Elisha

Trådstartare
Någon som provat Dodson & Horrell´s ört Breathe-Free??
Nu på vintern när luften är lite tung hostar min häst ofta i början av ridpasset när jag precis börjat trava, det har ingenting med dålig framskrittning att göra då hon gör detta oavsett om jag skrittar fram 5 eller 20 min.
Hostar 2 gånger och sen är det bra.
Idag var hon även snorig efter ridpasset.
Kan den där ören hjälpa tro?
Hon verkar även ha "problem" med luftvägarna för hon blir ganska lätt anfådd, inte för hon har dålig kondis för det har hon inte. :confused:
Bara för nu är det är kallt, under 10 grader.

Sv: Örter!

Rätt festligt.... min häst gör exakt samma sak!! Också oavsett hur lång framskrittning han haft, 2 host i trav sen är det bra. Han har i och för sig haft lite dålig kondition sen han kommit hit från Brasilien,men där gjorde han det också.... :confused: Inga aning va det kan bero på :confused:

Jag har använt det till min vallack (27 år gammal) som har kronisk bronkit. Kanonbra! Har provat ett par andra prepara7 innen dess men detta är det enda jag kan säga att jag verkligen fått resultat med. Han kan annars vara ganska rosslig (piper i luftvägarna när han anstränger sig) och det har blivit mycket bättre. Förra vintern reds han inte pga min graviditet med sjukskrivning + baby... så jag var orolig för hur det skulle gå eftersom det är viktigt att hålla igång en häst med bronkit. Men det gick jättebra. Han har fått det i snart 2 år.

Annars har jag försökt få så bra stallmiljö som möjligt. Står på spån, äter ensilage och fibergi och har halvt öppen stalldörr framför sig utom när det blåser rejält eller är flera minusgrader. Och är ute alla ljusa timmar på dygnet...

Så prova det, men ge det gärna ett par månader. Jag ger maxdos morgon + kväll i kraftfodret.

Tillägg... Breathe free innehåller olja med extrakt av anis, eucalyptus, vitlök, lakrits, timjan och solros...
Bla eucalyptus och lakrits är mycket bra för luftvägarna.

Min häst hostade mycket förr men jag hör aldrig honom hosta nu och jag har haft honom hemma i lite mer än 2 år i eget stall.

:banana: :banana: :banana:

Min tanke är att det låter dyrt. Varför inte blanda själv istället det är garanterat mycket billigare. Jag ger min hosthäst avkok på timjan, anis och lakritsrot kostnaden ligger på under 300:- för 3 månader och då är jag ganska säker på att jag överdoserar kraftigt.

Har provat Breathe Free och det funkar OK. En sak vi också har provat som funkar MYCKET bra är Dr Schaettes.. tror blandningen heter "Vorarlberger Kräuter". Är alltså örter, man ger 1 dl per dag i några veckor. Ganska dyra men funkar super på småförkylda pållar :bow:

Liknande trådar

Ridning Jag har ett 7- årigt sto som jag ägt sen hon föddes. Hon har en del åsikter, humör och integritet och testar andra som ska hantera henne...
2
Svar
22
· Visningar
4 844
Senast: Exotizc
·
Hästmänniskan Har en lååååång historia jag ska försöka göra kort. Vill höra utomståendes åsikter o höra om det här är rimligt och jag bara...
2 3
Svar
52
· Visningar
14 961
Senast: QueenLilith
·
E
Hästvård Jag känner mig så himlans hjälplös nu och behöver verkligen eran hjälp! :confused: Jag har en häst som ibland och helt plötsligt bara...
3 4 5
Svar
91
· Visningar
6 434
Senast: Lillfi
·
S
Hästvård Tänkte inte skriva så mycket här om detta för att man kanske får höra en massa skräckhistorier som gör en ändå mer nervös, men jag tar...
2
Svar
25
· Visningar
2 155
Senast: Skuggabaldur
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar