Örter, sorter och dosering

Sv: Örter, sorter och dosering

Jag förstår inte vad du är ute efter. Det verkar konstigt att ge örter bara utan direkt anledning. Jag har också svårt för att tänka mig att de skulle kunna ersätta bete vilket du skriver lite om. Jag är inte expert på örter men vet att flera av de örter som växer vilt kan vara giftiga. Jag menar inte att de som du nämner är det. Men att man ska vara försiktig med vad man ger.

nässlor plockar man och torkar. dosen är 20-30 gram/dag. nässlor är mkt. rika på vitamin C, järn, natrium, klorofyll, protein och fibrer.
okej, jag ar hört att det ska vara bra för fång hästar att äta just nässlor, men om det innehåller proteiner är det kanske inte nån vidare bra.. elelr vad har ni/du hört?

proteiner är inte farligt för fånghästar. även dom behöver protein för att hålla hullet och få fin muskelatur.

jo, det står i min örtbok att nässlor är bra för fånghästar pga. att det bla. ökar cirkulationen, även för hästar med tex. artrit av samma anledning.

egenskaper : urindrivande, sammandragande, blodstillande, stimulerar blodcirkulationen samt är lämpligt vid anemi (blodbrist)

aha, där ser man.. då ska jah ut och plocka nässlor ,helt enkelt..
Men vad är det som är så fraligt för fång hästar då? Fanns något som hette fruktan, men sen är det något mer..

jo, vi har en större ponny här som fick fång pga. kortisonkurer i våras mot bronkit. hon får fri tillgång på hösilage samt lite lusern. enligt vår vet. så är grovfoder ofarligt för fången. vi ger inte henne havre och korn längre (har för mig att det är stärkelsen som inte är bra) fruktanet finns om jag inte missminner mig i gräset när det blir stressat eller när det fryser.

pållen här har inte fått något gräs alls i år. veterinären sa oxå att om vi skulle ha henne på gräs senare så skulle vi undvika kraftigt nedbetade hagar, då hellre låta henne gå på gräs som "blommat".

för 15-20 år sedan så sa dom att det va proteinet som va "boven" men det har dom tydligen kommit fram till att det va fel.

aha, där ser man.. då ska jah ut och plocka nässlor ,helt enkelt..
Men vad är det som är så fraligt för fång hästar då? Fanns något som hette fruktan, men sen är det något mer..

Det finns massor av trådar om fång här. Sök i dem så hittar du en hel del information.

pållen här har inte fått något gräs alls i år. veterinären sa oxå att om vi skulle ha henne på gräs senare så skulle vi undvika kraftigt nedbetade hagar, då hellre låta henne gå på gräs som "blommat".

.

ja precis så sa minj vet emd till mig, gärna vid högt grass elelr där de har gjort sina egna "Toaletter"

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 533
Senast: Ajda
·
Relationer Vill bara berätta ang detta ensam när man bor på äldreboende, där jag jobbar är det flera med många barn/barnbarn men inga kommer och...
3 4 5
Svar
84
· Visningar
7 483
Senast: cewe
·
Foder & Strö Hur är det egentligen med alla olika örter och andra "naturliga tillskott" som finns som fodertillskott? Är de testade på hästar så man...
Svar
13
· Visningar
1 639
Senast: ameo
·
Foder & Strö Min häst äter så gott som endast grovfoder, mest hösilage av, vad jag ser, hög kvalitet dvs inget ogräs, skräppor, tistlar utan bara...
Svar
18
· Visningar
4 735

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Retrievertråden
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Dressyrhingsten Skyline to B.