Sv: Ös på med övningar. (het häst efter galopp)
Ah du är inte ensam.
Det är svårt att förklara hur man ska göra med heta hästar eftersom de kan vara så olika. Mitt tävlingssto blev lugnare med hackamore. Men bara för en tid och sedan var rulliansen igång igen. Dressyrhästen blev lugnare om man drev på, alltså att han fick "smaka på sin egen medicin" sas, men det skulle inte ha fungerat med häst nr 1. Häst nr 3 fungerade bra om man bara helt enkelt red konsekvent, man gör alltså inte så värst mycket där på ryggen utan sitter still och även fast häst nr 3 böt galopp, taktade, studsade, föll i korsgalopp red jag vidare bara lugnt och det smittade av sig. Häst nr 1 fungerade inte med skänkelvikningar men väldigt bra med övergångar.
Så för att sammanfatta kan du testa dessa "periodiska metoder"
- hackamore/mässing bett (fungerade fint på häst nr 1)
- tydliga hjälper ( om hon tex börjar takta i skritt, ta hastigt tillbaka till skritt och genast långa tyglar) det kan kännas som om man måste "avbryta" dem i "hjärnan" Upprepa 1000 gånger minst...
- långsiktigt kanske, men hästen måste börja acceptera både skänkel och hand vilket betyder att man måste börja rida lite överdrivet med både hand som skänkel.
- att trötta ut är INGET att rekommendera till en het häst
- minska och förstora volter, hitta "utsidan" sas
- att rida barbacka kan vara lugnande
Hoppas att några av mina tips hjälper! Jag vet precis hur det känns... Har haft tre sådana hästar och alla var olika. Man kan behöva att byta riktning under ridpassen men det är ok tycker jag.
Go heta hästar!