Orumsren 8 månaders valp!

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Piggelkot
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 21
  • Visningar Visningar 5 487
P

Piggelkot

JAG BLI GALEN PÅ DEN LILLA :devil:!!!

Snabb fakta; Malinois tik, 8 månader. Förljer med till stallet nästan varje dag där hon tränas o.s.v. Får träffa andra hundar och leka någon gång i veckan. (även en SPRÅKSÄKER sur kärring till hund som inte vill leka, super nyttigt!!!) Hon får mellan 1-2 h promenad om dagen och tränas nästan varje dag (en ordentlig stund i ett ridhus) Hon åker buss i genomsnitt 1 gr om dagen. Personligen tycker jag att hon får en hel del stimulans... För övrigt sover hon även i sängen och vi har 4 cavalierer (hur viktigt det var vet jag inte)

Så fort hon har; Ätit, sovit, lekt, druckit eller över huvud taget vilat går jag ut med henne. Hon kissar ALLTID! (även på kommando :D )

Detta har vi gjort så länge vi haft henne. Men i går så kissade hund :devil: inne 5 gr.. Små pölar, kanske 7 cm2.. Idag har hon kissat inne 3 gr och bajsat inne 1 g...

Jag kan helt ärligt säga att jag bryter ihop! Jag pluggar, har en häst (som av olika anledningar MÅSTE ridas minst 1 h varje dag) och jag har en orumsren byracka!

Nu vill jag har råd om hur fan jag kan göra!
Förutom att gå ut efter mat sömn och lek..
Jag tror inte att hon är understimuleras iaf.. Tacksam för svar!

Sv: Orumsren 8 månaders valp!

Ska hon börja löpa???
Annars kanske en välinriktad bresida av foten skulle hjälpa (och då menar jag inte att man ska sparka ihjäl hunden,innan någon hoppar på mig)

jag tänker på urinvägsinfektion
men då när jag läser inlägget i sin helhet så verkar det vara något hon alltid haft för sig
hoppas på att andra kloka ska säga sin åsikt:D

Antar att du inte menar att jag ska visa henne pölen och sparka henne. ;) Men om jag ser henne kissa inne så, jag skäller inte på henne, eller lite kanske men jag säger något och ger henne en hårdhänt putt med foten så hon slutar kissa och så går jag ut så får hon kissa klart ute. (med super mycket beröm ute ofc)

Hon håller tätt hela natten, nästan 12 h ibland. OM jag inte går upp innan så väcker hon mig för att hon behöver gå ut.. Men det är den enda gången hon säger till!

Det kanske inte framgick i mitt inlägg men hon har alltid kissat inne så här mycket. (nästan, vi hade en kiss fri vecka för ett tag sedan men så satte hon igång igen)

Grejen är ju den att hon kan ju hålla sig, men hon gör det inte och hon säger inte till! :cry:

Jag funderar på hon man skulle åka iväg till vet.. Någonting kan det ju vara?
Men det med löp kan det kanske vara, har funderat på det men man tycker ju att hon borde blivit rumsren innan endå?

(jag tror att svaren är blandade till er båda, i båda inläggen) :D

Just att det är så små skvättar får mig att tänka att ett veterinärbesök skulle vara på sin plats.

Jo, jag ska vänta ett litet tag och se om hon börjar löpa annars ska jag in till vet, har jag redan tänkt. Men det är ju det att hon håller sig hela natten (nästan 12 h ibland) som får mig att blir så fundersam.

Just nu kan det vara löptid, men inte alla dessa månader. Hur mycket kissar hon om du inte petar till henne? Blir det floder eller bara lite mer? Det kan som någon annan säger vara urinvägsinfektion, men det kan även vara en mognadsfråga. Har du kontakt med husse/matte till något av hennes syskon? Har de i så fall samma problem?

Hur reagerar du när hon väcker dig på morgonen? Får hon beröm då? Om inte så kan det vara därför hon inte säger ifrån annars.

På natten ligger hundarna (de flesta) bara och sover och är väldigt inaktiva och därför blir de inte lika kissnödiga/känner inte av det på samma sätt som under dagarna.
Min hund har tex aldrig kissat inne nattetid, men vi hade många olyckor inne under dagarna innan han blev rumsren...

Hur ofta är hon ute? (klock-tid alltså). NÄR kissar hon inne, är det under lek, när ni tror hon vilar eller... ja.

Ska hon börja löpa???
Annars kanske en välinriktad bresida av foten skulle hjälpa (och då menar jag inte att man ska sparka ihjäl hunden,innan någon hoppar på mig)

Jaaaa, vilken bra idé, TS kanske har en hund som har behov av veterinärvård, men en välriktad spark kan nog lösa det. (suckar)

Håller med andra om att löp/urinvägsinfektion låter mer troligt.

Svarar båda:

Om jag inte petar till henne så kissar hon som minst 7 cm2 pölar, inte såå ofta men någon gång om dagen kanske. I övrigt är de lite större kanske 15 cm2..

Efter lek och vila får hon gå ut, det händer mest när jag tror att hon vilar eller om jag precis vart ute med henne. (10-30 min sedan) Hon kissar mest på kvällen, efter 5 någon börjas det.. Innan det håller hon sig ganska bra.

Nej jag har nog inte berömt henne på morgonen, ska börja göra det :p

Ska hon börja löpa???

:confused:

Om man skriver att man ska fota till en hund som ev har något problem som resulterar i att behoven görs inomhus så får man nog vara beredd på en del :confused:.

Varför ska man sparka till hunden, i vad för syfte och vad ska hunden lära sig av en fot i sidan tänkte du?

Bara för att lägga in ytterligare en synvinkel/alternativ till det som redan sagts. Får hon vara ute helt passivt någonting om dagarna? Hon kanske tycker sig ha så mycket att göra när ni är ute så hon "glömmer" att kissa/bajsa mer än bara snabbkiss för att hon har lärt sig det?

Tänker mest på att hon har kissat inne när du precis varit ute med henne. Jag har alltid kört mycket på ganska passiv rumsrenhetsträning och enligt mig själv har jag fått väldigt goda resultat även med äldre ej rumsrena hundar. Ut, stanna passivt vid en lämplig yta och vänta ut hunden så den får en chans att göra ifrån sig. Sedan göra vad vi nu ska göra, om det är promenad, resa eller vad det är. Sen innan man kommer in någonstans igen göra precis samma sak som i början. Vänta ut hunden innan man går in. Givetvis massor av beröm så fort det "kommer något". Jag har fått känslan av att en del hundar (särskilt hundar av arbetande raser såsom bruks eller vall) inte riktigt tar sig tid att göra ifrån sig om matte/husse är i rörelse hela tiden.

Men som nämnts innan, jag tror absolut att det kan vara en bra början att uppsöka veterinär.

JAG BLI GALEN PÅ DEN LILLA :devil:!!!

Snabb fakta; Malinois tik, 8 månader. Förljer med till stallet nästan varje dag där hon tränas o.s.v. Får träffa andra hundar och leka någon gång i veckan. (även en SPRÅKSÄKER sur kärring till hund som inte vill leka, super nyttigt!!!) Hon får mellan 1-2 h promenad om dagen och tränas nästan varje dag (en ordentlig stund i ett ridhus) Hon åker buss i genomsnitt 1 gr om dagen. Personligen tycker jag att hon får en hel del stimulans... För övrigt sover hon även i sängen och vi har 4 cavalierer (hur viktigt det var vet jag inte)

Så fort hon har; Ätit, sovit, lekt, druckit eller över huvud taget vilat går jag ut med henne. Hon kissar ALLTID! (även på kommando :D )

Detta har vi gjort så länge vi haft henne. Men i går så kissade hund :devil: inne 5 gr.. Små pölar, kanske 7 cm2.. Idag har hon kissat inne 3 gr och bajsat inne 1 g...

Jag kan helt ärligt säga att jag bryter ihop! Jag pluggar, har en häst (som av olika anledningar MÅSTE ridas minst 1 h varje dag) och jag har en orumsren byracka!

Nu vill jag har råd om hur fan jag kan göra!
Förutom att gå ut efter mat sömn och lek..
Jag tror inte att hon är understimuleras iaf.. Tacksam för svar!

Hehe, kan inte låta bli att småle för mig själv, har stött på detta många gånger.

Din hund är en väldigt aktiv hund, hon är med i stallet varje dag, promeneras, tränas, träffar andra hundar, åker buss osv. Det är ett väldigt aktivt liv för en 8månaders valp.

När hunden är så aktiv som din hund är spänner hon sina muskler. När hon sedan kommer hem, det blir varmt och hon slappnar av blir hon jätteJÄTTEkissnödig och kissar massor! Hon kan behöva kissa flera gånger i timmen!

Jag som tränar whippets på race hör ofta ägare berätta att deras hundar efter race kissar på sig mitt i natten och blir jättekissiga efter träning. Det beror på på det jag skrev ovan. Det är jättevanligt.

Mitt råd till dig är att ta det lugnare med din hund som ju faktiskt ändå är en valp. Varva ner ordentligt innan ni går in. Stressar din hund lätt upp eller är hon en avslappnad individ? Vid stresspåslag är det också vanligt med läckage.

Min jaktlabbetik som nu är 1år ganska exakt blev inte helt rumsren förrän hon löpt 1a gången, bajsade aldrig inne men kunde småpöla trots rejäl träning. Hon hade helt enkelt inte tid innan dess:bump:
Veckorna före löpet va hon helt hopplös och jag trodde nästan på uvi men efter löpet har hon sansat sej och mognat massor och med det kom rumsrena vovven fram. Vi har aldrig skällt på henne utan bara sagt nej och lyft henne och gått ut. Tjänar inget till att skälla.

kl*
jag är också inne på det där med aktivitet, hon kanske är lite överstimulerad.
Nu när min tik löper så är hon väldigt intresserad av allt ute, hon kissar och bajsar knappt för det är lukter här och hundar där. Men så fort vi kommer hem så då kommer hon att hon är nödig, här finns det ju inget att lukta och kolla på.
Sen är det ju vanligt med urinvägsinfektioner i den åldern hon är i och vid den här tiden på året, så att ta en sticka kan ju vara bra.
Annars skulle jag testa med ett par dagars nervarvning.

Det med överstimmulans har jag inte tänkt på, men det kanske kan stämma.. Kisseriet inne kommer nästan alltid någon halvtimma efter stallet..

Jag "sparkar" inte min hund när hon kissar inne, men jag puttar på henne så hon slutar och tar ut henne direkt så hon får kissa klart ute.

Behöver hon kissa ute så gör hon detta, så mycket hon behöver. På morgonen kissar hon jätte länge två gr. Hon älskar att vara ute men kan kissa så mycket det behövs endå. Så det är nog inte att hon behöver väntas ut. :cool:

Men hon har haft en kiss fri vecka ett tag sedan.. Så det var på gång.. :devil: Idag har hon inte hunnit göra något än. Jag ska prova att inte ta med henne till stallet på resten av veckan.. (till mammas förskräckelse) Se om hon blir bättre av det... Ska även ta det lugnt med träningen då hon har kommit i någon knasig period med det oxå.

Om jag inte petar till henne så kissar hon som minst 7 cm2 pölar, inte såå ofta men någon gång om dagen kanske. I övrigt är de lite större kanske 15 cm2..

Min 17v valp på 4,5kg pinkar större pölar än så. Jag skulle också ta hunden till vet för en UVI-koll. Hon kan ju ha gått med den länge.

Ta det lugnt!
Min var inte helt rumsren förrän hon var året!

Men för säkerhets koll be vet slå en titt pölarna verkar vara lite små och ofta.

Liknande trådar

Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 071
Senast: inverterad
·
Övr. Hund Hej Min Corgi gick bort för ca 3år sedan och saknar en hund i mitt liv Bor på landet med barn 5,9,11 varannan vecka och några katter som...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
3 861
Senast: Maniac123
·
Hundhälsa Hej Min valp på 12 veckor som har varit någorlunda rumsren (ca 0-4 olyckor om dagen), säger alltid till eller så ser man när han behöver...
Svar
4
· Visningar
1 323
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 479
Senast: Fetaost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattbilder #10
  • Problemet med hundsmuggling!