Oscarsjuryn behöver inte se filmerna innan de röstar!

Vilka är egentligen jurymedlemmarna och varför får just de bestämma? Jag har ofta undrat sådär lite i bakhuvudet.

Men ja, det låter helt barockt att de inte skulle behöva se alla nominerade filmer.

Fast, det ska ju ändras? Så alla i juryn måste se alla filmerna.

Jag antar (?) att många bara tittade på det som verkat intressant och röstat därefter. Men att många tagit uppdraget på allvar och tröskat igenom allt.

Jag antar att det är bra att de ändrar reglerna men med 9934 personer som är röstberättigade så är det väl i praktiken omöjligt att veta om alla tittar på allt ändå. Men det kanske ändå får medlemmarna att ta det på lite mer allvar.

Som jag förstått saken så handlar det mer om (kraftig) lobbying än om vilken film som faktiskt är bäst. Och därför är det sällsynt att någon annan än stor-budget-filmerna får statyetter.

Jag har sedan länge slutat bry mig om Oscarsgalan men brukar istället titta på vilka filmer som fått pris på olika festivaler, såsom guldpalmen, guldbjörnen, vilka som gått bra på Sundance-festivalen etc.

Senast ändrad:
Jag hade heller ingen aning om att det var så det gick till men blev jätteförvånad.

Jag minns att det i filmen American Fiction (som rekommenderas varmt, för övrigt) togs upp liknande problem när det gäller att dela ut priser till författare - huvudkaraktären i filmen var den enda i panelen som faktiskt läst alla de nominerade böckerna och det gjordes en ganska stor grej av det. Så det kanske är vanligare än man tror, tyvärr.

Liknande trådar

Kultur Vilken är den bästa filmen ni någonsin sett? Behöver inte vara kvalitetsmässigt bra utan kan vara bra av anledningar ni själv väljer... 3 4 5
Svar
97
· Visningar
4 686
Skola & Jobb Som rubriken lyder - hur är kulturen angående AW på er arbetsplats? Har ni det? "Måste" man gå med på det? Om ni har det - går alla... 7 8 9
Svar
174
· Visningar
7 488
Senast: BernT
·
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 713
Senast: qitis
·
Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
8 990
Senast: Gabby_Ossi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31