Du menar att jag ska göra jobbet själv?Om du söker på heterosiseffekt eller korsningseffekt så hittar du gott om information.
Tack, det ska jag göra!
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Du menar att jag ska göra jobbet själv?Om du söker på heterosiseffekt eller korsningseffekt så hittar du gott om information.
Det kallas även för heterosis-effekten och utnyttjas t.ex. Vid uppfödning av köttrasdjur. Man parar två (lämpliga) renrasiga raser med varandra, och får bra tillväxt bl.a.Kan någon upplysa mig i denna fråga?
Läser om huruvida blandraser är friskare i vetbase på fb:
Det finns ju en F1-boost, när man korsar två olika sorter. Det beror på att friska gener ofta slår ut sjuka. Parar du alltså två olika raser med olika rasbundna problem så bör du få friska valpar. Tyvärr funkar det bara första generationen. Så en liten sanning finns det i detta.
Jag förkovrar mig just på google i både gris- och fåravelDet kallas även för heterosis-effekten och utnyttjas t.ex. Vid uppfödning av köttrasdjur. Man parar två (lämpliga) renrasiga raser med varandra, och får bra tillväxt bl.a.
Men att avla på en sådan korsning nästa gång (eller en tredje gång), ger ofta snarare det sämsta ur det ingående avelsmaterialet. Det är som om olika hälsoproblem, lynnesdefekter m.m. snarare förstärks.
Många svenska husdjursraser (hästar, kor, grisar, höns) har skadats, eller till sluts ersatts av renrasiga importraser, efter inkorsningar med importerade raser där första generationen såg toppen ut, men där generationerna därefter varit katastrofala.
Jag förkovrar mig just på google i både gris- och fåravel
Ja, ser ju just det att korsningseffekten inte nedvärvs. Men varför blir det så dåligt i nästa generation?
Jag såg det redan från början - inavelsdepression! Tänkte att det är sådan man lätt får på blocket.Nästa googleuppgift: outbreeding depression.
Intressant dock. Outbreeding depression var ju svaret, @Monstermom, tack.
Men då är det alltså så att blandraser faktiskt har större chans att vara friskare, i första generationen? (Bortsett från att det kanske ofta är oreggade föräldrar som kanske inte hälsoundersökts och därför bär på okända svagheter)
Men då är det alltså så att blandraser faktiskt har större chans att vara friskare, i första generationen? (Bortsett från att det kanske ofta är oreggade föräldrar som kanske inte hälsoundersökts och därför bär på okända svagheter)
Själv så håller jag på att få stroke av att läsa i omplacerings och fodervärdsgrupperna på fb. Det finns verkligen många oseriösa hundönskare där ute. Blir lika beklämd varje gång jag ser dessa urmärkliga annonser där folk tigger gratishundar och någon svarar "Du har pm".
Många dumpar gärna sin hund vart som hellst bara de blir av med den.
Får dom sånt skit sålt?Oreggad pomeranian.. Endast 18 000 kr.. Helt otroligt vilka priser folk tar
Nej det tror jag inte, jag förmedlade en sådan med suuuuper stamtavla och ovanpå det trevlig för något år sedan och han var trots sin prislapp på 15000 inte lättsåld.Får dom sånt skit sålt?
Åh, jakthund minsann! Det finns ju bara ett par raser att välja på därDagens blocketfynd:
mamman är Jack russel och papillon, pappan är King charles och malteser.
Och:
Dom är en blandning mellan amerikansk stafford terrier och en blandning av jakthund och border collie. De finns både hanar och honor. Pris är 3000kr st.
Annars brukar ju den bruksavlade ha en kortare rygg och raaaaak som så gärna vill påpekas i sådana där annonserVad tror ni om en lång hårig schäfer, en bruksavlad bör väl inte vara alltför lång men är det OK i utställningsringen? Men den borde väl se ut som nåt tax/bassetaktigt, fast med långa ben?
Men alla är väl håriga, och det går väl knappast att få fram en variant som fäller ännu mer än andra schäfrar, men det är klart att med någon/några DM extra rygg blir det mera päls.
(Ena parten i en blocketkorsning)
Dagens blocketfynd:
mamman är Jack russel och papillon, pappan är King charles och malteser.
Och:
Dom är en blandning mellan amerikansk stafford terrier och en blandning av jakthund och border collie. De finns både hanar och honor. Pris är 3000kr st.
Nej men de kanske inte är rena sällskapshundar som en del hävdar i annonser.Fast det är väl precis hur de ska funka? En karelare som blir ängslig för att björnen ska göra ont är nog inte riktigt som han ska...
Jag växte upp med karelare, jag tycker de är mysiga hundar! Har inget intresse av att ha någon själv (för lite intresse av föraren för min smak) men några monster är de då rakt inte.
Nej men de kanske inte är rena sällskapshundar som en del hävdar i annonser.
Blev väldigt påhoppad när jag kommenterade att de behöver få röra mycket på sig då det stod i annonsen att de var perfekta familjehundar som älskade soffmys och korta promenader