Örtfråga

majola

Trådstartare
Jag har en fråga till dem av er som håller på med örter. Jag läser just nu Hästägarens örtabok, och Self skriver bland annat att man ska inte ge örter under längre perioder.

Hur ska man göra om man har en häst med kroniska besvär, till exempel artros eller reumatiska besvär? Menar hon att man ska ge örter i omgångar, eller ska man växla mellan olika sorter. Ofta anger hon ju flera olika örter med samma/liknande effekter till ett problem.

Finns det örter som man ska/kan ge kontinuerligt? Jag tycker att boken är lite otydlig där. Till exempel skriver hon att man ska ge äppelcidervinäger varje dag (men det är ju förstås ingen ört!).

Avslutningsvis en fråga av mer kuriös art: Har ni några favoritörter? :) Tar ni något själva?

maskros, åkerfråken, nässla och vitlök. Innehåller kisel som skall vara bra för hud o hår, och så är de utrensade.

jag gör en veckas uppehåll varje månad.

äcv ger jag varje dag från apr-okt.

ishavsalger jan-okt.

snärjmran skall vara bra (det här gäller min eksemhäst) men finner den inte. Ringblommor odlar jag själv massor o slår dem med lie o torkar till vintern. Boveteört skall innehålla naturligt antihistamin, den ska jag söka efter oxå.

om nån vet vart dessa örter finns vore tacksam få veta vart!

Det finns numera också ett foder som innehåller örter, heter High fibre herbal mix, detta ska vara ett heltäckande krafftfoder och det står inget om något uppehåll där!!!Nu blev jag orolig eftersom jag precis gått över till detta foder. Är det då skadligt!!

Det är det säkert inte, och jag tvivlar på att det innehåller särskilt mkt örter....

Orsaken till att man inte ska ge i "längre perioder" är att örterna då ofta tappar lite av sin effekt. Kan ta min gammling som exempel, han är 23 år och har ledproblem, har även haft fång och är känslig i almänhet. Till honom så varvar jag regelbundet mellan djävulsklo-älgört-rosmarin-rölleka-maskros-nässla-hagtorn. Vad han får är lite beroende på årstiden, samt vad för problem som är värst just då.

Passar på att använda inhemska örter som jag plockar själv under hela sommaren (lagrar också), så då blir det mkt maskros, nässla och älgört. Hagtorn ger jag på försommar och höst pha fånget.

Min favoritört är nog röllekan, den kan man plocka själv, så den är gratis, och den är anti-inflammatorisk, bra för luftvägarna, och apetitfrämjande. Sen kommer maskros och nässla, båda utrensande, maskros är även leverstärkande.

älgörten växer ju som ogräs nästan överallt.....härhemma finns den från o med nu t om okt.....

Angående snärjmåra så växer de framförallt i sockerbets land, i massor. Så finns det betland i dina trakter så blir säkert bonden jätte glad om du plockar bort sånt ogräs :) Vidare ger jag bovetegryn istället för ört då jag hört att de åxå innehåller antihistamin och det kan du köpa i mataffären. Bovetegrynen funkar bra på min exem pålla.
Lycka till.

Hur gör du med röllekan och maskrosen?
Blommor, blader eller stam?
Vad använder du älgört mot?

Snärjmoran är det som även kallas "prästalöss". En klänger växt som sätter sig överallt, ser ut lite som jätte små kardborrar. Känns lite sträv att ta i .

Ska man bara lägga örterna i krubban som typ foder? t.ex. rölleka. Plocka 4-5 st och lägga i krubban eller ska man torka och ge i msk-mått?

Du kan gärna ge dom färska under sommaren! Undantaget är nässla och vallört, eftersom dom är så stickiga är det bättre att torka först. Du kan ge färska örter som godis helt enkelt. Torra blandar man med kraftfodret.

Lånar svarsknapp... :)

Är det någon som vet någon sida eller dyl med bra bilder på olika örter?

Jag kan alla namnen på örterna när jag vandrar ut glad i hågen med en korg på armen, men sen när jag står där, omgiven av all växtlighet som inte alls stämmer överens med växtartboken från 60-talet då vet jag inte riktigt... :p

Skulle därför behöva någon slags bild på några av de vanligaste "hästörterna" så att man kan försöka plocka lite örter iaf... :) ;)

Mvh Huntress

Liknande trådar

Äldre Sjukvården ska det förstås stå. Känner mig både förbannad och besviken. Nästan uppgiven. (men inte riktigt. Då skulle jag ju inte vara...
24 25 26
Svar
515
· Visningar
40 925
Senast: Korven
·
Hästvård Hej! Har funderat på att börja ge min häst örter, har nu läst Hästägarens örtabok och varit inne på flera örtsidor och läst om olika...
Svar
19
· Visningar
3 244
Senast: Tuvisen
·
L
Ekonomi & Juridik OBS – KOPIERA INTE NÄR DU SKRIVER SVAR pga LÅNGT INLÄGG – gör en egen sammanställning med TIPS / RÅD – Tack !!!! Förvirringen känns...
2
Svar
24
· Visningar
5 961
Senast: Lyckan i Halland
·
Trav min kompis var in till en veterinär för en vecka sen för att hennes häst hade misstänkt hallsinfektion. väl hos vet så ser dom att han...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 305
Senast: ghost
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar