Sv: Varför?!

Han springer garanterat för att han känner sig otrygg eftersom han är ensam större delen av dygnet. Både ute och inne! Hästar är flockdjur och din är antagligen i större behov av sin flock än vad andra hästar är. Låt hästen gå med kompis/kompisar i hagen så kommer han säkert att lugna ner sig!

Om han blir så dålig av halmen i lösdriften så kanske den är av så dålig kvallite att den inte bör användas? Börja med spån istället. Även om hästen står på lösdrift är det inte särskilt ofta hästarna verkligen står inne i ligghallen. Om han blir dålig av höbalen så köp hösilage istället som är ganska blött. Då behöver ni inte vattna och det dammar inte! Fungerar det inte i ditt stall så byt stall isåfall!

Det spelar ingen större roll vilket täcke hästen har på natten, blir det några grader kallare så lär hästen inte frysa för det. Du kan ha samma täcke som på dagen, har hästen fri tillgång på foder så kommer den inte att frysa.

Halmen är inte av dålig kvalite. Utan han äter den torr och han får mer hosta av den. Dom andra hästarna klarar sig fint på den halmen! :)

Hösilage/ensilag tål han inte, blir jätte dålig i magen av det. Vilket knappast heller är bra.

Oftast stämmer det med några grader kallare på nätterna, men det kan snabbt växla från -5 till -15! :o Samma täcke då? Då svetta han ju ihjäl på dagarna, nej, kanske inte, men blir otroligt mycket varmare än han behöver, sedan kommer han i alla fall att frysa på natten.

Fri tillgång är i överlag bra, men när en häst står i balen och vräker i sig hela tiden är inte bra(!)...Det är liksom inte meningen att man ska rida i flear timmar för att han inte ska bli överviktig, eller? :o

Och halmen igen, han står och äter den, inte bara smakar, utan han äter den, finns det så äter han...
 
Sv: Varför?!

Din häst är antagligen en vävare/ gångare, eftersom du skriver att han ibland skrittar fram och tillbaks. Det är ett beteende som ligger latent hos hästen och går ej att gå bort helt och hållet. Det går att hålla i schack men det utlöses i stressituationer, tex vid fodring, vid utsläpp vid insläpp eller andra för hästen stressade situationer. Du måste bryta det mönstret och testa dig fram vad som din funkar bäst på din häst. Men nummer ett är hästkompisar!! och ett stall med lugn och ro!! Och funkar inte det att du har honom med de andra pga av halmen så måste du byta till ett stall där han får gå med en flock som han trivs med. 12 kg hö , det får våran d-ponny också. Det här måste du lösa snarast!
 
Sv: Varför?!

Kan ju vara så enkelt bara att hästen vill in en viss tid och får den inte de så blir den stressad och börjar springa, min förra var sån när vi släppte dom på bete, hon sprang som en galning vid grinden och va jättesvettig och gnäggade hysteriskt så fort hon såg någon. Det enda sättet att lösa det på var helt enkelt att låta henne vara ute, och skita i henne och hon slutade när hon förstod att hon inte skulle in den tiden.

Blir han lugn sen inne i stallet och springer oavsett hästar i närheten så är det nog de att hästen vill in en viss tid. Eller börjar den springa oavsett tid? För isåfall så vet jag inte.

Jag trodde det förut också. Att det kunde vara någonting sådant, men märkte sedan att han kan börja springa när vi tar ut honom på morgonen ibland. :confused: Dock slutar han ju och börjar äta hö sedan, oftast så blir det så om han springer lite på morgonen, att han sedan slutar.

Annars stämmer det nog en del. Han gnäggar när han ser någon, speciellt med grimma i handen. Men man vill ju inte ta in dom hur tidigt som helst heller. Tar man honom i grimman i hagen och bara är i hagen, då kan han äta sitt hö efter en stund. Men går man ner till honom och bara är, då struntar han i en.
 
Sv: Varför?!

Nu vet inte jag/eller dom andra i stallet om dom andra hästarna får igång honom, eller om han triggar igång sig själv.

Dom två senaste gångerna han började springa var när det var väderomslag. Ena gången då blev det plötsligt -20 och nu igår blev det från ca +7 och tö i några dagar till ca -1 och snö. Vissa hästar är ju känsligare vid väderomslag än andra, kan det vara det?
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför?!

Din häst är antagligen en vävare/ gångare, eftersom du skriver att han ibland skrittar fram och tillbaks. Det är ett beteende som ligger latent hos hästen och går ej att gå bort helt och hållet. Det går att hålla i schack men det utlöses i stressituationer, tex vid fodring, vid utsläpp vid insläpp eller andra för hästen stressade situationer. Du måste bryta det mönstret och testa dig fram vad som din funkar bäst på din häst. Men nummer ett är hästkompisar!! och ett stall med lugn och ro!! Och funkar inte det att du har honom med de andra pga av halmen så måste du byta till ett stall där han får gå med en flock som han trivs med. 12 kg hö , det får våran d-ponny också. Det här måste du lösa snarast!

Men det spelar ju ingen roll om han har kompisar eller inte. :confused: Han springer ju ändå...Han blir nästan ännu värre då, för tar någon in en annan häst ur flocken så blir han lika dan, ibland kan han bli så ändå. :confused:

Byta stall går inte i nuläget, tyvärr. :( Men hittar jag ett bra stall, för hans del, som ligger relativt nära och att det blir bättre för honom så är det ju klart att jag byter stall! :laugh: Men flera mils avstånd, det fungerar inte! Och så blir det just nu...Om jag hittar ett bättre stall, vilket jag inte gör i nuläget.

Vill tilläga att han blir blir stressad även fast det är lugnt omkring honom(!). Stod förut i ett stall med två boxar. Nu står han i ett med sex boxar. Så det är faktiskt ganska litet...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Varför?!

Vill tilläga att han blir blir stressad även fast det är lugnt omkring honom(!). Stod förut i ett stall med två boxar. Nu står han i ett med sex boxar. Så det är faktiskt ganska litet...
Jo, men man måste prova sig fram till vad som utlöser betendet.. jag har själv haft en vävare och han började tokväva när jag flyttade hem honom till ett minde stall med noll stimulans... han blev stressad av det! Så jag var tvungen att flytta tillbaks honom till ett stort stall med 25 hästar... där stortrivdes han och vävningen kunde hållas i schack...Du måste prova dig fram , nåt funkar säkert bättre än det andra och hålla dig sen till det... och jag skulle ändå vilja säga att det är bättre att han springer i en flock än helt ensam...
Kanske en större flock?
 
Sv: Varför?!

Ja, oftast! Och som sagt så är han lugn i stallet.

Försök få med dig några nattkompisar till honom då så han slipper stå alldles ensam på natten, det kan han ju omöjligt må bra av, även om han nu är lugn i boxen.
 
Sv: Varför?!

Jo, men man måste prova sig fram till vad som utlöser betendet.. jag har själv haft en vävare och han började tokväva när jag flyttade hem honom till ett minde stall med noll stimulans... han blev stressad av det! Så jag var tvungen att flytta tillbaks honom till ett stort stall med 25 hästar... där stortrivdes han och vävningen kunde hållas i schack...Du måste prova dig fram , nåt funkar säkert bättre än det andra och hålla dig sen till det... och jag skulle ändå vilja säga att det är bättre att han springer i en flock än helt ensam...
Kanske en större flock?

Ja, kanske ska testa att flytta honom till ett större stall då...:o:confused::D Dock kan han inte gå ute dygnet runt, men som sagt, testa en sak i taget. :p
 
Sv: Varför?!

Försök få med dig några nattkompisar till honom då så han slipper stå alldles ensam på natten, det kan han ju omöjligt må bra av, även om han nu är lugn i boxen.

Nej, ingen häst mår väl egentligen bra av att vara själv. :)
 
Sv: Varför?!

Hur ser hans hage ut, jag tänker på miljö och storlek?

Har haft nästan samma problem, vilket upphörde helt när hästarna flyttade till nytt ställe med större, "intressantare" hagar.

Hoppas det löser sig för din häst och dig!
 
Sv: Varför?!

Ensam inne och ensam i hage! inte särskilt svårt att lista ut varför hästen är olycklig och stressad.
Hur du väljer att lösa sällskapsfrågan är ointressant så länge du löser den!
Går det inte att lösa, låt hästen somna in , det där livet är inte värdigt!
 
Sv: Varför?!

Kan lägga till en sak om torv vs spån. Jag har fått lära mig att torv är bättre för hosthästar pga av att det dammet inte går ner i lungorna utan fastnar i näsan/längre upp istället. Spåndamm fastnar inte utan dras ner i lungorna istället och därför är torv bättre för hosthästar.
Det stämmer iaf på min lilla hostis. Och faktiskt så när jag mockar ien box med spån så kan jag börja hosta, men aldrig när jag mockar i en torvbox. Då blir jg alldeles svart överallt istället:p, men hostar det gör jag inte!
Så fråga om ni kan byta halmen mot torv i ligghallen.

Hoppas det löser sig med din pålle:laugh:!
 
Sv: Varför?!

Hur ser hans hage ut, jag tänker på miljö och storlek?

Har haft nästan samma problem, vilket upphörde helt när hästarna flyttade till nytt ställe med större, "intressantare" hagar.

Hoppas det löser sig för din häst och dig!

"Typisk rasthage"? Kan man säga så? Inte så intressant för en "rastlös" häst.

Tack. :D
 
Sv: Varför?!

Har du möjlighet att lägga in ett "träd", några kraftiga grenar eller någon "leksak" kanske? Det är ju alltid något! :)
 
Sv: Varför?!

Ensam inne och ensam i hage! inte särskilt svårt att lista ut varför hästen är olycklig och stressad.
Hur du väljer att lösa sällskapsfrågan är ointressant så länge du löser den!
Går det inte att lösa, låt hästen somna in , det där livet är inte värdigt!

Gör du så med hästar som blir annorlunda i sitt beteende? När du själv inte hittar en lösning, eller vet varför dom gör så? Låter dom somna in? :o Kallar jag att ge upp...

Jag vill inte ge upp, utan jag vill veta varför han springer och startade tråden för att få lite mer tankar i spelet så att säga. Få veta om jag tänkt på allt eller om det finns andra orsaker.

Är svårt att förklara när han börjar springa och vad exakt jag kan tro att det är. Men när han ändå blir så med andra hästar. Han kommer ju att bli stressad oftare när dom tar in någon häst från hagen, än han blir nu, då blir det sällan, men det blir ändå.

Jag SKA hitta en bra lösning. :laugh:
 
Sv: Varför?!

Har du möjlighet att lägga in ett "träd", några kraftiga grenar eller någon "leksak" kanske? Det är ju alltid något! :)

Ja har lagt in träd i hagen, men han var inte så intresserad av det, så det är nästintill orört.

Leksak? Vad för sort, någonting som rullar är leksak för mig, hehe. Men är då orolig för att den kommer ut ur hagen och ner i ån eller något. Kanske kan sätta upp något extra där i så fall. Ska testa med leksak. :p om jag hittar en lämplig. Tips?
 
Sv: Varför?!

Kan lägga till en sak om torv vs spån. Jag har fått lära mig att torv är bättre för hosthästar pga av att det dammet inte går ner i lungorna utan fastnar i näsan/längre upp istället. Spåndamm fastnar inte utan dras ner i lungorna istället och därför är torv bättre för hosthästar.
Det stämmer iaf på min lilla hostis. Och faktiskt så när jag mockar ien box med spån så kan jag börja hosta, men aldrig när jag mockar i en torvbox. Då blir jg alldeles svart överallt istället:p, men hostar det gör jag inte!
Så fråga om ni kan byta halmen mot torv i ligghallen.

Hoppas det löser sig med din pålle:laugh:!

Aha! :) Tack, visste inte att det var så. Bra att du sa det! :p
 
Sv: Varför?!

En dunk med vatten slängde jag in till mina pållar och en sån där boll som finns att köpa i ridsportaffärer. Men dunken är roligast, speciellt när vattnet fryser för då åker isklumpen omkring inne i dunken och gör märkliga ljud ifrån sig :p

Testa det, bara han inte blir mer stressad av det.
 

Liknande trådar

Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 832
Senast: Twihard
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 712
Senast: Roheryn
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 152
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp