hmm vad håller vissa vet. på med egentligen???

Sv: hmm vad håller vissa vet. på med egentligen???

Man alltså, vad är det du vill ha för svar??? Det är väl inte rätt att han säger så, men som sagt... Då är det väl lite upp till tränaren om denna är så jävla knäpp att den startar, eller hur? Det är ju den som har tränaransvaret, Veterinären kan slå sig fri utan problem och som sagt, jag tvivlar starkt på att han springer omkring och säger fel karenstid till alla tränare med uppsåt... Nu var det ju ett viktigt lopp, han insåg att han hade klantat sig och klantade sig ännu mer, men det är trots allt tränaren (som egentligen gör fel att träna stenhårt under tiden också) som har ansvaret om hästen startar eller inte... Eller hur? Jag vet liksom inte vad du vill ha för mer svar??

jo men eftersom det finns väldigt gröna tränare innom travet som litar blint på vad veterinärer säger så tycker jag att detta är ett problem.

Jo, men jag tror inte att alla veterinärer är som den du beskrev.

radon skrev:
och strunt samma - tycker du att det är okej att en veterinär säger en sådan sak bara för att det är strikt tränaransvar?? :crazy:

Vilken konstig fråga? Men jag ska svara ändå: Nej och det har jag inte sagt heller.

Angående travtränares kunskap.
Jag gillar inte att dra alla över samma kam men här får jag faktiskt hålla med radon lite.
Under mitt sista år på hippologen hade jag lite gemensamma lektioner med de blivande travtränarna och det var lite skrämmande. Kunskapsnivån sträcker sig från mycket kunniga till de som inte ens kan läsa hjälpligt. Några av dessa tränare hade säkert startat.

Men lugna ner dig lite radon, att bli upprörd hjälper inte att få din åsikt att gå fram

Angående travtränares kunskap.
Jag gillar inte att dra alla över samma kam men här får jag faktiskt hålla med radon lite.
Under mitt sista år på hippologen hade jag lite gemensamma lektioner med de blivande travtränarna och det var lite skrämmande. Kunskapsnivån sträcker sig från mycket kunniga till de som inte ens kan läsa hjälpligt. Några av dessa tränare hade säkert startat.

Men lugna ner dig lite radon, att bli upprörd hjälper inte att få din åsikt att gå fram

Fast hon menade nog kunskap om hästar inte om man kunde läsa eller inte. Och jag tror inte hästkunskap sitter i hur pass bra man kan läsa.

Nej jag tror inte att hästkunskap är korrelerat till hur bra man läser. Därimot tror jag att ens förmåga att läsa karenstider påverkar huruvida man lyssnar på veterinären vid ett sådant tillfälle.

Fast hästkunskapen hos några av de blivande travtränarna var rätt usel den med...

-Varför tränar du som du gör?
-För att det gjorde snubben jag lärde mig av, och det fungerar ju!
Dessa resonemang var vanliga.

Men, OM det fungerar, måste man då vidarargumentera VARFÖR man gör si eller så? Jag tränar också som en som jag jobbade hos, VARFÖR jag gör det? Tja, det fungerade för honom, VARFÖR han (och jag) tränar så? Tja, hästarna springer in pengar. DET argumentet räcker för mig :angel:
Och kommer man in på hippologen över huvud taget om man inte har hästkunskap? Vad jag vet var det för några år sedan ingen som kom in på galopp t.ex för att eleverna inte hade det som krävdes, och om alla kommer in utan hästkunskap ska ju inte utbildningen i sig värderas särskilt högt?

Som sagt, en av de få saker som gås igenom ordentligt på B-tränarutbildningen är just dopingreglementet och att det ALLTID är tränarens ansvar om hästen startar dopad eller inte.

Med den uthängning och lynchning som det handlar om när tränare idag åker dit så tvivlar jag starkt på att det inte är särskilt många som inte kollar upp eller vet vad det är för karens innan de börjar medicinera, eller kollar en extra gång innan de startar, oavsett vad veterinär säger, eller upplyser om. Åtminstone verkar de flesta i den här tråden rörande överrens om detta.

Oj, var ska jag börja.

De människor som jag pratade om var blivande travtränare, inte hippologer. Jag gick hippologen, och jo, du behöver vissa kunskaper för att komma in. Men det kommer fortfarande in idioter
*levande bevis*:rofl:

Nej jag tycker inte att argumenter "men det har alltid fungerat" passar sig i professionell hästträning. Det kommer att komma en dag då det inte fungerar och då måste man kunna analysera sin situation. Du kan inte analysera om något du egentligen inte vet något om. Kunskap är ALDRIG fel.
Jag gillar ordspråket: "-Det här är världens ände, sa den blinda mannnen när han lutade sig mot en mur"

I vår sport gör varenda tiondedel skillnad, och kan då min kunskap vinna mig någon tiondedel är jag nöjd.

Aha, trodde du gick typ stallchef eller något, och klagade på trav och galoppeleverna *missförstånd, sorry:o*... Tyckte det var lite märkligt eftersom de få jag känner personligen som gått travhippologen är folk som jag har sett som duktigt travfolk.. Hur det är på p tränar kursen vågar jag inte uttala mig om, men klart är ju i alla fall att det är svårt att komma in på den, så någon kunskap om något borde de väl ha, sedan om de kan KÖRA häst eller TRÄNA häst låter jag vara osagt, men håller inte deras träning så är de ju utträknade ganska snart (och visst finns det sådana, håller med), men läskunniga mer eller mindre har jag svårt att se att de inte skulle vara:)?

Nej jag är travhippolog. Men vad det sen innebär behöver vi ju inte diskutera här.;)

Jo, det var några av dem som verkligen inte kunde läsa. Bara mycket lite, typ kända fraser.

Flera fel.

Bara för att en träningsmetod fungerar för en person på en gård, betyder inte det att det automatiskt måste fungera för någon annan. Även om träningsförhållandena är närmst identiska.

Dessutom kommer det komma en dag (eller en individ)då det inte går bra. Då behöver man veta vad det är man gör för att kunna fundera ut exakt vad det är som gått fel

Träning i dag går ut på att få hästens kropp att klara av en maxprestation på tävlingsbanan, för att kunna klara av detta måste hästen tränas precis under denna gräns. Denna gräns är individuell. Om du inte vet vad det är för gräns, eller vad som häster i hästens kropp vid denna gräns, så är det svårt att träna fram en hällbar häst.

.

Dessutom kommer det komma en dag (eller en individ)då det inte går bra. Då behöver man veta vad det är man gör för att kunna fundera ut exakt vad det är som gått fel

QUOTE]

Jo men bara för att man tränar likadant som någon annan betyder väl inte det att man inte vet vad man gör. Eller?

Det är lite lurigt med fabrol, eftersom det ej finns med i fass, utan är ett licenspreparat. jag hade också dålig koll på karenstiden i detta fall, har dock inte skrivit ut till tävlingshästar som ska starata så tätt inpå. För man ska veta att karenstiden oftast inte är satt så att man kan hitta rester av medicineringen i kroppen. På flera preparat är slaktkarensen kortare än tävlingskarensen. Karens är även beräknad utifrån hästen- om hästen har jaft en smärtsam process/inflammation, är det rimligt att den ska vila i 14 dagar innan man börjar träna den igen. Observera att karensen även innefattar träning av hästen, inte bara tävling! Och att den här hästägaren som har en häst som har halsproblem- är det rimligt att starta denna så tätt inpå en sjukdom?? Är tveksam...

absolut inte.

jag pratar om när vissa tränare får frågan om varför de tränar som de gör och det enda svaret de har är att det var så deras gamla arbetsgivare gjorde.

absolut inte.

jag pratar om när vissa tränare får frågan om varför de tränar som de gör och det enda svaret de har är att det var så deras gamla arbetsgivare gjorde.

Jag vet inte om jag har bättre argument för min metod, att den funkar är ju inte direkt argument som håller?

Bara för att en träningsmetod fungerar för en person på en gård, betyder inte det att det automatiskt måste fungera för någon annan. Även om träningsförhållandena är närmst identiska.

Jo jag vet.

phoenix skrev:
Träning i dag går ut på att få hästens kropp att klara av en maxprestation på tävlingsbanan, för att kunna klara av detta måste hästen tränas precis under denna gräns. Denna gräns är individuell. Om du inte vet vad det är för gräns, eller vad som häster i hästens kropp vid denna gräns, så är det svårt att träna fram en hällbar häst.

Ja?
Jag tycker inte det är fel att resonera som så, man märker väl själv om det inte funkar för en själv och då kan man ändra? Men om det fungerar för en själv så?

Suck.
Jag tycker att argumentet inte håller. Hade svaret istället varit; Jag tränar i just denna backen, därför att laktatansamlingen i blodet blir perfekt med denna lutningen. Då kan hästen efter si och så många intervaller i ett visst tempo aktiverat tillrälingt mycket typ 11b muskler för att förhoppningsvis starta förändring i muskeltyperna......

De flesta blvande travtränare visste inte ens om muskeltypernas sammansättning och deras effekt på hästen och träningen.

Men visst, man kan träna fram en häst utan att kunna träningsfysilogi. Det finns flera exempel på det.

Är det inte det som är underbart med den här sporten?

Den B-tränare som under året kört in mest pengar enligt B-tränarens statistik visste faktiskt i princip ingnting om att räna hästar för fem år sen. :idea:

För övrigt tycker jag att ditt svarsexempel var lite så där... :angel:

Nej, den är underbar :love:

Du behöver inte tycka om mitt svar, jag är ju inte perfekt...än:idea::rofl:

Jag känner flera exempel på människor som kan i princip all teori du kan lära dig om hästar, men som är totalt pantade på att omsätta kunskapen i praktiken. Det går inte heller så bra. Och jag tycker att de är patetiska när de mässar om sina teoretiska kunskaper för andra. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 138
Senast: Bison
·
Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 333
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 490
Senast: Freazer
·
Övr. Hund Hej alla. Vi fick avliva vår 16 åriga hund i somras. Det gnager mig varje dag om den stunden då jag har totalt black out. Hon...
2
Svar
25
· Visningar
2 618
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar