osäker och rädd

B

Blinkblink

Har en hund som jag haft som valp..
Då jag fick hem henne var hon livrädd för mig och min sambo..
Vi fick inte komma nära henne och hela hon skakade..
Tog ett tag innan hon lärde känna oss och vi henne, sen var det helt okej..Men andra personer var jätte läskiga..
Jag tränade henne varje dag genom att träffa nytt folk hela tiden så hon skulle förstå att människor inte var farliga..
Idag är hon 1 år och det är likadant fortfarande..
Vissa personer går det bättre med och andra inte ,utan då sätter hon igång med sitt skällande,morrande o skakande ,och svansen mellan benen..
Jag tror att det kan vara så att något har hänt henne som liten hos uppfödaren där hon inte fick så mycket människokontakt och hundarna där fick aldrig vara inne utan satt bara i en rastgård..
Kan ha hänt något hemskt som sitter kvar i henne som hon aldrig glömmer..
Vet inte vad jag ska göra för att hjälpa henne få förtroende för människor förutom att försöka låta henne hälsa på så många som möjligt men än så länge så har det inte gett några framsteg..
Funderar på om det bästa kanske är att gå och träffa en hundterapeut som kan hjälpa min hund..
Har ni några bra tips ,ni som varit med om detta ?:confused:

Sv: osäker och rädd

Jag har inte varit med om det själv på någon av mina hundar, men vet andra som har haft problem med tilliten .. är mycket möjligt att det har hänt något hos uppfödaren..Är det alla människor lr mest barn, vuxna?...Det är bra att hon träffar mycket folk men kan oxå bli för mycket så det blir stressigt för henne, så det gäller o ta det i hennes egen takt...En viktig grej är att dem som hjälper er med o hälsar verkligen tar det lugnt o känner sig lugna eftersom hundar känner vibbar rätt fort hos människor...Ett tips är att någon okänd inte bryr sig om hunden när h*n kommer hem till er, sätter sig på golvet o bara är med lite godbitar i handen o sen låter hunden ta steget fram till personen o när det gör det berömmer försiktigt..Ta hjälp av samma person flera gånger tills hunden litar på den...Det funkade på min kompis hund o nu han hon blivit en helt annan hund men kan fortfarande vara lite nervös för vissa..Lycka till o hoppas verkligen att det löser sig för er

Renee79
Hon älskar småbarn men äldre går inte då blir hon osäker på folk o morrar o skäller

Småbarn funkar bra.. Hon älskar småbarn som är runt 1 -10 år
Men sedan äldre barn eller vuxna blir hon nervös av o skäller o morrar..
Har testat de där med godis men hon vill inte komma fram till folk även fast hon tycker det är intressant med vad dom har i handen..
Men vet inte om det finns någon hundterapeut som man tar med sig hunden dit o att dom får kolla på henne o se vad som behöver göras..
Men det beror ju på om man har råd med de också, vet inte alls vad sånt kostar eller hur man tar kontakt med sånna personer.

Oki..Hon har antagligen svårt att läsa av äldre, men barn är ju barn...Det är inte nått lätt problem o vissa kommer tyvärr aldrig kunna lita på människor men det kan bli bättre..Känner ni någon som är lugn o trygg isf prova mitt tips o se vad som händer..När hon väl kommer fram ge henne godiset o prata lugnt med henne o beröm henne men inte röra henne utan låta henne gå när/om hon vill..Så hon inte känner sig låst..Ta hjälp av en instruktör på en brukshundklubb dem finns där för att hjälpa...håller tummarna för er

Du hann lägga in ett nytt medan jag skrev =)..Gå till din närmaste brukshundklubb o prata med någon instruktör...Kolla runt lite på nätet..Tror predigre hade en hundpsykolog där som man kunde sk mail till o rådfråga för ett tag sen, men vet inte om hon finns kvar men gå in där o kolla..

Det bästa tipset jag kan ge dig är att lägga din fråga på forumet "hund" där det finns mycket kompetenta människor som kan hjälpa dig!

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 601
Senast: fixi
·
Övr. Hund Jag har en labbe tik som är ett år. Som valp var hon ganska tuff men när det kom till människor så tyckte hon det var läskigt. Inte så...
Svar
6
· Visningar
1 441
Senast: Trassel12
·
Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 847
Senast: Grazing
·
Hundträning Något luddig trådstart kanske men jag har ett problem med att min ena hund har gjort utfall mot barn i koppel. Med utfall menar jag att...
2
Svar
38
· Visningar
5 041
Senast: Liran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar