Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Aussiekull, tiken har C-höfter ("uppfödarna" visste inte att det inte var önskvärt att avla på C-höfter) och MH gjordes vid 53 månader på hanen och på tiken efter valpning.... JAG BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT!!!

Aussiekull, tiken har C-höfter ("uppfödarna" visste inte att det inte var önskvärt att avla på C-höfter) och MH gjordes vid 53 månader på hanen och på tiken efter valpning.... JAG BLIR SÅ JÄVLA TRÖTT!!!
Hör ständigt gnabb från uppfödare att utomlands är minsan c-höfter ok, det är baaaaaara i Sverige vi är så kräsna.

Själv väljer jag att se Sverige som ett I-land och föredömme i avel om man icke godkänner avel på C-höfter.

De har fortfarande inte fått sålt sin "dobermannvalp av världsklass" för 17.000kr. Undrar varför, kan ju ha att göra med att detta:
Fulltandad korrekt bett
HD A
AD 0
PHTVL/PHPV-free
Katarakt free
PRA free

RD-free
MH
Dominant svart
1:a Öppenklass

är tikens enda meriter. Hade jag ställt Plex när han levde hade han haft samma meriter typ.
Finns endel sjukdomar och tråkiga/avbrutna MHn i tikens stam med.

Fy fan! Jag hatar ursäkten "visste inte..."
"Jag visste inte att man inte kunde ha tikar och hanar ihop under löpet"
"Jag visste inte att man inte får para tik under 18 månader"
"Jag visste inte att den sjukdomen finns i rasen"

DET ÄR FÖR FAN DIN SKYLDIGHET ATT VETA SÅDANT OM DU SKA HA HUND OCH AVLA! :rage:

De har fortfarande inte fått sålt sin "dobermannvalp av världsklass" för 17.000kr. Undrar varför, kan ju ha att göra med att detta:
Fulltandad korrekt bett
HD A
AD 0
PHTVL/PHPV-free
Katarakt free
PRA free

RD-free
MH
Dominant svart
1:a Öppenklass
är tikens enda meriter. Hade jag ställt Plex när han levde hade han haft samma meriter typ.
Finns endel sjukdomar och tråkiga/avbrutna MHn i tikens stam med.

Du menar att tikens främsta merit är att hon har en livmoder och lyckades bli dräktig? :grin: :banghead: :arghh:

Fy fan! Jag hatar ursäkten "visste inte..."
"Jag visste inte att man inte kunde ha tikar och hanar ihop under löpet"
"Jag visste inte att man inte får para tik under 18 månader"
"Jag visste inte att den sjukdomen finns i rasen"

DET ÄR FÖR FAN DIN SKYLDIGHET ATT VETA SÅDANT OM DU SKA HA HUND OCH AVLA! :rage:
Avel?

Verkligen!

Man kan ju även undra varför de valt att använda en hane som redan har fått en massa kullar här i Sverige (15-20st tror jag sist jag kollade) när det bara reggas knappt 100 dobermanns om året.. Denna fråga ställer jag mig var gång jag ser uppfödare välja honom..

Helknas plus att dobbisar brukar väl få stora kullar också?

Med facit i handen är jag glad att den som importerade Leon inte använde honom i avel. Ljudrädslan (smällare, raket, åska, blixt osv...) började i 5årsåldern o är inget jag vill att någon hund skall behöva erfara. Tur att vi bor mitt ute i skogen.
Med tanke på rasens avelsbas´storlek skulle jag kunna tänka mig en artificiell befruktning av en tik som inte genererar mer än en valp, sedan uppföljning o ev fler insemineringar om det föll ut bra i x antal generationer.
Hans MH torde vara en våt dröm för uppfödare av rasen, förutom att han drog ärevarv runt Linköping i stället för att jaga trasa, fast det framkommer inte i protokollet.
http://berger.forum24.se/berger-about1042.html

Men vem bryr sig? Valpköparna vill helst ha sådana där blå/svart spräckliga ulltottar med psykotiskt blick.
Berger-des-Pyrenees_Ellea_800x600.jpg

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama