Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
På en lokal köp och sälj sida ligger det ute flat/golden valpar. Jag bad en kompis fråga om föräldrarna var röntgade och ögonlysta. :devil:
8000 gånger 12 valpar blir nog en hyfsad semester. :crazy:

Fralla - eurasier.. Hur sjutton tänkte man där? :confused: Frallan är dessutom mamman..
Folk blandar verkligen precis vad som helst.

Jag kanske skulle tagit en kull på Ixi och Leo. Måste ju vara den perfekta kombinationen. Valparna kan bli både långhåriga, korthåriga, strävhåriga och allt därimellan. I många olika färger och storlekar.
Dessutom skulle de säkert passa till det mesta, vakt, jakt (det är ju trots allt både schäfer och terrier i), agility (pappan är iaf snabb och smidig) och varför inte lite drag? Dra i kopplet kan båda föräldrarna!
Vem vill inte ha en lagom stor hund med attityd och som passar till allt! Sen kränger man iväg dom för 8000 spänn. Dessutom, om man har (o)tur så får man ett gäng allergier på köpet. Ett riktigt kap!
Ingen som är sugen? :angel::D:rofl:

Fralla - eurasier.. Hur sjutton tänkte man där? :confused: Frallan är dessutom mamman..
Folk blandar verkligen precis vad som helst.

Jag kanske skulle tagit en kull på Ixi och Leo. Måste ju vara den perfekta kombinationen. Valparna kan bli både långhåriga, korthåriga, strävhåriga och allt därimellan. I många olika färger och storlekar.
Dessutom skulle de säkert passa till det mesta, vakt, jakt (det är ju trots allt både schäfer och terrier i), agility (pappan är iaf snabb och smidig) och varför inte lite drag? Dra i kopplet kan båda föräldrarna!
Vem vill inte ha en lagom stor hund med attityd och som passar till allt! Sen kränger man iväg dom för 8000 spänn. Dessutom, om man har (o)tur så får man ett gäng allergier på köpet. Ett riktigt kap!
Ingen som är sugen? :angel::D:rofl:

Såg den också :( Det är inte så ofta vår ras är med i någon blandning men jag måste säga att detta var en av de konstigaste ändå..

Diskussionerna kring blandrasavelns vara eller icke vara kan vara ganska underhållande ibland.

"Jag har orena katter oxå , jag själv är väl då oxå oren då jag inte är arisk meo ej helt svensk .
Hade en häst som inte heller var helt ren .
Dock kan jag trösta er som endast lever och tycker att det rena , borde få andas.
Så är vi alla helt friska både kroppsligt och mentalt.
Men för guds skull gå aldrig och blanda er eller inneha något som är mixat !"

Diskussionerna kring blandrasavelns vara eller icke vara kan vara ganska underhållande ibland.

"Jag har orena katter oxå , jag själv är väl då oxå oren då jag inte är arisk meo ej helt svensk .
Hade en häst som inte heller var helt ren .
Dock kan jag trösta er som endast lever och tycker att det rena , borde få andas.
Så är vi alla helt friska både kroppsligt och mentalt.
Men för guds skull gå aldrig och blanda er eller inneha något som är mixat !"

Jag som trodde att katter var renliga djur.. :D

Någon som vill ha en chipap-valp för 8000 kr?! :idea:

Eller en "jag russell" som fyller 1 år och är nästan rumsren? Säljes pga allergi... såklart :grin:

Staffordshire bullterrier och dvärgpinschervalp endast 6500 kr!

Själv så håller jag på att få stroke av att läsa i omplacerings och fodervärdsgrupperna på fb. Det finns verkligen många oseriösa hundönskare där ute. Blir lika beklämd varje gång jag ser dessa urmärkliga annonser där folk tigger gratishundar och någon svarar "Du har pm".
Många dumpar gärna sin hund vart som hellst bara de blir av med den.

Kan någon upplysa mig i denna fråga?

Läser om huruvida blandraser är friskare i vetbase på fb:

Det finns ju en F1-boost, när man korsar två olika sorter. Det beror på att friska gener ofta slår ut sjuka. Parar du alltså två olika raser med olika rasbundna problem så bör du få friska valpar. Tyvärr funkar det bara första generationen. Så en liten sanning finns det i detta.

Kan någon upplysa mig i denna fråga?

Läser om huruvida blandraser är friskare i vetbase på fb:

Det finns ju en F1-boost, när man korsar två olika sorter. Det beror på att friska gener ofta slår ut sjuka. Parar du alltså två olika raser med olika rasbundna problem så bör du få friska valpar. Tyvärr funkar det bara första generationen. Så en liten sanning finns det i detta.

Om du söker på heterosiseffekt eller korsningseffekt så hittar du gott om information. :)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama