jobbiga och krävande så är det garanterat en stor del av dessa omplaceringar som beror på att man inte tänkt genom sitt hundköp ordentligt.
Jag har sett hundar där åldern fortfarande räknas i VECKOR som söker nytt hem pga allergi. Varför umgicks inte hela familjen med rasen innan för att kolla om någon reagerade? Eller så var det vara jättejobbigt med en valpterrorist.

Jag har sett hundar där åldern fortfarande räknas i VECKOR som söker nytt hem pga allergi. Varför umgicks inte hela familjen med rasen innan för att kolla om någon reagerade? Eller så var det vara jättejobbigt med en valpterrorist.

Ungefär som en valp på 4 månader som behöver nytt hem eftersom "tiden inte räcker till".

För mig finns det två anledningar till att skriva om den här typen av annonser. Dels för att de är avskräckande exempel till folk som tror att man kan skaffa hund som hinner bli rumsren och ensamhetstränad på ett par veckors semester och i övrigt "blir vad man gör den till". Dels för att avreagera mig under kontrollerade former.

Fast valpar är mer allergiframkallande än vuxna och även om någon tål en hund så är det inte säkert att den tål nästa hund av samma ras. Med andra ord är jag betydligt mindre skeptisk till de som omplacerar valpen pga allergi när de haft den i någon vecka än till alla de som omplacerar hundarna när de är 6-12 månader gamla.

En snabb titt på blocket visar annars att drygt halvårsgamla hanhundar av brukshundskorsning eller amstaffkorsning är det mest allergiframkallande som finns ;)

Ungefär som en valp på 4 månader som behöver nytt hem eftersom "tiden inte räcker till".

Sådana ser man jättemånga på Blocket. Och jag undrar om man då inte satt sig in i alls vad det innebär att ha hund.

Jag känner några som fick omplacera sin valp efter bara några veckor. De hummade bara om man frågade varför så jag fick intrycket av allt jobb med valpen (av en liten svårare ras) hade överrumplat dem totalt. Men de lämnade tillbaka den till uppfödaren som tog hand om omplacerandet. Har man köpt hunden seriöst går väl ofta det? Så slipper den bli vandringspokal på Blocket.

Fast valpar är mer allergiframkallande än vuxna och även om någon tål en hund så är det inte säkert att den tål nästa hund av samma ras. Med andra ord är jag betydligt mindre skeptisk till de som omplacerar valpen pga allergi när de haft den i någon vecka än till alla de som omplacerar hundarna när de är 6-12 månader gamla.

En snabb titt på blocket visar annars att drygt halvårsgamla hanhundar av brukshundskorsning eller amstaffkorsning är det mest allergiframkallande som finns ;)
Ja, jag vet att allergier kan bero på individ. Men jag tycker att jag ser det där lite för ofta för att det alltid ska vara fallet. Och om det ÄR fallet undrar jag varför inte uppfödaren tog tillbaka valpen och hittade en ny köpare.

Sådana ser man jättemånga på Blocket. Och jag undrar om man då inte satt sig in i alls vad det innebär att ha hund.

Jag känner några som fick omplacera sin valp efter bara några veckor. De hummade bara om man frågade varför så jag fick intrycket av allt jobb med valpen (av en liten svårare ras) hade överrumplat dem totalt. Men de lämnade tillbaka den till uppfödaren som tog hand om omolacerandet. Har man köpt hunden seriöst går väl ofta det? Så slipper den bli vandringspokal på Blocket.

Ja, jag har aldrig hört om någon seriös uppfödare som inte velat ta tillbaka en valp. Tvärtom så vill de allra flesta bli kontaktade i stället för att hundar de sålt ska hamna på Blocket.

Jag tror inte att någon tycker omplacering är fel om något drastiskt händer. Men så många är det inte som råkar ut för drastiska livsförändringar när hunden är 6-18månader.. Inte heller jobb är något att omplacera för, i de flesta fall funkar ju hunddagis och hundvakt. Men folk inser helt enkelt hur jobbigt det är med hund, då de inte tog reda på vad det innebär från början. I måååånga fall är det inte pga allergi, jobb eller skilsmässa utan helt enkelt "jag orkar inte ta ansvaret det innebär och hunden var ett impulsköp..."

Har själv fått omplacera en hund för två år sen då hela livet körde ihop sig. Nu sitter jag istället och är livrädd för att köpa brukshund igen då det var bland det jobbigaste jag gjort. Alla kan råka ut för skit som gör att de måste omplacera, men hundköp ska inte göras för att "just nu vill jag ha.." utan att alls bry sig om framtiden.
Här ser det ut som det är något man gärna gör sig lustig över och raljerar om. Det är inte fenomenet som sådant som diskuterades utan ett specifikt fall där info saknas.

Tycker du att det är bättre att behålla hunden om man inte har råd?

Vet du att just den här hunden var ett impulsköp och inte din?

Hade du funnit det lustigt att jag gjorde mig lustig över dig när du tvingades omplacera din hund? Varför förutsåg du inte att livet skulle köra ihop sig? Du är ju inte ett dug bättre än den här hundägaren ;) (obs ironi- jag förstår både att du och andra kan få problem som gör att man tvingas ta svåra beslut. Men varför är det okej att du behöver göra det men inte andra?

Ja, jag vet att allergier kan bero på individ. Men jag tycker att jag ser det där lite för ofta för att det alltid ska vara fallet. Och om det ÄR fallet undrar jag varför inte uppfödaren tog tillbaka valpen och hittade en ny köpare.
Som svar på sista meningen: för att man ville köpa en billig hund som bara skulle vara sällskap och därför sket fullständigt i om uppfödaren var seriös eller inte, valpen var söt och billig, det var bra. Sedan visade det sig att uppfödaren inte ville hjälpa till utan bara var glad när valpen var såld och pengarna fanns på bankkontot. Synd. Jättemycket otur, absolut :angel:

Och om det tagit veckor för att inse det, varför tror att det räckt att umgås med hund?

Ja folk skyller på allergi och vissa får det faktiskt också.

Här ser det ut som det är något man gärna gör sig lustig över och raljerar om. Det är inte fenomenet som sådant som diskuterades utan ett specifikt fall där info saknas.

Tycker du att det är bättre att behålla hunden om man inte har råd?

Vet du att just den här hunden var ett impulsköp och inte din?

Hade du funnit det lustigt att jag gjorde mig lustig över dig när du tvingades omplacera din hund? Varför förutsåg du inte att livet skulle köra ihop sig? Du är ju inte ett dug bättre än den här hundägaren ;) (obs ironi- jag förstår både att du och andra kan få problem som gör att man tvingas ta svåra beslut. Men varför är det okej att du behöver göra det men inte andra?

Anledningen till att man skämtar om det är för att skämt är ett sätt att hantera jobbiga saker. Som tex att folk köper hundar med mindre eftertänksamhet än om det vore en bil.

Jag har inte sagt att andra inte får omplacera?
Det jag skrev var att MÅNGA av hundarna som omplaceras, speciellt i åldern under 2 år, omplaceras pga att folk inte tänkt längre än att hund är mysigt och de har ju lite semester nu. De tänker inte att sen kommer de få jobba och då skaffa hundvakt, hunden biter sönder saker, hunden behöver långpromenader, fysträning och mental träning för att må bra och inte bli jobbig, hunden behöver gå kurser och det kostar pengar, hunden blir sjuk och det kostar pengar (blandraser är ju sååå friska :meh: ) osv. Folk har helt enkelt för lite kunskap om vad hund innebär innan de skaffar en. Vilket är ruskigt tråkigt.

Känner flera som omplacerat av olika anledningar och har aldrig dömt någon. Men djur ska inte vara ett impulsköp.

Och om det tagit veckor för att inse det, varför tror att det räckt att umgås med hund?

Ja folk skyller på allergi och vissa får det faktiskt också.

Jag kan lätt raljera om detta. En kollega till mig med 5 barn varav 2 st i blöjåldern köpte en liten korsning. Det var en blandras, och de hade den i 4 eller om det var 6 veckor. Sen blev det för jobbigt vilket de visste att det skulle bli, så valpen köptes enbart för att få tyst på barnens tjat. Hunden var barnens ansvar vilket var kul i ungefär 4 dagar. Samma sak med marsvinet de hade innan. Sen såldes den till en granne. En del byter djur som om det vore underkläder. Jag vet de som omplacerar med huvud och hjärta och de som alltid har en ny hund/katt/häst på gång. Lite som sommarkattssyndromet. Det är bara kul ett litet tag när solen skiner.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama