Det är verkligen fruktansvärt. Jag började luska i det när jag läste mina egna journaler och reagerade på att inget narkos/bedövningsmedel fanns inskrivet utan enbart muskelavslappnande och efter en del luskande fick jag klart för mig att det var så bebisar opererades in på 80-talet. De (jag) fick muskelavslappnande medel så de inte kunde röra sig också utfördes operationen. Även öppen hjärtkirurgi....
När mitt första barn föddes -90 pågick en forskningsstudie på det sjukhuset om just smärtlindring på nyfödda. Man jämförde helt enkelt harmonin (blodtryck, puls, skrik) hos de som fick respektive inte fick smärtlindring för sådant som ansågs göra ont på vuxna. Typ axlar som varit ur, stora fostersvulster och liknande. Inte ens då var det alltså självklart att nyfödda självklart kände smärta.
Nej det är svårt att hänga med och jag frågar hellre än att trampa i klaveret. Rekommendationer ändras och det som var rätt förr är fel nu. Bara en sådan sak som ris som förr ansågs som milt, snällt och bra, nu vet vi att det innehåller höga halter arsenik.
Haha jag minns
Nu är min äldsta "bara" 28 men jag minns och vid tillfällen som varit lika eller så minns jag detaljer som om det hade hänt för fem minuter sedan
Jag tror att det är väldigt olika hur och vad man minns.