Typ Vatt-stena va? Jag blir galen på när saker inte uttalas som de stavasVadstena, får huvudvärk när folk säger Vaaaadstena
Senast idag lärde jag mig att gården där min pappa föddes inte alls hette Mörby, utan Marby - det lät bara så likt
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Typ Vatt-stena va? Jag blir galen på när saker inte uttalas som de stavasVadstena, får huvudvärk när folk säger Vaaaadstena
Jag tror det snarare är Vasstena man säger.Typ Vatt-stena va? Jag blir galen på när saker inte uttalas som de stavas
Senast idag lärde jag mig att gården där min pappa föddes inte alls hette Mörby, utan Marby - det lät bara så likt
Nä, bara Schävä!Här i Dalarna har vi ju den berömda byn ”Spraxkya”, vi som har nån koppling dit vet att det uttalas ”Spracha”.
Sen har vi Stora skedvi, men dom som bor där verkar mest säga Stora schävä!
Typ Vatt-stena va? Jag blir galen på när saker inte uttalas som de stavas
@escodobe Jag är från Kristianstad... hatar när jag ska uppge postadress till folk som inte förstår hur det ska stavas jag förklarar att folk ska tänka danska, men det brukar bli ännu svårare.
Jag var förvirrad ett bra tag om vår gård slutade på -stad eller -sta (Och är fortfarande det tydligen, frågade för säkerhets skull och hade fel )Inga t, vasstena
Vikingstad som också ligger härute på slätten uttalas Vikingsta. Väderstad blir Vädersta, eller Värsta om är riktig östgöte.
Vickingsta och Vääärsta säger mina öchötska släktingar. De säger också Östra Hussby (Husby).Inga t, vasstena
Vikingstad som också ligger härute på slätten uttalas Vikingsta. Väderstad blir Vädersta, eller Värsta om är riktig östgöte.
Ja man säger inte Husby som i hus-by det hade jag inte tänkt på!Vickingsta och Vääärsta säger mina öchötska släktingar. De säger också Östra Hussby (Husby).
Nu har jag inte spenderar mycket tid i övriga Dalarna men i Ludvika pratar de verkligen en helt speciell dialekt! De som kommer från andra ställen i Dalarna pratar ju med lite mer normal betoning på orden.Nää, det är galet! Har aldrig hört skillnad på någon oavsett om det är Borlänge, säter, Ludvika, Falun, Leksand, Rättvik, Mora osv...
Jag var med några adoptivkompisad i Vadstena för 4-5 år sedan och jag och en av dem (vi var 4 tjejer) gick runt och sa "Vaaadstena" för att det stog det på alla blåa vimplar. Alla tittade på oss och vi tittade tillbaka med en blick likt . Efter att vi gått typ 1km med sånna vimplar var tredje meter (vi hade alltså sagt Vaaadstena varje gång det kom en vimpel) sa en av tjejerna som bor i trakten "eh... jag troooor att det uttalas Vasstena och inte Vaaaadstena" och vi bara och helt plötsligt slutade alla titta konstigt på ossVadstena, får huvudvärk när folk säger Vaaaadstena
Japp Rammlösa heter orten, men drycken heter Raamlösa (?).Jag har fått uppfattningen att Vaalhall, Raamlösa osv. är Stockholmsuttal, lite tillgjort fiint sådär, haha. Jag säger Vallhallavägen och Nårt-ullsgatan, kanske jag är en smygstockholmare?
Nej Höörby är rätt uttal enligt infödingarna.Hörby uttalas väl inte Höör byy utan Hörrby?
Bjäärschö laggård har jag fått lära mig den hårda vägen.Kriichanstaa .
Höjer med ett ännu jobbigare ortsnamn
Bjärsjölagård,
Uttalas bjääschöölagård
Eller på bonnigare skånska; bjeäscöölaugåård
Va? Lundensare är väl den som är från lund. Har inget med universitet att göra. Lundabo anger att man för närvarande bor i Lund.Lundensare betyder att man studerat vid Lunds Universitet, en stockholmare kan alltså mycket väl vara lundensare. Jag tror du menar att sambon kommer från Lund?
Ja herregud. Tome lilla. De har så konstiga idéer för sig. Alla andra begriper att det uttalas Tommelilla.Ossby heter det, men skåningar som bor längre söderut säger Oosby, men det blir fel på nordostskånska.
Här i nordöstra delen säger vi Linda, Sandra, Malin, men längre söderut är det Maaalin, San-dra (tung betoning på på första delen), det är därför Osby blir fel om ex en Tomelilla-bo säger det. Vilket förresten av lokalingat uttalas med betoning på lilla
@escodobe Jag är från Kristianstad... hatar när jag ska uppge postadress till folk som inte förstår hur det ska stavas jag förklarar att folk ska tänka danska, men det brukar bli ännu svårare.
Men du är från Bååårlääänge. Hörs lång väg då! Jag pluggade i Skövde ett tag och en gång när vi var vi på kåren och en kompis presenterade en kompis till henne med: ”Han är från samma ställe som du!” Jag hälsade och sa direkt: ”Fast du är väl från Borlänge?!”
Det hörs DIREKT! Borlänge, Bjurs och Falumålet är mycket ”djupare” än målen kring Siljan. Bonnigare skulle jag vilja säga
(Men ingenting mot rumpmasarna såklart!)
Lundensare om de som studerat vid Lunds Universitet har man använt i åtminstone 100 år, sannolikt ännu längre, det är ett mycket känt begrepp.Va? Lundensare är väl den som är från lund. Har inget med universitet att göra. Lundabo anger att man för närvarande bor i Lund.
Åkt norrut med Norrtåg någon gång? Den där rösten som berättar "Nästa, Nattavaara" är definitivt inte lokalbo. Jag har svårt att sätta fingret på vad det är, men det skaver lite varje gång jag reser (aka varannan vecka). Lite samma som när Aschberg för många år sedan gjorde ett program från Vojakkala, gick knappt att se färdigt
Jag är rätt nära inföding i nämnd stad och kan meddela att begreppet har en vidare betydelse. Det vanligaste ÄR att man läser minst någon strökurs men det är verkligen ingen skiljelinje mellan de som gjort det och de som inte gjort det.Lundensare om de som studerat vid Lunds Universitet har man använt i åtminstone 100 år, sannolikt ännu längre, det är ett mycket känt begrepp.
KARLbergsvägen är det nog (i ärlighetens namn) få som säger numera, men var det gamla uttalet. RÖRstrandsgatan är för mig det rätta uttalet, men numera hör man även med betoning på strand. (Minns inte hur gammal jag var när jag förstod sambandet mellan gatan RÖRstrandsgatan och RörSTRAND ;-) ). Betoning på första stavelsen i gatunamn är/var vanligt i Stockholm, oavsett ordets ursprung. NORRtullsgatan och SURbrunnsgatan är fler exempelHar bott i Stockholm hela livet och har aldrig hört någon uttala det Karl-bergsgatan eller Rör-strandsgatan. Betoning på berg och strand ska det ju vara!