cala

Trådstartare
finns det någon här som är kunnig på örter till hästar? Jag har just upptäckt detta ämne och börjat fundera... Har en otroligt tittigt arab, som hoppar för nästan allt vissa dagar. Har förstått att det finns örter som dämpar kan dämpa sådana reaktioner. Kanske bara under en övergångsperiod så hon begriper att hon inte behöver gå i taket för allting. Kanske det också skulle funka att ge något vid tex. lastning som är en otroligt jobbig sak för henne trots låååång lastträning. Men vad ger man och hur mycker och var köper man...?
 
Sv: örter

Dodsom & Horell har något som heter placid som är en örtblandning som ska "ge lugn" men jag har inte själv provat den, men har funderingar på det då jag har liknande problem med min buse.
Lycka till :D
 
Sv: örter

Vad ger du för kraftfoder?
Kanske räcker om du "lägger om" i foderstaten...
Min arab blev väldigt tittig när hon gick på havre och jag inte hade möjlighet att träna henne ordentligt(trots uträknad foderstat). Jag bytte ut halva givan mot korn och det gjorde en stor skillnad(märkbart lugnare).
Jag skulle leta "problemet" istället för att försöka bota symtomen. Har du inte hittat problemet så kommer det tillbaka när du slutar med örterna.
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: örter

jodå jag är helt införstådd med att fodret har betydelse... men hon får bara mineraler och 2.5 dl lusern till kvällen och fri tillgång till ensilage. Jag har en uträknade foderstat och hon behöver enbart mineraler till sitt hö. Ger henne lusern bara för att få i henne mineralerna. Hon rids regelbundet ca. 5-6 dagar i veckan, varierande skogs och dressyr, klättrar mycket. Men hon ÄR en känslig häst trots det och mina tankar var bara att vi skulle kunna få det lite lugnare och behagligare i skogen än vad vi har idag.
 
Sv: örter

Min häst har ätit de flesta lugnande örter som finns att prova! Jag tycker att det är lite intressant med sånt här nämligen. Tyvärr kan jag inte till 100% säga att det hjälper, men jag kör på ändå! ;)

Just nu går hon på flytande örttillskott som heter Tranqil. Det ger jag inte varje dag, utan bara vid tillfällen då jag vet att hon brukar gå i taket. :bump:

Men du kan söka på HippoK9 på google så hittar du en sida där du kan beställa örter och örtblandningar via internet. Funkar jättebra!

Jag har en kompis vars häst går på Placid som är en örtblandning, och hon blev utan örter i 2 veckor och då gick det faktiskt inte att rida på hästen! Och det är en tävlingsponny som tävlar internationellt annars, när hon äter örterna alltså. Så det är väl olika hur bra det funkar. Men värt att testa kan det ju vara. Lycka till!
 

Liknande trådar

  • Artikel Artikel
Dagbok Solen lyste säkert på dig Soljävel Och jag skakar sönder Allt jag rör vid Du rör och går Rörochgårutanattfällaentår När du...
Svar
2
· Visningar
1 842
Senast: Tofs
·
Relationer Gammal användare med nytt nick på grund av känsligt ämne och jag MÅSTE få ventilera och höra utomståendes perspektiv. Jag insåg tidigt...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
19 304
Senast: TinyWiny
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Egentligen förstår jag inte hur jag kunde komma på tanken… Det är trots allt emot mina principer… Det började med att jag har anmält...
Svar
6
· Visningar
1 886
Senast: AraSlei
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har snart klarat av femte veckan på jobbet som jag blev omplacerad till vid nyår. Det börjar pratas om att jag ska få några...
Svar
7
· Visningar
1 258
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hjälp att välja ras
  • FÅRtråden
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp