Ortsnamn och deras uttal (utbruten från Vad har ni lärt er idag?)

Jag har aldrig hört Karlbergsvägen uttalas på annat sätt än med betoning på b-et. Tänker du att det finns de som vill uttala det på annat sätt? Som efternamnet?
Ja - men hörs inte så ofta längre. (Hörde någon gång en föreläsning om hur Stockholms gatunamn ska uttalas/ursprungligen uttalades. Och då lyftes just KARLbergsvägen fram som exempel. Men det var länge sedan, 80-tal, och då kunde man höra det uttalet fortfarande)

Jag är rätt nära inföding i nämnd stad och kan meddela att begreppet har en vidare betydelse. Det vanligaste ÄR att man läser minst någon strökurs men det är verkligen ingen skiljelinje mellan de som gjort det och de som inte gjort det.
Jag kommer också från Lund och lundensare är en person som studerat vid Lunds Universitet. Det skulle bli hur konstigt som helst om lundensare skulle ha två skilda betydelser.

Norrtälje är ett ortnamn som avslöjar om personern kommer från Roslagen eller inte. Men det är mer melodi än betoning som skiljer, så svårt att skriva ut.

Min mamma som är skåning säger Oos by, men på ett väldigt skånskt sätt. Hon påstår också att det heter Bjärsjö (Bjässjö) Lagård, inte Bjärsjöla gård.
Har aldrig någonsin hört något annat än Bjärsjö Lagård, det är ju en sammanslagning av Bjärsjö Ladugård, så din mor har rätt :D

Ja - men hörs inte så ofta längre. (Hörde någon gång en föreläsning om hur Stockholms gatunamn ska uttalas/ursprungligen uttalades. Och då lyftes just KARLbergsvägen fram som exempel. Men det var länge sedan, 80-tal, och då kunde man höra det uttalet fortfarande)

Ok, hörde aldrig jag då. Ska kolla med morbror född på 30-talet och uppvuxen på gatan om han hört det.

Trillade in i den här tråden av en slump och trots att det var längesedan nån skrev så blev jag lite fundersam på det här med uttal!

Kommer från Karlskrona (Blekinge) och såklart uttalar man ju det som.... Kallsk-rona typ lite sådär halv-särstavat och och med väldigt mjuka R. Det är lätt hänt att R trillar bort och att A:n blir utdragna. (Men iofs har jag en släng av småländska ibland... 🙈)

Senast ändrad:
Haha, jag känner bara bönner i Skaraborg :D
Ute på schlätta heter Lichöping, Vass-stena och Schöövde, gärna sch:et från långt bak i halsen :D :arghh: Om man inte gör sitt bästa för att för att försöka prata dom en vettig människa, bönnska är inte så vackert klingande:wtf:

Ute på schlätta heter Lichöping, Vass-stena och Schöövde, gärna sch:et från långt bak i halsen :D :arghh: Om man inte gör sitt bästa för att för att försöka prata dom en vettig människa, bönnska är inte så vackert klingande:wtf:

Men Vaaadstena låter lagom fult 😅
Vastena med kort a, behöver inte uttalas ett dugg bonnigt 😁
Samma med Ramlösa.

Kul med diskussionen om Hörby, bor själv i kommunen sen några år tillbaka (född och uppvuxen i Malmö) och jag säger Höör-by. Min skånska blir dock bara värre och värre med åren så kanske uttalar det annorlunda om ytterligare några år :laugh: Här omkring bor många som bott här i hela deras liv och de har en väldigt speciell dialekt och böjer ord annorlunda. Har dock dålig koll på hur de säger just Hörby. Får försöka komma ihåg och fråga nästa gång jag träffar närmsta grannen, han har en väldigt speciell dialekt :D

Kul sidenote - i byn där jag bor (14 hus) finns en förening som träffas två gånger varje år. Första gången jag och sambon var med på en sån träff var vi precis nyinflyttade och allt jag kunde tänka på under fikastunden var att det var en jäkla tur att jag och sambon inte flyttat hit från en annan del av landet, för då hade vi inte förstått ett ord av vad gubbarna snackade om när de drog igång :p Det var lite alkohol inblandat dessutom så de pratade ju inte tydligare och tydligare heller direkt :rofl:

Jag är gift med en skaraborgare :angel: Allt är schöen
Det är ett helt eget språk! :)
Använder han meck, deck och seck om mig, dig och sig med?

Åkte förbi ett samhälle och det stod Vinköl på en skylt.
Jag såg glada, vinkande pilsner framför mig, men det uttaldes visst Vinnschööl.
Inte långt från Lischöping ligger det för schöen!

Det är ett helt eget språk! :)
Använder han meck, deck och seck om mig, dig och sig med?

Åkte förbi ett samhälle och det stod Vinköl på en skylt.
Jag såg glada, vinkande pilsner framför mig, men det uttaldes visst Vinnschööl.
Inte långt från Lischöping ligger det för schöen!

Haha ja det gör han ibland. Och sätter ö istället för typ alla vokaler :D inte riktigt kanske, men nästan!

Mitt bidrag uttalsfunderingarna får bli Baskeri, den som vet hur det stavas vinner eñ virtuell färgradio... 😂

Liknande trådar

Kultur Fråga till er alla läsande människor. Hur uppfattar ni en bok om det kommer många cliffhangers tätt i en bok respektive mer glest? Det...
Svar
13
· Visningar
242
Senast: Badger
·
Gnägg Min morfar var ryttmästare under sina unga år och samlade på sig en massa intressant hästrelaterad konst och litteratur under sitt liv...
2
Svar
28
· Visningar
3 339
Senast: ancan
·
Samhälle Just nu så, med rätta, fokuserar de flesta länder akut på att stänga ner, men jag funderar mycket vad som kommer att hända efter covid...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 823
Senast: Jenka
·
Gravid - 1år Denna trådstart är utbruten från en annan tråd av en moderator. Vi gör det ibland när ett ämne verkar intressant för flera och/eller...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 193
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Gps tracker för Android?
  • Vad gör vi? Del CCVII
  • Värma spenat?