Oseriös avel nr 3

Status
Stängd för vidare inlägg.
Det ska vara många raser! Från sajten: "De raser som till en början blandades in förutom labrador och pudel i alla storlekar var Irlänsk vatten spaniel, Amerikansk och Engelsk cocker spaniel." - och softie, nämner de senare.

Du har ju en massa raser, kan du inte göra en cocktail på dem du har? :D
Har inget eget som passar,men jag kan nog låna ihop till en soppa,köper labbe,lånar pooh av ungersk vän, bekant har fött upp softi så kanske kan jag nästla in mig där,vad saknar jag då, jo just det cocker, hmmmmmmmmmm mamma har fött upp cocker kanske hon vet någon annars skulle jag gärna ha en amris utan päls...:D

Det går nog att få ihop,annars tror jag att jag kan rädda en kombi hund från något hundsheelter i Ungern med liknade utseende och kalla den renrasig bla ha bla ha ras.

Jag sitter och tittar på en adoptionssida för hundar lite till och från. Är BC blandraser så fruktansvärt vanligt eller är det en sån standard man använder typ; " Jag vi vet ju inte riktigt vad han är, men ser han inte ut att ha lite Border collie i sig!?!" Det är ju jäääätte många där det står att det är bc-blandras

Jag vet en person som drömde om att köpa BC, för "de är ju såå vackra" och hon skulle visst vara såå aktiv med sin hund, lära den flera tricks och gå långpromenader varje dag, det ni! Sedan var ju alla BC-uppfödare så elaka att de vägrade sälja valp till henne, tänka sig, ingen fattade hur otroligt perfekt hem hon hade att erbjuda hunden.

Hur som helst. Personen slutade upp med en blandras som skulle kunna vara lite allt möjligt. En trevlig hund förvisso, men matte är övertygad om att hunden är "såå mycket BC!" av... någon anledning som jag inte alls förstår. Senare har matte pratat om hur roligt det är att diverse beskrivningar av BC på nätet (när det gäller storlek på hund, aktiveringsbehov och allt vad det nu kan vara) inte passar, för det stämmer ju inte in på hennes hund. Hon har ärligt talat inte en enda tanke på att det är hennes hund som inte är en BC, utan det är alla andra som är okunniga :meh:

Jag brukar tänka att finns det en person av ett visst slag, då finns det säkert fler, så jag är inte förvånad om många vill ha sina hundar till BC-blandisar.

Ja, de är väldigt vanliga. Populära som sporthundar - eller kanske snarare populära som "jag vet inte vad jag vill göra med min första hund men vi ska i alla fall bli stjärnor i någon sport"-hundar.

Och sen är det ju jättebra ur avelsperspektivet också, det vet ju alla att korsar man in bc får man små genivalpar...
Dom hamnar i omplaceringsträsket rätt ofta också...har en själv...hon styrde sin första familj helt och hållet vid 7 månaders ålder. Sjukskriven p.g.a hunden...ack ja... Det blev lite ordning på henne sen hon flyttade till mig, ingen stjärna alls i någon sport men hon har levt ett aktivt liv hos mig och hästarna och hon är 12 år nu.

Jag sitter och tittar på en adoptionssida för hundar lite till och från. Är BC blandraser så fruktansvärt vanligt eller är det en sån standard man använder typ; " Jag vi vet ju inte riktigt vad han är, men ser han inte ut att ha lite Border collie i sig!?!" Det är ju jäääätte många där det står att det är bc-blandras
Har också varit in och tittat lite och hittat många bc-korsningar jag med. Jag ryser...

Du kan köpa ur kullen som föddes i januari ;)

De är roliga för de varnar folk för att köpa vanliga labradoodles :D
128743646155239065.jpg

Dom hamnar i omplaceringsträsket rätt ofta också...har en själv...hon styrde sin första familj helt och hållet vid 7 månaders ålder. Sjukskriven p.g.a hunden...ack ja... Det blev lite ordning på henne sen hon flyttade till mig, ingen stjärna alls i någon sport men hon har levt ett aktivt liv hos mig och hästarna och hon är 12 år nu.

Ja precis! Blocketdansen, avlivning eller ett liv med konflikt och förvirring är nog de absolut vanligaste resultaten av dessa "fantastiska sportkorsningar", köparna har sällan något egentligt intresse av att anstränga sig att lära sig och hunden något (det behövs ju inte, hunden är så smart!) och mentaliteten är skrämmande ofta helt bedrövlig och definitivt inte lämpad för tävling. Men "there's a new sucker born every minute", och tyvärr är det som vanligt hundarna som betalar för det.

Kul att din hund fick ett lyckligt slut på sin saga i alla fall! :up:

För x antal år sedan såg jag en dokumentär som hette designer dogs. Det var där jag stötte på Kai Klee första gången, ni vet dom där som jag o @Hyacinth skall starta uppfödning av?
128949638937843988.jpg

För visst är det en rättighet att ha ett spann polarhundar när man bor i stan? Doodlarna var med, men mest var det väl hundar/blandisar som togs fram med vissa speciella sporter som mål? T ex Borderborder med sikte på små ettriga o ff a snabba jyckar till agility o flybal.
Det är tävlingsnördar främst som avlar så, som vi gör här med draghundar.

För x antal år sedan såg jag en dokumentär som hette designer dogs. Det var där jag stötte på Kai Klee första gången, ni vet dom där som jag o @Hyacinth skall starta uppfödning av?
128949638937843988.jpg

För visst är det en rättighet att ha ett spann polarhundar när man bor i stan? Doodlarna var med, men mest var det väl hundar/blandisar som togs fram med vissa speciella sporter som mål? T ex Borderborder med sikte på små ettriga o ff a snabba jyckar till agility o flybal.
Det är tävlingsnördar främst som avlar så, som vi gör här med draghundar.

Håller som bäst på att övertala MAKEN att vi ska göra om vardagsrummet till Hundstall.

Hallå där alla nyfikna !
Om en vecka sätter vi igång med ett nytt hem för våra små valpar som blir flyttfärdiga den 9 Februari då dem blir 8 v gamla. prefekt överraskning till alla hjärtans dag till den som älskar verkligen djur !:wtf::wtf::wtf::meh:

Valparna är 50 % chihuahua 50% dvärg pinscher. Valparna är vana vid barn, tidningar och djur. vi har två tikar ( dem bruna) och två hanar ( dem vita) fler bilder/ videos kan skickas vid önskemål .

Men det är ju tur att valparna är vana vid tidningar iaf :up::up:

Jag vet en person som drömde om att köpa BC, för "de är ju såå vackra" och hon skulle visst vara såå aktiv med sin hund, lära den flera tricks och gå långpromenader varje dag, det ni! Sedan var ju alla BC-uppfödare så elaka att de vägrade sälja valp till henne, tänka sig, ingen fattade hur otroligt perfekt hem hon hade att erbjuda hunden.

Hur som helst. Personen slutade upp med en blandras som skulle kunna vara lite allt möjligt. En trevlig hund förvisso, men matte är övertygad om att hunden är "såå mycket BC!" av... någon anledning som jag inte alls förstår. Senare har matte pratat om hur roligt det är att diverse beskrivningar av BC på nätet (när det gäller storlek på hund, aktiveringsbehov och allt vad det nu kan vara) inte passar, för det stämmer ju inte in på hennes hund. Hon har ärligt talat inte en enda tanke på att det är hennes hund som inte är en BC, utan det är alla andra som är okunniga :meh:

Jag brukar tänka att finns det en person av ett visst slag, då finns det säkert fler, så jag är inte förvånad om många vill ha sina hundar till BC-blandisar.
Det där är -så- vanligt. Jag har även fått veta att mina inte kan vara renrasiga och reggade, för den jag pratar med fick minsann veta av sin hunds uppfödare att enda anledningen till att deras "bc" inte var reggad var att den var korthårig/för vit/trefärgad/fel form på öronen. Och eftersom mina också är fel enligt deras uppfödare kan de inte heller reggas.

Det där är -så- vanligt. Jag har även fått veta att mina inte kan vara renrasiga och reggade, för den jag pratar med fick minsann veta av sin hunds uppfödare att enda anledningen till att deras "bc" inte var reggad var att den var korthårig/för vit/trefärgad/fel form på öronen. Och eftersom mina också är fel enligt deras uppfödare kan de inte heller reggas.
Ja jösses, det vore ju förskräckligt om en arbetande hund kunde reggas med "fel" form på öronen ;) (jag fattar inte att det finns valpköpare som går på det där.. Ok om det gäller sällskapsraser, men det är ju inte direkt vad bc är känd som)

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
4 113
Senast: Raderad medlem 94602
·
Ekonomi & Juridik Jag och en vän är väldigt oense om en sak, och skriver här för att själv få en klarhet i det hela, samtidigt som jag gärna vill höra er...
Svar
15
· Visningar
2 572
Senast: bapro
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama