Orsaker till att små barn slåss (utbruten från Barn som slåss på försklan)

Ja och menar du att en 2-åring garanterat blir brottsling också? Och det inte går att påverka? Eller hur tänker du här? För mig är det viktigt att individer som har problem med aggressioner och impulskontroll får hjälp så tidigt som möjligt. Du verkar inte tro på det utan att det är meningslöst som 2-åringar då de garanterat är lika illa som 4-åringar.



Så du menar att det är 100% risk att man har dålig impulskontroll som 2-åring har det samma som 4-åring men att det går att bearbeta det senare? Vid vilken ålder kan man få koll på sin impulskontroll?
Aggressivitet är en egenskap med normalfördelning. Pojkar är något mer aggressiva, men det får väldigt stor effekt i svansen på kurvan.

Man lär ju skilja på vanligt 2-åringsbeteende och extremen tänker jag.

Kriminella män med dålig impulskontroll blir oftast betydligt lugnare efter 30. Det är därför ser så många väldigt unga i gängkonflikterna som utför våldsdåd
 
Aggressivitet är en egenskap med normalfördelning. Pojkar är något mer aggressiva, men det får väldigt stor effekt i svansen på kurvan.

Man lär ju skilja på vanligt 2-åringsbeteende och extremen tänker jag.

Kriminella män med dålig impulskontroll blir oftast betydligt lugnare efter 30. Det är därför ser så många väldigt unga i gängkonflikterna som utför våldsdåd

Så du menar att det går inte att göra något åt brist på impulskontroll (bortsett från könsbyte när det gäller män) förrän den naturligt blir bättre i 30-års åldern? Din pedagogik i det här fallet, alltså en 2-åring som är slåss, är att man inte ska göra något för det är hopplöst?

Och det grundar du på vad?
 
Hon kan ha menat att din analys som utmynnade i att varje individ med det beteendet kan tillskrivas "rejäla problem med impulskontrollen" kan ha haft sina brister...

Med tanke på hur kritisk du är till det beteendevetenskapliga forskningsfältet så har du förvånande säkra (och anmärkningsvärt generaliserbara) tolkningar av bakomliggande orsaker till beteenden...
Jag vill ju vara tydlig med att jag syftar på extrema fall och inte vilken stökig 2-åring som helst.

En sådan individ TROR jag till 99,9% har kvar det beteendet vid 4 års ålder. Men ju längre tiden går så ökar väl chansen att korrigera beteendet.
Men merparten av tungt kriminella på anstalterna idag hade förmodligen problem redan som små.

Jag försöker inte driva någon darwinistisk tes här. Men det är viktigt att komma ihåg att 50% av våra egenskaper är ärftliga.
 
Så du menar att det går inte att göra något åt brist på impulskontroll (bortsett från könsbyte när det gäller män) förrän den naturligt blir bättre i 30-års åldern? Din pedagogik i det här fallet, alltså en 2-åring som är slåss, är att man inte ska göra något för det är hopplöst?

Och det grundar du på vad?
För kriminella ungdomar som mördar måste man ju såklart låsa in dom till risken för våldsbrott försvunnit.

För små barn gäller det väl att försöka kontrollera det så mycket som det bara går under uppväxten. Steget 2 till 4 år är ju inte så stort. Men sen är det ju 14 år till innan man är vuxen :)
 
Jag vill ju vara tydlig med att jag syftar på extrema fall och inte vilken stökig 2-åring som helst.

En sådan individ TROR jag till 99,9% har kvar det beteendet vid 4 års ålder. Men ju längre tiden går så ökar väl chansen att korrigera beteendet.
Men merparten av tungt kriminella på anstalterna idag hade förmodligen problem redan som små.

Jag försöker inte driva någon darwinistisk tes här. Men det är viktigt att komma ihåg att 50% av våra egenskaper är ärftliga.
Varför skrev du det i denna tråden och utan att förtydliga det? Det låter mest som en efterhandskonstruktion då du knappast skrivit om något om att du syftat på extrema fall tidigare utan mest verkar ha hänvisat till aktuell situation.

Vad är en extrem 2-åring, hur urskiljer man den mot en normal? Det låter inte som någon som ens klarar av att gå på ett normalt dagis utan 100% täckning av extra resurs.

Och nej 50% av våra egenskaper är inte ärftliga, den absoluta merparten av våra egenskaper är en kombination av arv och miljö. Hur egenskaperna man ärvt tar sig uttryck beror till mycket stor del av miljön.
 
För kriminella ungdomar som mördar måste man ju såklart låsa in dom till risken för våldsbrott försvunnit.

För små barn gäller det väl att försöka kontrollera det så mycket som det bara går under uppväxten. Steget 2 till 4 år är ju inte så stort. Men sen är det ju 14 år till innan man är vuxen :)

Steget mellan 2 och 4 år är 50% av barnet liv och en del av livet som består av en enorm utveckling.

Varför bara kontrollera och inte försöka hjälpa barnet? Och inte betrakta det som ett hopplöst fall?
 
Jag tänker att pedagogiska yrken de senaste 30 åren har vilat för lite på erfarna lärares erfarenheter kring vad som faktiskt fungerar och för mycket på ett ständigt inflöde av nya riktlinjer och idéströmningar som inte riktigt har någon vetenskaplig grund.
Jag har vänner som pluggat till både förskolelärare och lärare och som fått något av en chock av hur lite deras utbildning stämmer överens med verkligheten. Rätta mig om jag har fel, men didaktik har väl inte riktigt haft den plats på utbildningarna som den borde ha?
Jag anser att du har fel på många punkter men väljer att besvara utifrån det fält jag kan bäst, nämligen förskola. Didaktik har varit och är implicit i förskolans verksamhet. Det är på senare år som begreppet undervisning har fått en större plats och det är fortfarande diskussioner hur undervisning ska förstås i en förskole kontext.

Metodik däremot, har nog tyvärr fått mindre plats i utbildningen men det är något som uppmärksammats och arbetas med att inkludera mer framöver.
 
Jag tänker att pedagogiska yrken de senaste 30 åren har vilat för lite på erfarna lärares erfarenheter kring vad som faktiskt fungerar och för mycket på ett ständigt inflöde av nya riktlinjer och idéströmningar som inte riktigt har någon vetenskaplig grund.
Jag har vänner som pluggat till både förskolelärare och lärare och som fått något av en chock av hur lite deras utbildning stämmer överens med verkligheten. Rätta mig om jag har fel, men didaktik har väl inte riktigt haft den plats på utbildningarna som den borde ha?
Yrket grundar sig i vetenskap och beprövad erfarenhet.
 
2-åring som går fram och oprovocerat slår någon på käften kommer garanterat ha problem även som 4-5 åring.

Tjaa, kanske är det alldeles för mycket häng inomhus för vissa barn. Jag har barn på förskola nu och det är alldeles för lite lek utomhus. Barn rör sig mer när dom är utomhus.
Jag har träffat många två-åringar som slåss och oftast handlar det om ett barns sätt att kommunicera. Om barnet inte har ord som räcker till så sker kommunikation fysiskt istället. Det brukar handla om en kortare period. Om barnet får rätt stöd av personal och vårdnadshavare så kommer barnet att utveckla ett tillräckligt språk för att verbalisera sin frustration. Det handlar alltså om en kombination av barnets utveckling och lärande och är helt normalt.
 
Varför skrev du det i denna tråden och utan att förtydliga det? Det låter mest som en efterhandskonstruktion då du knappast skrivit om något om att du syftat på extrema fall tidigare utan mest verkar ha hänvisat till aktuell situation.

Vad är en extrem 2-åring, hur urskiljer man den mot en normal? Det låter inte som någon som ens klarar av att gå på ett normalt dagis utan 100% täckning av extra resurs.

Och nej 50% av våra egenskaper är inte ärftliga, den absoluta merparten av våra egenskaper är en kombination av arv och miljö. Hur egenskaperna man ärvt tar sig uttryck beror till mycket stor del av miljön.
Förstår inte vad du menar? Merparten är en kombination men generna står inte för 50%? Logisk vurpa.

50% av våra egenskaper är ärftliga. Det är bara fakta och ingen åsikt.
 
Jag har träffat många två-åringar som slåss och oftast handlar det om ett barns sätt att kommunicera. Om barnet inte har ord som räcker till så sker kommunikation fysiskt istället. Det brukar handla om en kortare period. Om barnet får rätt stöd av personal och vårdnadshavare så kommer barnet att utveckla ett tillräckligt språk för att verbalisera sin frustration. Det handlar alltså om en kombination av barnets utveckling och lärande och är helt normalt.
Jag tänker att det är skillnad på att hamna i slagsmål och att gå runt och dra till vem som helst i skallen. Menar du att det är vanligt?
 
Agressivitet och impulskontroll är dom två största personlighetsdragen som ligger bakom kriminalitet. Det finns liksom en orsak till att nästan alla grova brott begås av (en ganska liten) andel unga män.

Den är inte konstant genom hela livet. Men barndomen är ju inte hela livet.
5% v de mest kriminella i Sverige står för ca 50 % av den samlade brottsligheten. Om nu 2 åringar som slåss blir kriminella så borde ju den siffran vara enorma mycket högre eller hur?

Det finns heller ingen enskild orsak till att barn/ungdomar blir kriminella, det handlar inte om aggressivitet eller dålig impulskontroll. Största risken att bli kriminell är att barnet växer upp i psykosocialt utsatta områden med föräldrar som har psykosociala problem, samt föräldrars möjligheter att ge barnet god omsorg och föräldrars möjligheter att utveckla god, känslomässigt relationer till barnet. Har barnet därtill flera svårigheter på det kognitiva eller emotionella planet, och inte insatser görs kan det bidra till högre risk för kriminalitet senare i livet. Det är alltså INTE barnets personlighet som enbart skulle vara avgörande, utan till största del är det miljö.

De flesta 2 åringar slåss någon gång, det är innan de utvecklat förmågan att kommunicera verbalt. De flesta 2 åringar utvecklas också helt normalt, till helt normala, laglydiga vuxna.
 
Förstår inte vad du menar? Merparten är en kombination men generna står inte för 50%? Logisk vurpa.

50% av våra egenskaper är ärftliga. Det är bara fakta och ingen åsikt.
Men det som diskuteras (oavsett om vi talar om tvååringen, eller kriminaliteten som du drog in i det hela) är beteenden.
Beteenden är inte egenskaper. Och egenskaper är inte heller predestinerande för beteenden.

Vad har du för definition av vad en "egenskap" är när du gör en sådan mätning?
 
5% v de mest kriminella i Sverige står för ca 50 % av den samlade brottsligheten. Om nu 2 åringar som slåss blir kriminella så borde ju den siffran vara enorma mycket högre eller hur?

Det finns heller ingen enskild orsak till att barn/ungdomar blir kriminella, det handlar inte om aggressivitet eller dålig impulskontroll. Största risken att bli kriminell är att barnet växer upp i psykosocialt utsatta områden med föräldrar som har psykosociala problem, samt föräldrars möjligheter att ge barnet god omsorg och föräldrars möjligheter att utveckla god, känslomässigt relationer till barnet. Har barnet därtill flera svårigheter på det kognitiva eller emotionella planet, och inte insatser görs kan det bidra till högre risk för kriminalitet senare i livet. Det är alltså INTE barnets personlighet som enbart skulle vara avgörande, utan till största del är det miljö.

De flesta 2 åringar slåss någon gång, det är innan de utvecklat förmågan att kommunicera verbalt. De flesta 2 åringar utvecklas också helt normalt, till helt normala, laglydiga vuxna.
Har jag skrivit att alla 2-åringar som slåss blir kriminella? Citera gärna!
 
Förstår inte vad du menar? Merparten är en kombination men generna står inte för 50%? Logisk vurpa.

50% av våra egenskaper är ärftliga. Det är bara fakta och ingen åsikt.
Nej det är inte fakta. Fakta är att ju mer man forskar dess mer komplext - det är liksom ingen viss procent. Det finns inte en impulsgen, en agressionsgen eller en otrohetsgen, det är en kombination av gener och förutom det miljön. På det kan man lägga att man kan lägga medveten inlärning.

Dina brister när det gäller kunskaper i ämnet är graverande.
 
Har jag skrivit att alla 2-åringar som slåss blir kriminella? Citera gärna!
Nej du skrev bara att de med all säkerhet skull vara likadana som 4:a åringar. Och menade att det lugnade ner sig i 30-års åldern. När jag ifrågasatte så insisterade du. Okej inte kriminella men dålig impulskontroll och aggressiva.

Gång på gång har du menatatt det inte finns något att göra.
 
Nej det är inte fakta. Fakta är att ju mer man forskar dess mer komplext - det är liksom ingen viss procent. Det finns inte en impulsgen, en agressionsgen eller en otrohetsgen, det är en kombination av gener och förutom det miljön. På det kan man lägga att man kan lägga medveten inlärning.

Dina brister när det gäller kunskaper i ämnet är graverande.
Att ca 50% av våra egenskaper är ärftliga är vederlagt sedan länge. Det blir inte annorlunda för att du tänker dig så. 50 år att forskning på tvillingar ligger bakom detta. Men gener är ju inte deterministiska. Du kan inte peka på en specifik individ och säga att ”det där beteendet är gener”. Men på populationsnivå kan man säga sådan saker :).

Hur aggressiv du är som person förklaras till stor del av ärftlighet. Det är ju en klassiker. Otrohet är inte samma sak som aggression .
 
Har du varit i en grupp med tvååringar? Det är svårt att referera till något när vi uppenbarligen har så olika erfarenheter.
Jag har väl haft 3 st 2-åringar med allt vad det innebär med förskola och vänner. Visst är dom bråkiga och saknar impulskontrollen men har nog aldrig varit med om 2-åringar som oprovocerat går på andra barn och pucklar på dom i huvudet. Men du verkar ju ha det så jag får väl tro dig :)
 
Att ca 50% av våra egenskaper är ärftliga är vederlagt sedan länge. Det blir inte annorlunda för att du tänker dig så. 50 år att forskning på tvillingar ligger bakom detta. Men gener är ju inte deterministiska. Du kan inte peka på en specifik individ och säga att ”det där beteendet är gener”. Men på populationsnivå kan man säga sådan saker :).

Hur aggressiv du är som person förklaras till stor del av ärftlighet. Det är ju en klassiker. Otrohet är inte samma sak som aggression .
Alla våra förutsättningar/gener är ärftliga, men någon agressiongen finns inte, det är som sagt en kombination.

Vad vi sen gör av det och vem vi blir som person beror på miljön. Du som är så säker på 50% kan du möjligen hänvisa till någon källa?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp