Ursäkta. Jag gör som jag brukar. Jag läser trådstarten och sen skummar Jag igenom resten av tråden för saker brukar gå OT.
Kärlek ska ge energi. Att älska någon ska ha en positiv aura kring sig. Exempelvis så jobbar jag och min sambo sen sju år på samma jobb och ses hela dagarna. Men likförbannat skriver vi till varandra om vi är i sär. Nu har vi valp så vi måste jobba olika skift och vi kreverar nästan när vi inte ses och lägenheten är i kaos för vi blir fuktionsodugliga. Nu förstår jag att vi är extremer och alla vill inte ha det såhär. Min bästa kompis tex. beskriver sin make som att 70% av tiden är hon irriterad på honom men hon är dökär i honom fortfarande efter nästan 20 år.
Jag (och min sambo) har tidigare varit i länga, fruktansvärt dåliga förhållanden och trott att vi varit kära, men nu i efterhand så inser vi att det har varit andra mer komplicerade känslor inblandade. I hans fall så handlade det om traumabonding och i mitt fall så handlade det nog ärligt talat om desperation. Och det som båda våra gamla relationer har gemensamt var att dom var komplicerade, självutplånande och destruktiva. Våran relation var inte alls lätt från början. Vi var verkligen tvungna att nollställa våra förväntningar på vad en relation innebar för att få saker att funka som vi ville. Jag tror att jag skrivit i en tråd om min sambo ang. städning och matlagning, tror jag att det var. Men vi hade aldrig orkat om det inte inte hade funnits någon sorts "lätthet" i att krångla. Om vi inte konstant gett varandra energi till att fortsätta göra saker till det bättre. Ingen av oss är perfekt. Ingen av oss gör något perfekt. Men han i sin person är perfekt för mig.
Så om jag ska försöka sammanfatta. Att älska någon ska vara lätt, som att andas. Man ska få energi av den andra när saker är svårt. När man gör kompromisser så ska det kännas som en investering inte en förlust. Jobbet, ekonomin, ens utseende eller vad fan som helst kan vara åt helvete men så tittar man på den som älskar en och så känner man att "åh shit jag vann!"