Orsak till kolik?

akleja

Trådstartare
Kom just hem från stallet där en kolikhäst fick åka in på klinik. Det är andra fallet bland ca 25 hästar den här veckan och vi hade ett fall tidigare för ett par månader sedan. Kan ju vara en ren slump förstås men obehagligt!!

Hästarna äter i regel inte i hagen när det är blött och lerigt men har gjort det några gånger de senaste veckorna. Det finns lite grönt i hagarna men väldigt, väldigt lite. Så visst skulle det kunna vara sand/gaskolik, men skulle det kunna hända efter några enstaka fodringar ute? Eller finns det nåt annat som kan ligga bakom? Har ni haft kolikfall i era stall?

Dom fodras 7-14-21 ungefär, och är ute 8-14 eller 8-tills det blir mörkt. Dom har vatten nu men inte när det var som kallast, då var de bara ute 6 timmar. Så de kan vara utan mat 6 timmar i hagen.

Jag har en kolikhäst som får gaskolik och förstoppningskolik om vartannat. Ingen av våra andra hästar i stallet har fått det dock. Om fler får t.ex sand/gaskolik så skulle jag nog koppla ihop dem. Speciellt om kolik i stallet är sällsynt eller aldrig förekommande annars.
Förstoppningskolik brukar vara för lite vatten och brukar vara ganska individuellt. Men, man kan aldrig vara helt säker eftersom de vid stora temperaturskillnader eller så kan få kolik och kanske kan det vara något som gör att fler dricker mindre, samtidigt. Det kan ju också vara nytt hö eller dålig bal.

Det enda man är helt säker på är att de flesta kolikanfall sker på vinterhalvåret. Man vet ju att det har med bete att göra där hästar äter ständigt och det är gräs med mycket vatten i. Det mår de alltså bättre av.

När det gäller min häst är jag säker på att det har med hans uppväxt att göra då mamman var endast tre år och han avvandes vid sex månader för hennes skull (inte min hästar då), samt att mamman endast hade mögligt hö att äta. Vilket kan vara anledningen till att min häst också är krubbitare.
Han är alltså krubbitare för att han har dålig mage, inte tvärtom.

Jag har ännu inte helt identifierat hans anfall helt men de har blivit färre med längre tid mellan.

Sedan jag flyttade till eget stall där jag kunnat göra som jag vill har jag:

Varmt vatten minst en gång per dag i hagen. Alltid inne.

Vattenhink istället för vattenkopp så jag har koll på att han dricker ungefär lika mycket varje dag.

Ger kraftfodret med MYCKET vatten 2 ggr per dag.

Ger allt hö i nät så det inte ligger på marken samt har torra foderplatser så det inte blir en massa petande i lera eller nedtrampat hö som sedan äts upp.

Ger loppfrö jämt.

Ger mat 5-6 ggr per dag och fodrar sent sista fodringen 23 eller senare.

Trots det får han det ibland och vem vet varför?

<med tanke på denna vinter är jag förvånad att det inte är fler kolikhästar :crazy:

Tänker du på att den är mild eller är det av en annan anledning?

Vet man om det är kopplat till mildare vintrar eller kallare vintrar? Hur ser det t.ex ute i landet? Är det skillnad i olika delar i Sverige?
Vi har ju ganska olika klimat ändå?

Ett diagram jag såg var svealand, östergötland och Norrland med och låg hela tiden i fas med varandra. Ju närmare våren man kom desto färre fall för att dippa mitt i sommaren och senare toppa i december.

På min häst har jag märkt skillnader liknande diagrammet men ändå haft kolikanfall i sommaren och märker ingen skillnad i klimat för året.

@Efwa - Det där med vattnet skulle kunna vara en orsak. Tills vi vet mer om vad som händer ska jag i alla fall ge min extra vatten + loppfrö hela tiden - jag brukar annars ge det en vecka per månad.

Ingen tjäle, inget gräs, bara jord eller lera. Grusade delar av hagen blir förstörda i år.

Jo, men vet man att det är så att det ökar sådana här vintrar? Eller är det en känsla du har?
Jag är nämligen väldigt intresserad av om det finns något riktigt svar på det.

För ca två år sedan skulle jag hålla med dig till fullo på egna erfarenheter men de sista åren har jag fått en helt annan indikation.....på samma häst.
I förra stallet kom koliken som ett brev på posten att om det var lerigt och milt. Vi gav höet i pallar men de slängde ut det och åt lerigt skithö som luktade apa. Min var dock den enda som var känslig.

Nu när jag har torrt hö och torr foderplats så spelar det ingen roll att det är milt ute och lera till "knäna". Snarare är det de kallaste dagarna eller annan anledning som ger anfallen. Dock betydligt färre. Men lera och jord är som sagt inte längre ett problem.

Möjligt att det är en annan anledning också. Vi har skogshage, inte platt hagmark. Leran är iofs närvarande här med men de går inte och letar mat på marken utan äter gran och sly istället vilket kanske är en annan anledning till färre anfall.

@Efwa - Det där med vattnet skulle kunna vara en orsak. Tills vi vet mer om vad som händer ska jag i alla fall ge min extra vatten + loppfrö hela tiden - jag brukar annars ge det en vecka per månad.

En undersökning som jag inte kommer ihåg var jag hittar den menar på att hästar föredrar kallt vatten om de får välja men dricker MER åt gången och de får ljummet. På mina hästar stämmer det precis, de t.o.m väljer det ljumna vattnet före det kalla (har två hinkar per häst i stallet).

En undersökning som jag inte kommer ihåg var jag hittar den menar på att hästar föredrar kallt vatten om de får välja men dricker MER åt gången och de får ljummet. På mina hästar stämmer det precis, de t.o.m väljer det ljumna vattnet före det kalla (har två hinkar per häst i stallet).

Fast dina hästar är tvärtemot undersökningen =)

Det den visade var att hästarna allra helst föreslog isvatten. Vatten som var så kallt de fick krossa is för att dricka. De drack först av det vattnet även när det fanns tempererat vatten.

Däremot när de BARA hade det ljumma vattnet och inte kunde välja - så drack de mer per dag än de gjort när de även haft tillgång till isvattnet.

Så hästarna i undersökningen hade druckit upp den kalla hinken först, och den ljumma hinken sen. Men druckit mer om du bara ställt in ljummet.

Undersökningen har massivt feltolkats till att hästar föredrar tempererat vatten, vilket är helt fel utefter den undersökningen. Dock finns absolut ingen nackdel med att erbjuda tempererat vatten, tvärtom.

Det den visade var att hästarna allra helst föreslog isvatten. Vatten som var så kallt de fick krossa is för att dricka. De drack först av det vattnet även när det fanns tempererat vatten.

Däremot när de BARA hade det ljumma vattnet och inte kunde välja - så drack de mer per dag än de gjort när de även haft tillgång till isvattnet.

Så hästarna i undersökningen hade druckit upp den kalla hinken först, och den ljumma hinken sen. Men druckit mer om du bara ställt in ljummet.

Undersökningen har massivt feltolkats till att hästar föredrar tempererat vatten, vilket är helt fel utefter den undersökningen. Dock finns absolut ingen nackdel med att erbjuda tempererat vatten, tvärtom.

Precis vad jag skrev i första meningen. Jag råkade dock sätta in ett "och" istället för "om".
"En undersökning som jag inte kommer ihåg var jag hittar den menar på att hästar föredrar kallt vatten om de får välja men dricker MER åt gången och de får ljummet".

Sedan har du rätt i att mina är tvärtom. De kan t.o.m vänta på att jag kommer med varmvattnet ute innan de behagar dricka.

Finns säkert trådar om detta, men slänger in frågan ändå, eftersom den är relaterad; hur mycket loppfrö ger ni och under vilka perioder av året? Kolik är min fasa. Förlorade vår gamla shettisvalack förra året i ett hemskt kolikanfall som mycket snabbt blev tarmvred och han dog förfärande snabbt...

Min häst föredrar ljummet. Det är nog ganska individuellt det där. Jag brukar alltid ge vatten med lite betfiber efter ridning och är det inte tillräckligt varmt vägrar han dricka det. Ska vara ljummet mot varmt.

Min häst föredrar ljummet. Det är nog ganska individuellt det där. Jag brukar alltid ge vatten med lite betfiber efter ridning och är det inte tillräckligt varmt vägrar han dricka det. Ska vara ljummet mot varmt.

Min W föredrar tveklöst ljummet, L ville ha isvatten och S vet jag inte - han tycks föredra att dricka där han för stunden inte är (dvs ute om han är inne, inne om han är ute *s*)

Finns säkert trådar om detta, men slänger in frågan ändå, eftersom den är relaterad; hur mycket loppfrö ger ni och under vilka perioder av året? Kolik är min fasa. Förlorade vår gamla shettisvalack förra året i ett hemskt kolikanfall som mycket snabbt blev tarmvred och han dog förfärande snabbt...

Jag ger året om, 1-2 mått beroende på om han är som vanligt eller om han haft ett anfall. Två om det är precis efter ett anfall.
Det senaste kom när jag bytt ut loppfrö mot linfrökaka. Jag vet inte om det var det men chansar inte igen.

De människor som ätit året om säger att det trots att man tar året om ger positiv effekt i tarmar och mage. Jag väljer att tro på det.

Dom fodras 7-14-21 ungefär, och är ute 8-14 eller 8-tills det blir mörkt. Dom har vatten nu men inte när det var som kallast, då var de bara ute 6 timmar. Så de kan vara utan mat 6 timmar i hagen.

Går hästarna in kl 14? Det låter väldigt tidigt tycker jag. Antalet timmar de står på box (för er 18 timmar!) bör ju påverka tarmfunktionen. Eller om de går in när det blir mörkt, får de ingen lunch? Eller missuppfattar jag?

Det stämmer, de är bara ute 6 timmar under några månader på vintern. Det här är Finland och utetiden för hästarna är ofta så här kort. Tyvärr! Håller helt med om att det i sig kan ha dålig inverkan på tarmfunktionen. Därför jobbar jag mina hästar dagligen.

När de går in när det blir mörkt får de lunch i hagen. Större delen av året går de ute 8-19 ca, så det är ok.

Kolikfallet i går tycks ha varit orsakat av sand, i allafall hade hästen rätt mycket sand i tarmen. Så jag plockade fram loppfröt:(

Kl
Det är många kolikfall vintertid även om vintrarna är kallare/mildare osv och det finns massor med bra veterinärartiklar som ständigt postas på nätet och sociala media ang det varje år, liksom även denna vinter .
Om hästarna står stilla mycket i hagarna, pillar med halvtaskigt gräs, eller foder som ligger i lera dvs dålig hygien, dricker dåligt , fodras ute utan vatten, osv osv , är det större risk för kolik . Alltid . Är inget fenomen utan väldigt väl känt .
Om hästarna tex går ute kortare dagar och sen motioneras lite utöver det ökar kolikrisken där också . De är gjorda för att röra på sig större delen av dygnet och inte stå stilla eller äta dåligt foder i lera osv . Mycket av kolik år 2015 och sen årtionden tillbaka är ett symptom på hur hästarna hålls . Det finns bulöppning tilläggsförsäkringar sista årtiondena av anledningen att kolik blivit vanligare pga hur vi håller häst .

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång...
2
Svar
20
· Visningar
3 904
Senast: hanny
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka