Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Visste inte i vilken tråd jag skulle lägga det här.. Men alltså... Tre månader gammal valp som säljs av uppfödaren för att uppfödaren fått ändrade arbetstider? :crazy: Jag blir ju lite skeptisk när det dessutom är uppfödarens första kull av den rasen, föräldrahundarna omeriterade osv.

Visste inte i vilken tråd jag skulle lägga det här.. Men alltså... Tre månader gammal valp som säljs av uppfödaren för att uppfödaren fått ändrade arbetstider? :crazy: Jag blir ju lite skeptisk när det dessutom är uppfödarens första kull av den rasen, föräldrahundarna omeriterade osv.
Låter inte som någon jag skulle titulera "uppfödare" utan mest busk-hobby-avlare som mest tar valpar för att de är söta och de tror att de ska få en massa kopior av föräldrahundarna.

Bott granne med en karelblandis. Det var nog den otrevligaste hund jag någonsin träffat på. Den är i alla fall med i topp tre listan.

Vi har haft en karelsk björnhund på inackordering ett par dagar och hon var jättetrevlig. Dock är inte en typisk karelare passande som enbart sällskapshund, dessutom är min uppfattning att de verkar vara mer enmanshund än "allmanshund".

Vilken ras? :nailbiting:

En hund ute på Hundstallet nu (*namn* kom in till Hundstallet som ett ärende och är nu överlåten till Hundstallet för omplacering.), kollade avelsdata som jag alltid gör med renrasiga omplaceringar. Hunden (import) är inte röntgad och parad men en oröntgad tik, också import. 2/7 valpar är HD/AD-röntgade. Båda med ua. på armbågar. Den ena hade D och den andra E på höfterna. Hur tänker man? :cautious:

En hund ute på Hundstallet nu (*namn* kom in till Hundstallet som ett ärende och är nu överlåten till Hundstallet för omplacering.), kollade avelsdata som jag alltid gör med renrasiga omplaceringar. Hunden (import) är inte röntgad och parad men en oröntgad tik, också import. 2/7 valpar är HD/AD-röntgade. Båda med ua. på armbågar. Den ena hade D och den andra E på höfterna. Hur tänker man? :cautious:
Hur man tänker?
Man tänker pengar.
Enda anledningen att man parar oröngade hundar i en ras där ED förekommer är pengar, pengar, pengar.

Jag blev nyfiken.. Hanen var ju dessutom inte ens ett år fyllda när valparna kom.

Vi har haft en karelsk björnhund på inackordering ett par dagar och hon var jättetrevlig. Dock är inte en typisk karelare passande som enbart sällskapshund, dessutom är min uppfattning att de verkar vara mer enmanshund än "allmanshund".
En kompis familj hade en karelare (till jakt ska tilläggas så ingen tjoar ;)). Jättegullig och mysig hund, men tuff när det gällde (ställde björn).

En kompis familj hade en karelare (till jakt ska tilläggas så ingen tjoar ;)). Jättegullig och mysig hund, men tuff när det gällde (ställde björn).

Jo, de kan ju vara lite väl tuffa i skallen. En bekant till särbon har en och den har fått däng av björn flera gånger varav en rejäl med veterinärbesök. Den har inte lärt sig något, den drar fortfarande gärna upp björn :crazy:

Min kompis hade också en, jättetrevlig karelare, s länge ingen annan mopsade sig mot honom gickhan ihop med alla, men kom en annan hund kaxig så fick den strykyvärr fick hanavlivas sen på beordran av polisen för dem ansåg honom aggressiv.

Jo, de kan ju vara lite väl tuffa i skallen. En bekant till särbon har en och den har fått däng av björn flera gånger varav en rejäl med veterinärbesök. Den har inte lärt sig något, den drar fortfarande gärna upp björn :crazy:

Fast det är väl precis hur de ska funka? En karelare som blir ängslig för att björnen ska göra ont är nog inte riktigt som han ska... :D

Jag växte upp med karelare, jag tycker de är mysiga hundar! Har inget intresse av att ha någon själv (för lite intresse av föraren för min smak) men några monster är de då rakt inte. :up:

Fast det är väl precis hur de ska funka? En karelare som blir ängslig för att björnen ska göra ont är nog inte riktigt som han ska... :D

Jag växte upp med karelare, jag tycker de är mysiga hundar! Har inget intresse av att ha någon själv (för lite intresse av föraren för min smak) men några monster är de då rakt inte. :up:

Jo, men han pushar lite för hårt... tom ägaren medger att han är lite bäng i skallen :D I övrigt är den trevlig.

Man behöver inte tänka ,man följer SKKs regelverk o krav. Och att den är import behöver inte göra hunden sämre,den kan också vara röntgad i sitt hemland men data är inte infört på skk.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama