Oseriös avel 2023

Som sagt, för mig är Blocket inget alternativ när jag letar hund. Jag letar bara på rasklubbens hemsida, SKK:s Köpa Hund eller så kontaktar jag uppfödaren direkt. Varför gå via Blocket då?
Nog sagt om det.
Det beror nog lite på vilken ras man har, men jag är tex väldigt positiv till att (seriösa) uppfödare annonserar på blocket. Det finns nämligen mängder av blivande hundägare som skulle kunna passa utmärkt ihop med en ras de inte ens känner till, eller kanske inte läst på om pga dåliga rykten om rasen. Om en seriös uppfödare av den rasen annonserar på blocket så kan den lättare nå ut till dessa potentiella valpköpare, de där som inte vet hur perfekt det skulle bli med den rasen. Hur bra som helst ju :)

För en liten stund sedan, när jag var ute med mina vovvar, så träffade jag en granne som har skaffat valp. En liten, liten långhårig, rysligt söt vovve. Jag frågade så klart vad det var för ras. Hon svarade - mycket stolt - att det minsann var en Atjoo!
Jag stod som ett frågetecken, och då förklarade hon att det var en blandning mellan Cavalier och Shih tzu. Alltså - hon har antagligen sagt att det var en Cavatzu - men jag hörde Atjoo. Så nu kommer jag alltid att kalla den för Atjoo!
Och, ja, den var köpt på Blocket :D

Som sagt, för mig är Blocket inget alternativ när jag letar hund. Jag letar bara på rasklubbens hemsida, SKK:s Köpa Hund eller så kontaktar jag uppfödaren direkt. Varför gå via Blocket då?
Nog sagt om det.
Sorgligt nog har det visat sig att Dsg-uppfödaren i det tragiska fallet ovan, har förgreningar till fler kennlar. Alla har visat upp en snygg fasad mot valpköparna som inte har anat vad som har gömts bakom kulisserna. Massvis med valpköpare som nu känner skuld för att de har köpt hundar av dessa uppfödare. Så ledsamt!
Det här tänker är ju så bakvänt så det finns inte, är ju toppen att även seriösa uppfödare använder blocket och når ut till den vanliga människan som inte har stenkoll på hur man köper en hund på ditt korrekta vis.
Mer seriösa uppfödare på Sveriges största annonssida tycker jag :)

Det här tänker är ju så bakvänt så det finns inte, är ju toppen att även seriösa uppfödare använder blocket och når ut till den vanliga människan som inte har stenkoll på hur man köper en hund på ditt korrekta vis.
Det där pratade jag om med kompisar som är uppfödare och väldigt seriösa och duktiga, och de har faktiskt tänkt annonsera ut sina nästa kullar på köpa hund och Blocket just för att visa hur det ”ska” se ut och hjälpa förstagångsköpare att kunna hitta även till de bra uppfödarna.

Vi har annars en ”uppfödare”, eh, valpproducent, som avlar på lite allt möjligt, bland annat ryska djur som inte får reggas men som mörkar att hundarna inte får reggas i SKK som syns mycket där. Vore bra med lite motpol.

Och jag tycker att ditt resonemang låter bakvänt. För mig blir Blocket aldrig en seriös säljkanal för hund. Sorry!

Liknande trådar

Hundavel & Ras Fast varför skulle labbe/golden korsning ge aktivare ledarhundar? Inom respektive ras finns det ju redan hundar med mycket motor. Så om... 4 5 6
Svar
106
· Visningar
4 576
Senast: mamman
·
Hundavel & Ras Läste i oseriös avel tråden och blev nyfiken på detta. Jag har noll koll på hur detta görs inom renraser så jag tänkte att jag kunde... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 469
Senast: Lena_B
·
R
Övr. Hund Idag när jag jobbade så skulle jag gå in på en innergård. Det är ett dagis där och när jag kom in i "passagen" in till innergården blev...
Svar
10
· Visningar
1 684
Senast: Raderad medlem 68338
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka