@Voff och
@Mia_R
Det hade ju varit underbart om man kunde registrera "allt", men är det rimligt? Och möjligt? Och vad ska man göra med resultatet? Hur ska man tolka frånvaron av notat om sjukdom/tillstånd?
Missförstå mig inte, man ska absolut inte avla på sjuka hundar!
Men, när diagnoser ska registreras så bör ju hela "materialet" undersökas (vilket ju det inte ens görs med nuvarande kontrollprogram), diagnoserna bör vara någotsånär lätta att ställa, och ha en bevisad ärftlighet. Å andra sidan skulle ju en sådan registrering kunna vara det som leder till att man bevisar ärftligheten...
Bara för att visa på lite svårigheter: förvärvad epilepsi. Definitivt inte ärftlig. Vad är då nyttan med att registrera den? Hur skiljer man diagnosen i registerform, så att inte släktingar tas ur aveln i onödan? Hur förhindrar man felregistrering av ärftlig epilepsi som förvärvad?
Allt går att lösa, med utbildning av veterinärer och engagerade ägare/uppfödare, men att på bred front gå in och registrera "allt", eller valda delar... ja, det kanske snarare är rasklubbarna som ska dra sitt strå till stacken där, kanske få möjlighet att föra in dylika resultat i avelsdata, eller ha ett liknande register själva. Risken är ju bara att man drunknar i för mycket information, som gör det omöjligt att bedriva någon form av vettigt avelsarbete, iom risken för urskiljningslöst uteslutande av släktingar. Uteslutande av avelsdjur ska självklart göras om det är befogat, men då måste diagnosen vara säker och ärftligheten finnas där.
Summa: inte lätt, men inte heller omöjligt. Jag skulle personligen önska registrering av syringomyeli i min egen ras. Dock är nuvarande diagnosmetod för trubbig för att vara enkelt tillämpbar, men forskning pågår och ett DNA-test kommer förhoppningsvis att dyka upp på 10-20 år.