Osäker nervös häst

Ewelina

Trådstartare
Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv.

I somras var jag hos en hästhandlare och fick syn på min drömhäst.. eller ja, rumpan på min drömhäst när hon sprang ifrån oss i hagen medan de andra hästarna glatt stod o tiggde mys :D Jag som inte alls hade tänkt att köpa mig en häst fick ett kanonerbjudande och det slutade med att damen fick komma hem till mig. Så hade jag köpt mig ett ohanterat frieser/welsh cob sto på 5 år.

Sedan dess har allt gått väldigt mycket framåt. I början var hon fullständigt livrädd för människor och hon sprang så fort du visade dig. ALLT var läskigt. Idag står hon lugnt själv inne i stallet, blir ledd som om hon aldrig gjort något annat, longering, promenader, hon är riktigt tillgiven och visar mycket tillit till mig. Helt otroligt respektfull och känslig häst. Hon är en riktigt dröm :heart

Men, hon är så oerhört nervös och osäker. Tex. Livrädd för spön som vi använt i träningen från start, klappat och kliat över hela kroppen varje träning tills hon är lugn med det. Ändå är hon lika nervös nästa gång. Vi introducerade ganska snart sadeln eftersom hon gjorde så otroligt bra framsteg med allt annat och nu har vi tränat sadel i flera månaders tid men samma resultat som med spöna.

Jag har under hela loppets gång haft en riktigt duktig tränare som jobbar mycket med problemlösning. Hon kollas igenom regelbundet. Hon har fått rekommenderat foder som ska hjälpa henne att få koll på alla nerver (saracen relive och st hippolyt makor=magnesium+e-vitamin). Sadeln är utprovad för henne och ligger kanonbra.

Tränaren är som sagt mycket duktig men just nu känns det som att vi kört fast. Jag känner att jag skulle behöva råd utifrån. Jag är själv helt lugn under hennes "panikanfall". Har ni några tankar? Jag har aldrig varit med om en såhär osäker häst, det känns som om hon har så totalt kasst självförtroende att hon inte vågar slappna av. :confused:
 
Jag hade låtit henne slippa spön och sadel tills vidare och tränat på med det som går bra. Om ni vid varje träningstillfälle river upp gamla trauma kan det vara svårt för henne att gå vidare. Hon försöker ju berätta att hon är beredd att samarbeta men kan tyvärr inte hantera vissa saker. Visa att du uppskattar henne för den hon är!

Spö klarar man sig bra utan i ridning på en känslig häst. I markarbetet kan man använda kroppsspråk alt. ha ett grimskaft eller något i handen.

Ur hästperspektiv har du ju haft henne en väldigt kort tid.
 
Jag har alltid tagit mig an "projekt" när det kommer till hästar. Jag har aldrig köpt en färdig häst i hela mitt liv.

I somras var jag hos en hästhandlare och fick syn på min drömhäst.. eller ja, rumpan på min drömhäst när hon sprang ifrån oss i hagen medan de andra hästarna glatt stod o tiggde mys :D Jag som inte alls hade tänkt att köpa mig en häst fick ett kanonerbjudande och det slutade med att damen fick komma hem till mig. Så hade jag köpt mig ett ohanterat frieser/welsh cob sto på 5 år.

Sedan dess har allt gått väldigt mycket framåt. I början var hon fullständigt livrädd för människor och hon sprang så fort du visade dig. ALLT var läskigt. Idag står hon lugnt själv inne i stallet, blir ledd som om hon aldrig gjort något annat, longering, promenader, hon är riktigt tillgiven och visar mycket tillit till mig. Helt otroligt respektfull och känslig häst. Hon är en riktigt dröm :heart

Men, hon är så oerhört nervös och osäker. Tex. Livrädd för spön som vi använt i träningen från start, klappat och kliat över hela kroppen varje träning tills hon är lugn med det. Ändå är hon lika nervös nästa gång. Vi introducerade ganska snart sadeln eftersom hon gjorde så otroligt bra framsteg med allt annat och nu har vi tränat sadel i flera månaders tid men samma resultat som med spöna.

Jag har under hela loppets gång haft en riktigt duktig tränare som jobbar mycket med problemlösning. Hon kollas igenom regelbundet. Hon har fått rekommenderat foder som ska hjälpa henne att få koll på alla nerver (saracen relive och st hippolyt makor=magnesium+e-vitamin). Sadeln är utprovad för henne och ligger kanonbra.

Tränaren är som sagt mycket duktig men just nu känns det som att vi kört fast. Jag känner att jag skulle behöva råd utifrån. Jag är själv helt lugn under hennes "panikanfall". Har ni några tankar? Jag har aldrig varit med om en såhär osäker häst, det känns som om hon har så totalt kasst självförtroende att hon inte vågar slappna av. :confused:

Vet du vad hon har gjort innan hon kom till hästhandlaren?

En del hästar är helt enkelt så, de är av naturen superängsliga och har massor av flykt i sig. Efter åratal med fasta rutiner så blir de såklart som alla hästar tryggare, men det tar massor med tid och tålamod. Trygga blir de aldrig, en häst har ju den personlighet den har, men tryggare kan de såklart bli. Jag tror inte att det helt plötsligt släpper och så blir hästen lika trygg som andra, utan man får nog leva med att den alltid kommer vara ängsligare och flyktigare. Och lite att man varje dag får visa att nähä, det här var inte farligt idag heller. Och nästa dag samma sak.
 
Beroende på vad hon ska användas till, barbackapadd eller tom barbacka och utan spö? Det är kanske bättre att ni inriktar er på de bitar som fungerar just nu eftersom hon ändå varit hos dig relativt kort tid?

Beroende på hur känslig hon är. Ett spö liggande i stallet på avstånd där hon kan se det, samma sak med en sadel? Om hon förknippar det med något farligt så kanske ha det bara som en naturlig del i livet på bra avstånd och sedan allteftersom försiktigt flytta det närmare och närmare. Men inte använda det på något sätt som hon kan förknippa med användning.
 
Säger som övriga, stärk självförtroendet hos henne med saker hon är duktig på och har lätt för.
Börja och avsluta passen med 'Två steg tillbaks'.
Plocka upp spöt först när hon jobbat en stund, när hon är lugn. Avsluta med att lägga bort det och jobba en stund utan igen.
Tex.

Hur fungerar hon med bara ett schabrak? Fastspänt schabrak? Bara en gjord?
Har något hänt (hos tidigare ägare) som gör henne otrygg med sadel?
Prova annan problemlösare, proffs, för ytterligare input?
 
Jag hade låtit henne slippa spön och sadel tills vidare och tränat på med det som går bra. Om ni vid varje träningstillfälle river upp gamla trauma kan det vara svårt för henne att gå vidare. Hon försöker ju berätta att hon är beredd att samarbeta men kan tyvärr inte hantera vissa saker. Visa att du uppskattar henne för den hon är!

Spö klarar man sig bra utan i ridning på en känslig häst. I markarbetet kan man använda kroppsspråk alt. ha ett grimskaft eller något i handen.

Ur hästperspektiv har du ju haft henne en väldigt kort tid.

Spöt har jag bara använt som en förlängd arm (skulle aldrig ens tänka mig att använda på annat sätt), hur tänker du dig att man kommer vidare sedan? :)
 
Vet du vad hon har gjort innan hon kom till hästhandlaren?

En del hästar är helt enkelt så, de är av naturen superängsliga och har massor av flykt i sig. Efter åratal med fasta rutiner så blir de såklart som alla hästar tryggare, men det tar massor med tid och tålamod. Trygga blir de aldrig, en häst har ju den personlighet den har, men tryggare kan de såklart bli. Jag tror inte att det helt plötsligt släpper och så blir hästen lika trygg som andra, utan man får nog leva med att den alltid kommer vara ängsligare och flyktigare. Och lite att man varje dag får visa att nähä, det här var inte farligt idag heller. Och nästa dag samma sak.
Hon är född där :) Jo att hon aldrig kommer bli helt "bombsäker" ät jag helt med på och tror inte det skulle bli något problem för mig
 
Beroende på vad hon ska användas till, barbackapadd eller tom barbacka och utan spö? Det är kanske bättre att ni inriktar er på de bitar som fungerar just nu eftersom hon ändå varit hos dig relativt kort tid?

Beroende på hur känslig hon är. Ett spö liggande i stallet på avstånd där hon kan se det, samma sak med en sadel? Om hon förknippar det med något farligt så kanske ha det bara som en naturlig del i livet på bra avstånd och sedan allteftersom försiktigt flytta det närmare och närmare. Men inte använda det på något sätt som hon kan förknippa med användning.

Kloka ord (även från er andra) :)
 
Säger som övriga, stärk självförtroendet hos henne med saker hon är duktig på och har lätt för.
Börja och avsluta passen med 'Två steg tillbaks'.
Plocka upp spöt först när hon jobbat en stund, när hon är lugn. Avsluta med att lägga bort det och jobba en stund utan igen.
Tex.

Hur fungerar hon med bara ett schabrak? Fastspänt schabrak? Bara en gjord?
Har något hänt (hos tidigare ägare) som gör henne otrygg med sadel?
Prova annan problemlösare, proffs, för ytterligare input?

I stallet är hon helt lugn med allt, till och med sadeln. Jag kan lugnt lägga på den och spänna fast. Detsamma med alla de saker du nämner. Schabrak + gjord är hon lite spänd med betydligt lugnare än med sadeln. Funderar på att bara ta en gjord och bara ha där. Enligt förra ägaren så har de inprincip bara verkat henne lite sporadiskt (med tanke på hur fint hon inte lyfte hovarna när hon kom= oerhört sällan), i övrigt ska hon inte ha gjort något.. men man vet aldrig med "di dära". De brukar bara slänga på en sadel och hoppa upp på de flesta av deras hästar ( och de brukar ha lugna hästar som det faktiskt har funkat på). Så man vet ju aldrig riktigt säkert tyvärr :(

Att jag hittat den tränare jag hittat är fantastiskt. Tyvärr tycker jag många problemlösare har för hårt sätt för min häst.
 
Senast ändrad:
I stallet är hon helt lugn med allt, till och med sadeln. Jag kan lugnt lägga på den och spänna fast. Detsamma med alla de saker du nämner. Schabrak + gjord är hon lite spänd med betydligt lugnare än med sadeln. Funderar på att bara ta en gjord och bara ha där. Enligt förra ägaren så har de inprincip bara verkat henne lite sporadiskt (med tanke på hur fint hon inte lyfte hovarna när hon kom= oerhört sällan), i övrigt ska hon inte ha gjort något.. men man vet aldrig med "di dära". De brukar bara slänga på en sadel och hoppa upp på de flesta av deras hästar ( och de brukar ha lugna hästar som det faktiskt har funkat på). Så man vet ju aldrig riktigt säkert tyvärr :(

Att jag hittat den tränare jag hittat är fantastiskt. Tyvärr tycker jag många problemlösare har för hårt sätt för min häst.
Om hon är lugn med sadel i stallet så borde hon ju vara trygg där. Det är ju en bra början.
Kanske bara ha på sadeln i stallet en tid? Ta av den när ni går ut o jobbar och ta på den när ni kommer in igen?
(Som i två steg tillbaka-varianten)

Är det egentligen omgivningen (ute) hon upplever lite otrygg så att en sadel blir droppen sas?

Ang spö funkar det inte på min känsliga ängsliga häst heller.
Eller ja, jag kan allt ha det med mej men hon är så ruskigt känslig att det blir en alldeles för stor hjälp för henne helt enkelt. Även som en förlängd arm-som ju är det enda jag haft det till. Även om det bara är där.
Det behövs helt enkelt inte utan det räcker med kroppsspråk.

Har hon vilat något och smält allt nya hon lärt sej? Min vilade ganska ofta ibörjan.
Eller bara inte träna med spö/sadel en tid. Kanske har det mognat när du introducerar det igen sen?

Intressant tråd att följa förövrigt! :)
Har en liknande häst så det är roligt att höra hur andra arbetar med sina!
 
Spöt har jag bara använt som en förlängd arm (skulle aldrig ens tänka mig att använda på annat sätt), hur tänker du dig att man kommer vidare sedan? :)
Som många skriver kan man låta en häst leva ett liv fritt från spön. Men om man nu nödvändigtvis vill kunna ha spö på en häst får man väl börja med nån liten pinne man hittar i skogen och se vad som händer. Personligen skulle jag lägga energin på annat en tid, t.ex. tömkörning. Och sen gå till barbackaridning och därefter sadelträning. Något sådant. Men det beror ju precis på vad som går bra. Principen är att snirkla lite mellan svårigheter och hitta smarta sätt att komma vidare, inte att köra huvudet i väggen. Jag är definitivt inte mjäkig med hästar men har lärt mig att den snabbaste vägen framåt är att hitta vägar där man undviker konflikter, i synnerhet med osäkra hästar.
 
Tid.
Låt det ta tid.
Allt måste hinna sätta sig och bli en trygg vana för hästen.Det kan ta år innan de är helt trygga på en ny plats, och den otrygghet de fortfarande har kvar visar sig ofta så som du beskriver.
 
Vilken spännande tråd :)
TS: säger som flera , vissa hästar är helt enkelt känsliga :) det låter dock som du förstår och hanterar det jättebra?

Att ha ett "spö" dvs en längre pekpinne att styra och peta på hästen med ser jag öht inte som en metod som skulle behöva plockas bort i sammanhanget . Det är en jättebra hjälp att få hästar ytterligare trygga och underlättar otroligt bra i många fall i kommunikationen häst - människa men givetvis krävs det då att "den förlängda armen" används utifrån kunskap och med egenhet varför och hur man använder den ?

Kan din häst ha lite lättare sadeltvång utifrån det du skrivit om sadlar och försiktighet du anammar med schabrak, sadlar, gjordar etc ?
 
Senast ändrad:
Tack återigen för goda svar! Jag har kommit fram till att vi backar lite. Struntar i sadeln o spö och allt sånt. Hon är för känslig för att ha ett spö som förlängd hand och nu när man tänkt efter så inser jag att jag egentligen inte behöver det. Vi börjar med promenader och jobbar på att hon ska känna sig trygg hela promenaden:):)

Ibland när man får hem en ny häst så är det lätt att dra fram hela artilleriet och det är lätt att man tar för stora steg i taget. Särskilt som att min förra häst var precis tvärtemot hur hon är (envis, burdus, hård i skallen, en haflinger helt enkelt :p)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 902
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
3 376
Senast: Solstig
·
Hästvård Usch jag mår så dåligt. Min hovslagare är superduktig och det har aldrig varit några problem med honom. Han har alltid med sig 1-2...
Svar
17
· Visningar
2 883
Senast: Stereo
·
Ridning Viss rambling-varning bör nog utfärdas. 😆 Har, efter snart 2 år i ett nytt land, hittat ett mindre stall nära där jag bor som jag har...
Svar
4
· Visningar
1 682

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp