Sv: Varför?!
Ok, jag är inte expert på hästars beteende, men jag kan nog kalla mig expert på att analysera. Jag har därför några frågor som kan få bort generella och otydliga svar och istället hjälpa till att identifiera mer exakt vad det kan handla om. Svara gärna detaljerat.
Fler frågor kan säker dyka upp efter svar på dessa, eller om någon annan kan komplettera med liknande väldigt specifika frågor.
Jag ska försöka svara så gott jag kan.
1) Du har sagt att det är någon gång eller så i månaden som han springer runt. Tänk efter noga: Finns det någon gemensam faktor för dessa tillfällen? (tid på dag, tid i månaden, något särskilt runtomkring som händer - inklusive om det är något som händer med andra hästar)
Svar: Tid på dag vet jag inte då han ibland springer redan när jag kommer till honom för att rida, brukar komma dit vid ca. 13tiden. Har inte kopplat ihop någonting förutom väderomslagen.från varmare till kallare. Senast han sprang var i slutet av oktober. nu i januari.
2) Jag har inte blivit klok på vad och hur mycket du rider honom och på annat sätt sysselsätter honom. Skulle du kunna beskriva två "typiska" veckor, där vardera kan spegla hur skillnader kan se ut?
Svar: Jag rider honom så gott som varje dag. Allround, alltid ute i naturen, väldigt sällan i ridhus, bara när jag jobbar där det finns ridhus som han kan följa med, som det blir ridning i paddock eller ridhus. Ibland tömkör/longerar vi på inhägnad "ridhage".
1: klättring i skogen, stig, skritt vid klättring, innan öppvärmning alla gångarter
2: ridning på plan mark - grusväg, alla gångarter
3: transportträning + promenad för hand, skritt
4: tömkörning, inhängnad ridvolt ute
5: dressyrträning på åker, alla gångarter
6: lastträning + övrigt vila
7: skritt och trav på grusväg
1: lastträning + promenad/uppsutten skritt barbacka
2: ridning på åker, "busridning" mycket galopp för att "bli av med energi"
3: longering
4: klättring
5: vila
6: dressyr på vägen + skogsridning
7: off-road i skogen - lyfta på fötterna
3) Exakt hur lång tid i taget har han gått med andra hästar, och under vilka perioder i sitt liv? Jag är inte klar över hans historik, hur länge han betett sig på detta sätt, frågan om tidigare verksamhet med mera
Svar: Han satte sig till rätta fort i flocken han gick med här förut, då stod han med dom 2månader tror jag om det inte var längre. åt lugnt och stilla sin höhög inget stress att gluffsa i sig för att ingen annan skulle hinna ta det. stressade någon gång då dom tog ut någon häst ur hagen fast det fanns annan häst i hagen redan...Innan har han gått med en häst i ca 2år. tror jag, inte helt säker.
Han har nog alltid varit en "stresshäst", tyckte inte om att
bli lämnad i hage eller stall på förra stället, då var dom endast två hästar där. Hade varit så innan också vad jag förstått.
Har varit tävlingshäst innan. Dressyr hoppning tornespel. mer vet jag inte.
4) Om han är lugn inomhus, skulle det vara möjligt att sätta upp någon form av "minivindskydd" i hagen under en period för att kolla om han känner samma säkerhet då? Alldeles oavsett vad de vanligaste frågorna och svaren om stress och hästars beteende så finns det ju förstås en X-faktor som kallas "individualitet", dvs att en specifik häst faktiskt kan hitta på alla möjliga konstiga saker för att känna trygghet
Svar: Tänkt på skydd. Men inte fått tag i ett ännu, funderar nu på att bygga ett och kolla om det funkar att han blir bättre.
5) Hur många tillfällen och hur mycket tid har du, eller någon du litar på, till att på avstånd titta på hans beteende just för att försöka leta efter triggrar?
Svar: Jag kan tyvärr inte vara i stallet hela dagarna, men om jag kunde så skulle jag det.
Stallägaren bor ju på gården och ser till hans hage från förstret, men när han är ute så jobbar hon. Hon ger honom hör på dagen.
Och ibland så stressar han redan när honom kommer hem.....