OS Hoppning 2024

Hade inte protesterat om Wilma gått in. Peder har väl ingen annan häst på den nivån? Vroom är inte färdig än och Al Capone har inte svarat upp till förväntningarna.
 
Jag hade gärna sett att Wilma fått åka men vet inte vem man skulle petat... Peder skulle inte ha platsat med någon annan häst. Jag var osäker på om Catch Me Not med sin ålder pallar ett OS men det är ju inte så lång resa och har var väldigt fräsch på världscupfinalen så om Peder ställer upp litar jag på att han är i toppform i alla fall över lagklassen.

Det är väl i så fall Malin som visat sämre form nyligen än Wilma men å andra sidan har hon ju mer erfarenhet att toppa formen just till OS, plus det mentala när man väl är där.
 
Hade inte protesterat om Wilma gått in. Peder har väl ingen annan häst på den nivån? Vroom är inte färdig än och Al Capone har inte svarat upp till förväntningarna.
Är det Al Capone som han tog över efter Matilda Karlsson?

Håller med dig om Wilma.
 
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men... Det känns lite tråkigt? Liksom, jag förstår att OS är så pass stort och att det här är topp-namn, men finns det verkligen inga andra? När kan vi släppa in "nya" talanger som Wilma? Det hade varit roligt att se någon rotation på namn i någon spets-trupp, men nu känns det som vi har en handfull namn som "blockar".. Men med det sagt håller jag med om att det krävs ju rutin och att dessa namn är säkra kort.
 
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men... Det känns lite tråkigt? Liksom, jag förstår att OS är så pass stort och att det här är topp-namn, men finns det verkligen inga andra? När kan vi släppa in "nya" talanger som Wilma? Det hade varit roligt att se någon rotation på namn i någon spets-trupp, men nu känns det som vi har en handfull namn som "blockar".. Men med det sagt håller jag med om att det krävs ju rutin och att dessa namn är säkra kort.
Ja Wilma är ju dessutom ingen ”ny talang” hon är ju 32 (eller 31?) och har varit väldigt duktig sen ponnytiden. Ska man behålla henne på högsta nivå krävs ju sponsorer och inte att hon ska utbilda unghästar. Så lite mossigt känns det med ett gäng där Henrik är yngst med sina 43 år.. i andra sporter pratar man ju om att säkra återväxten och tar med för att få rutin, så nog hade jag gärna sett att hon fått bli 4:e ryttare, ffa eftersom endast 3 går in i laget. Om 4 år är roffe 66, Peder 56 och Malin väl 52. Även om jag beundrar de som ryttare, och kanske ffa Malin som jag bott nära och där jag minns ett tillfälle när jag och min då 11-åriga ”låtsaslillasyster” skulle kolla på träningar som tyvärr var inställda, vi blev inbjudna i stallet av Pelle, hälsade på alla hästar (utan täcke) och fick en rundtur. Där tror jag väldigt lite inte går ut på välfärd för hästar i hård träning och tävling utan att de månar otroligt om sina djur.
 
Jag tycker att Wilma borde fått en chans i truppen. Men vem hon skulle ersätta är svårt att säga.
Malin eller Roffe är nog min tanke. Ja, Catch Me Not är 18 år men Peder är Peder och hästen har sett kanonfin och fräsch ut! Borde kunna hålla ihop det fint iaf till lagklassen. Henrik och King Edward är självskrivna i OS tycker jag.
 
Tror Malin får stå på sidan av denna gång som reserv och enligt reportaget som var i svt sport så var det inte alls säkert att det var slutgiltigt uttaget, Wilma är i allra högsta grad fortfarande nära så Ankarcrona. Jag har ingen aning om det är fler tävlingar innan OS eller vad han menade med det, men det var vad han sa? Hur eller hur är det ju fyra rutinerade rävar som tagits ut. Föryngring är viktigt i alla landslag men just i OS är ju rutinen något som står väldigt högt.
 
Tror Malin får stå på sidan av denna gång som reserv och enligt reportaget som var i svt sport så var det inte alls säkert att det var slutgiltigt uttaget, Wilma är i allra högsta grad fortfarande nära så Ankarcrona. Jag har ingen aning om det är fler tävlingar innan OS eller vad han menade med det, men det var vad han sa? Hur eller hur är det ju fyra rutinerade rävar som tagits ut. Föryngring är viktigt i alla landslag men just i OS är ju rutinen något som står väldigt högt.

Jag håller med. Har man ett landslag som Sveriges så skickar man inte ekipage till OS för att se och lära. Då ska de dit för att prestera. Man kan skicka folk till EM för att se och lära. Men på OS ska de vara fit for fight.
 
Jag är tveksam till Peder. Tror inte Catch Me Not klarar hela OS, möjligen lagtävlingen. Han såg i och för sig fräsch ut i Världscupen, men såg bra trött och sliten ut i sista rundan.

Hade hoppas på Wilma som reserv och RGB som ordinarie. Hans häst tror jag mer på.

Indiana har jag inte sett på länge, men Malin brukar göra bra ifrån sig på mästerskap, förutom en runda (lite konstigt egentligen, Malin brukar alltid misslyckas i en omgång).

Henrik är självskriven.
 
Vet inte riktigt hur jag ska uttrycka mig men... Det känns lite tråkigt? Liksom, jag förstår att OS är så pass stort och att det här är topp-namn, men finns det verkligen inga andra? När kan vi släppa in "nya" talanger som Wilma? Det hade varit roligt att se någon rotation på namn i någon spets-trupp, men nu känns det som vi har en handfull namn som "blockar".. Men med det sagt håller jag med om att det krävs ju rutin och att dessa namn är säkra kort.
Tar de inte helt enkelt ut de bästa? Man kan ju tycka att det är dumt av t ex Henrik von Eckerman att ”blocka” en plats i landslaget genom att så ofint vara världsetta. Han borde kanske börja riva lite mer så andra fick chansen, är det så du menar?

Tycker det är lite bakvänt att klaga på de som lyckas bäst att de borde sluta prestera så bra.
 
Tar de inte helt enkelt ut de bästa? Man kan ju tycka att det är dumt av t ex Henrik von Eckerman att ”blocka” en plats i landslaget genom att så ofint vara världsetta. Han borde kanske börja riva lite mer så andra fick chansen, är det så du menar?

Tycker det är lite bakvänt att klaga på de som lyckas bäst att de borde sluta prestera så bra.
Fast det är ju verkligen inte så jag menar, och jag visste att det skulle bli någon som fultolkade det jag skrev. Det jag menar är att jag tycker det är tråkigt/konstigt att vi som nation bara kan prestera en handfull ryttare i OS, VM, EM, Världscup... Sedan typ tjugo år tillbaka. Klart det inte finns någon annan som har den rutinen när man aldrig ger någon annan chansen. (Jag vet att det finns andra namn som varit med i lag, men jag tror ni som läser förstår vad jag försöker förmedla).

Jag skriver ju till och med "Liksom, jag förstår att OS är så pass stort och att det här är topp-namn, men finns det verkligen inga andra?" och "men med det sagt håller jag med om att det krävs ju rutin och att dessa namn är säkra kort".
Nu är ju diskussionen OS, men det känns (observera känns) som att vi som nation måste kunna vaska fram något annat namn. Blir liksom förvånad när det inte är dessa fyra som inte dyker upp i världscupen utan man "vågar" släppa fram någon annan. Dessa ryttare ÄR bra och varför i hela fridens namn skulle jag tycka att Henrik är ofin som vinner?! Seriöst... Det jag menar är att det inte finns en chans för andra att få rutin om det är dessa namn som är på alla tävlingar i alla lag i alla uttagningar.
 
Fast det är ju verkligen inte så jag menar, och jag visste att det skulle bli någon som fultolkade det jag skrev. Det jag menar är att jag tycker det är tråkigt/konstigt att vi som nation bara kan prestera en handfull ryttare i OS, VM, EM, Världscup... Sedan typ tjugo år tillbaka. Klart det inte finns någon annan som har den rutinen när man aldrig ger någon annan chansen. (Jag vet att det finns andra namn som varit med i lag, men jag tror ni som läser förstår vad jag försöker förmedla).

Jag skriver ju till och med "Liksom, jag förstår att OS är så pass stort och att det här är topp-namn, men finns det verkligen inga andra?" och "men med det sagt håller jag med om att det krävs ju rutin och att dessa namn är säkra kort".
Nu är ju diskussionen OS, men det känns (observera känns) som att vi som nation måste kunna vaska fram något annat namn. Blir liksom förvånad när det inte är dessa fyra som inte dyker upp i världscupen utan man "vågar" släppa fram någon annan. Dessa ryttare ÄR bra och varför i hela fridens namn skulle jag tycka att Henrik är ofin som vinner?! Seriöst... Det jag menar är att det inte finns en chans för andra att få rutin om det är dessa namn som är på alla tävlingar i alla lag i alla uttagningar.

Jag förstår inte vad det är du egentligen tycker?

Tycker du att man ska skicka de bästa ekipagen till OS eller inte?

Jag tycker att det ofta är andra ryttare som får chansen i t.ex. världscupen, EM, Nations Cup etc. Men på VM och OS ska vara laget vara toppat.

Sen är ju Sverige ändå en rätt liten ridsportnation. Ja, vi är just nu väldigt framgångsrika i hoppning. Men det är inte för att vi har så extremt många i breddtoppen utan p.g.a. att vi har en väldigt kompetent topp 4 som just nu har "turen"/skickligheten att alla har tillräckligt bra hästar.

OS i Tokyo kommer vi ju aldrig upprepa igen: Att ha tre såna stjärnhästar samtidigt är extremt för vilken nation som helst!
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Det blir inget OS för Jens Fredricson, 56. Detta på grund av en lindrig skada på hästen Markan Cosmopolit. – Tiden rinner ifrån oss...
Svar
0
· Visningar
125
Senast: Gunnar
·
Hästmänniskan Okej går rätt på sak. Igår var jag och provred 2 stycken ponnys. Både superfina i samma prisklass. Jämngamla. Första jag red var...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
5 379
Hoppning Jag tycker hoppning behöver en egen tråd för att följa ekipagen den sista tiden fram till OS och under OS. Det uttagna laget...
64 65 66
Svar
1 303
· Visningar
64 322
Senast: Novali01
·
Gnägg Det kan ju inte bara vara jag som gärna kryper ner i soffan och tittar på lite häst? Jag har påbörjat en lista med hästrelaterade...
2
Svar
34
· Visningar
4 575
Senast: Rosett
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIX
  • Köpa hus
  • Hiss och diss del 5

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Perlino
  • Hjälmar
  • Hingststationer

Omröstningar

  • Dreglar din katt?
Tillbaka
Upp