Orsak till kolik?

Det stämmer, de är bara ute 6 timmar under några månader på vintern. Det här är Finland och utetiden för hästarna är ofta så här kort. Tyvärr! Håller helt med om att det i sig kan ha dålig inverkan på tarmfunktionen. Därför jobbar jag mina hästar dagligen.

När de går in när det blir mörkt får de lunch i hagen. Större delen av året går de ute 8-19 ca, så det är ok.

Kolikfallet i går tycks ha varit orsakat av sand, i allafall hade hästen rätt mycket sand i tarmen. Så jag plockade fram loppfröt:(

Du kan ju om du vill kolla om din häst har sand, det vet du va? Alltså kolla hemma genom att slamma upp bajs. Håller tummarna ni inte får fler kolikanfall.

Ja jag ska kolla! Gjorde de där testen rätt ofta förr när min ena hade mycket sand i magen men nu tänkte jag inte på att jag ju kan kolla. Hoppas också att vi inte får fler fall!!!

Kl
Det är många kolikfall vintertid även om vintrarna är kallare/mildare osv och det finns massor med bra veterinärartiklar som ständigt postas på nätet och sociala media ang det varje år, liksom även denna vinter .
Om hästarna står stilla mycket i hagarna, pillar med halvtaskigt gräs, eller foder som ligger i lera dvs dålig hygien, dricker dåligt , fodras ute utan vatten, osv osv , är det större risk för kolik . Alltid . Är inget fenomen utan väldigt väl känt .
Om hästarna tex går ute kortare dagar och sen motioneras lite utöver det ökar kolikrisken där också . De är gjorda för att röra på sig större delen av dygnet och inte stå stilla eller äta dåligt foder i lera osv . Mycket av kolik år 2015 och sen årtionden tillbaka är ett symptom på hur hästarna hålls . Det finns bulöppning tilläggsförsäkringar sista årtiondena av anledningen att kolik blivit vanligare pga hur vi håller häst .

Givetvis är det så.

Dock skulle man gärna vilja veta på de hästarna (mina inräknade) som inte gör någon skillnad på varken sommar eller vinter. Samma rutiner, samma hagar, inget bete (tävlingssäsong och lättfödda hästar), samma motion och samma utetider.

Nu är han ju känslig men ibland blir man ju galen på att inte veta.

Men, jag minns inte att några hästar hade kolik någonsin förr i stallen på 80-talet. Då fick de inte vatten i hagen, de fick mat på marken och utetiden var varken mer eller mindre jämfört med hur den ser ut nu. Nu pratar jag om mina stall jag stått i och det är ganska många med olika antal hästar i. Stall med 7 hästar och stall med 40-50 hästar. Några med bättre hagar än jag har nu och några med extremt dåliga.

Var det mer ovanligt då? Varför? Vi har ju mer kunnskap, bättre regler och betydligt fler fodringar och bättre koll.
Var hästarna annorlunda på den tiden?

Det enda jag kan säga med säkerhet är att de fick mer motion än hästar i genomsnitt nu för tiden. Men min har jag tränat lika mycket som på den tiden.

Senast ändrad:
En skillnad jag ser är hagstorlek. Kan bero på att jag växte upp på landet och som vuxen haft häst närmare storstan men när jag började med hästar hade de stora hagar! Det blev bara lerigt vid grinden. Och att hästar motioneras mindre kan nog också stämma. Sen måste ju hästarnas individuella känslighet påverka mycket.

Jo, men vet man att det är så att det ökar sådana här vintrar? Eller är det en känsla du har?
Jag är nämligen väldigt intresserad av om det finns något riktigt svar på det.

För ca två år sedan skulle jag hålla med dig till fullo på egna erfarenheter men de sista åren har jag fått en helt annan indikation.....på samma häst.
I förra stallet kom koliken som ett brev på posten att om det var lerigt och milt. Vi gav höet i pallar men de slängde ut det och åt lerigt skithö som luktade apa. Min var dock den enda som var känslig.

Nu när jag har torrt hö och torr foderplats så spelar det ingen roll att det är milt ute och lera till "knäna". Snarare är det de kallaste dagarna eller annan anledning som ger anfallen. Dock betydligt färre. Men lera och jord är som sagt inte längre ett problem.

Möjligt att det är en annan anledning också. Vi har skogshage, inte platt hagmark. Leran är iofs närvarande här med men de går inte och letar mat på marken utan äter gran och sly istället vilket kanske är en annan anledning till färre anfall.

Fast det är ju inte bara vid fodring som de går och pillar i sig saker från marken? Lera och sand kan de ju mycket väl få i sig även om man inte fodrar ute.

Fast det är ju inte bara vid fodring som de går och pillar i sig saker från marken? Lera och sand kan de ju mycket väl få i sig även om man inte fodrar ute.

Jag tänkte kanske mer i tankarna att det inte har mer årstiden att göra egentligen utan kanske bara kyla eller lera (och det som tillhör, peta och äta olämpligt).

Än så länger "tror" man väl bara att det har med vatten, gräs ochmotion att göra när det gäller sommaren? Man antar.
Jag som har samma sak hela året hade ju ändå säsongsskillnader liksom, trots inget gräs (eller i det närmaste obefintligt iallafall).

Det är bara intressant, därav frågan.

En sak jag har märkt genom åren är att när temperaturen pendlar upp coh ned, som den gjort i år, så hänger somliga hästar liksom inte med och dricker för dåligt. Jag har hinkar inne (har stängt av vattenkopparna för att veta hur mkt de dricker) och till den som fått kolikkänningar ett par gånger har jag faktiskt bytt ut den svarta hinken mot en vit, vilket gör att hon faktiskt dricker mer. Dessutom får alla fodersalt i maten.

En sak jag har märkt genom åren är att när temperaturen pendlar upp coh ned, som den gjort i år, så hänger somliga hästar liksom inte med och dricker för dåligt. Jag har hinkar inne (har stängt av vattenkopparna för att veta hur mkt de dricker) och till den som fått kolikkänningar ett par gånger har jag faktiskt bytt ut den svarta hinken mot en vit, vilket gör att hon faktiskt dricker mer. Dessutom får alla fodersalt i maten.
Jag har gjort exakt samma notering, att vid temperaturskifte så verkar de av någon anledning ibland dricka mindre. Spelar ingen roll och temperaturen går upp eller ner.
Ger extra salt då (annars har de fritillgång och det räcker) är det mitt i vintern och det blir en köldknäpp får de en hink varmt vatten i samband med intag.

Jag har gjort exakt samma notering, att vid temperaturskifte så verkar de av någon anledning ibland dricka mindre. Spelar ingen roll och temperaturen går upp eller ner.
Ger extra salt då (annars har de fritillgång och det räcker) är det mitt i vintern och det blir en köldknäpp får de en hink varmt vatten i samband med intag.

Jag har också noterat det vid några få tillfällen. Försökt lösa det med lite betfor i eller byta stora karet till små hinkar vilket gör det hela bättre. Men det fungerar inte alltid. Ibland är man inte riktigt med heller har jag märkt eftersom man inte själv tänker på det.

Salt fungerar inte till min. Då dricker han lika lite men behöver egentligen ännu mer vatten.
Lite salt får han ju såklart varje dag.

Fast dina hästar är tvärtemot undersökningen =)

Det den visade var att hästarna allra helst föreslog isvatten. Vatten som var så kallt de fick krossa is för att dricka. De drack först av det vattnet även när det fanns tempererat vatten.

Däremot när de BARA hade det ljumma vattnet och inte kunde välja - så drack de mer per dag än de gjort när de även haft tillgång till isvattnet.

Så hästarna i undersökningen hade druckit upp den kalla hinken först, och den ljumma hinken sen. Men druckit mer om du bara ställt in ljummet.

Undersökningen har massivt feltolkats till att hästar föredrar tempererat vatten, vilket är helt fel utefter den undersökningen. Dock finns absolut ingen nackdel med att erbjuda tempererat vatten, tvärtom.

Hur många hästar deltog i den undersökningen någon som kommer ihåg?
Jag har tre hästar som alla helst väljer tempererat vatten om det är kallt då går de förbi den icke uppvärmda vattenbaljan, den fjärde hästen däremot hon dricker ur den som står närmast, spelar ingen roll om det är is eller inte utan hon tar den som hon kommer till först.

Däremot så verkar hästarna gilla när vattnet är i rörelse, håller jag på och fyller vattenbaljorna så kommer de gärna och ska dricka, helst tre stycken samtidigt :). Så en eluppvärmd balja där vattnet cirkulerar hela tiden skulle nog mina hästar föredrar ;).

Jag har hittills haft ganska bra tur och bara haft ett kolikfall och då tror jag hästen hade ätit halmpellets. Det är några år sedan och jag har inte haft halmpellets sedan dess och peppar peppar, inga kolikanfall

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
28
· Visningar
2 600
Senast: Ceta
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 866
Senast: Jamtland
·
Hästvård Vi var med vårt sto i förrgår hos en hästklinik där vi tillbringade hela dagen med diverse utredningar. Symtom av gaskolik och ev fång...
2
Svar
20
· Visningar
3 904
Senast: hanny
·
Hästvård Hej! Jag är ny här på forumet, men har länge läst och hämtat råd och tips när hästen min inte mått bra eller fått något litet sår...
Svar
4
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2024
  • Stor enkel hundras med lagom driv
  • Hjälp

Hästrelaterat

Omröstningar