osäker (ganska långt)

Sv: osäker (ganska långt)

Som medryttare så tycker jag inte att det är några problem att hästägaren korrigerar min hantering av hästen. Jag har varit noga med att hitta en hästägare som delar min grundläggande hästsyn, och sedan anpassar jag mig efter henne. Har jag andra åsikter om hästhanteringen så säger jag det till henne, håller hon med så ändrar vi och gör hon inte det så anpassar jag mig efter henne. Men om hon inte säger något är det lätt att det blir inkonsekvent och vi i längden irriterar oss på varandra. Så var rak men ödmjuk mot din medryttare, lyssna på hennes åsikter i olika frågor men var tydlig med din egen ståndpunkt då du har en. Hoppas det går bra med medryttaren du har!

prata med din medryttare och visa hur du gör.
Förklara på ett lugnt och sakligt sätt bara så går det säkert bra.
Och låt din medryttare få veta att hon kan prata med dig om hon undrar över nåt. Du känner ju hästen bäst och vet hur hon är.
Det är svårt för medryttaren att veta hur en ny häst ska behandlas.

Glöm dock inte att tala om allt som medryttaren gör rätt! Har precis skaffat medryttare och satt i samma sits som du.

Tala om hur du gör och varför samt se till att medryttaren känner sig som en del i systemet. Och som en annan sa, det är ju viktigt att ni gör samma för hästens skull!

Se till att ni går igenom det viiktigaste som tex vart sadeln ligger. Sedan tar du på småsakerna som inte skada men som man ändå retar sig på lite i smyg ;)

Hoppas att allt går lika bra för er som för mig!

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag red som barn, men slutade efter en olycka i tidiga tonåren och satt inte på en häst på 15 år. Nu har jag ridit i vuxen ålder igen i...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 997
Ridning Hej. Jag har sökt efter en medryttarhäst då min egen häst gick bort för ett tag sedan. Nu har jag hittat en islandshäst som jag har...
Svar
6
· Visningar
1 533
Senast: Cattis_E
·
Ridning Jag har hamnat i en otroligt jobbigt sits och vet inte vad jag ska göra. Jag är en ganska erfaren ryttare (dock hobbynivå) som ridit...
2
Svar
34
· Visningar
7 548
Senast: akleja
·
Hästvård Hej! Jag skulle verkligen behöva tips och råd gällande min älskade häst. Det är en 9 årig islandshäst som jag haft sen han var 2 år, har...
2
Svar
24
· Visningar
2 576
Senast: Lobelia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar