Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Det borde räcka.Kan man göra en orosanmälan när man inte vet mer än barnets namn + vilken förskola barnet går på? Måste man ha fler personuppgifter?
Det värsta som händer är att de inte lyckas identifiera vilket barn det handlar om och inte kan göra något. Det bästa som händer är att de kan identifiera och därmed kolla om något behöver göras. Större sanolikhet om det är ett ovanligt namn och en liten förskola.Kan man göra en orosanmälan när man inte vet mer än barnets namn + vilken förskola barnet går på? Måste man ha fler personuppgifter?
Det värsta som händer är att de inte lyckas identifiera vilket barn det handlar om och inte kan göra något. Det bästa som händer är att de kan identifiera och därmed kolla om något behöver göras. Större sanolikhet om det är ett ovanligt namn och en liten förskola.
Tänkte du anmäla anonymt eller med kontaktuppgifter så de har möjlighet att höra av sig med följdfrågor? Är det anonymt så kanske du vet något mer som du kan stoppa in som kan göra skillnad ifall det finns flera med samma namn. T.ex. om du sett något så kanske du vet att det är en ljushårig flicka som hade rosa jacka den dagen. Du vet inte ens om åldern är närmare 1-2 än 5-6?
Då borde det inte vara något problem för dem att vara säkra på vilket barn det handlar om.Det är bara ett barn som heter så på just den förskolan. Jag vet förskola, avdelning, ålder och namn. Bara inte efternamn + föräldrars namn eller adress.
Prata med förskolepersonalen om din oro? Det ingår ju i deras jobb att göra orosanmälningar om det finns misstanke om att barnet far illa och dom vet ju mer om barnet plus föräldrarna.Kan man göra en orosanmälan när man inte vet mer än barnets namn + vilken förskola barnet går på? Måste man ha fler personuppgifter?
Prata med förskolepersonalen om din oro? Det ingår ju i deras jobb att göra orosanmälningar om det finns misstanke om att barnet far illa och dom vet ju mer om barnet plus föräldrarna.
Klokt tänkt och bra att du pratat med personalen också. Förhoppningsvis har ju även dom uppmärksammat det och gjort något med informationen.Redan gjort. Känner ändå en oro = orosanmäler.
Det är bara ett barn som heter så på just den förskolan. Jag vet förskola, avdelning, ålder och namn. Bara inte efternamn + föräldrars namn eller adress.
Har man skolans kontaktuppgifter löser det sig säkert. Jag gjorde samma sak och de ringde den för att fråga med. Var du anonym?
Ja det har jag också. Har inte gjort anmälan en men tänkte göra en. Har inte bestämt om jag ska vara anonym eller inte.
Kan man göra en orosanmälan när man inte vet mer än barnets namn + vilken förskola barnet går på? Måste man ha fler personuppgifter?
Jag har gjort en sådan orosanmälan och av samma skäl som @Hyacinth valde jag att inte vara anonym. Man orosanmäler ju för att man vill barnets bästa. För mig känns det konstigt att inte vilja stå för det med mitt namn.Ja det har jag också. Har inte gjort anmälan en men tänkte göra en. Har inte bestämt om jag ska vara anonym eller inte.
Jag har gjort en sådan orosanmälan och av samma skäl som @Hyacinth valde jag att inte vara anonym. Man orosanmäler ju för att man vill barnets bästa. För mig känns det konstigt att inte vilja stå för det med mitt namn.
Men det kan man nog ha olika skäl för. Jag har gjort orosanmälan en gång, om en familj som jag träffat i samband med en hjälporganisation. Då ville jag vara anonym för att inte organisationen skulle uppfattas som något som satte folk i skiten eller ”tjallade” för myndigheter.Jag har gjort en sådan orosanmälan och av samma skäl som @Hyacinth valde jag att inte vara anonym. Man orosanmäler ju för att man vill barnets bästa. För mig känns det konstigt att inte vilja stå för det med mitt namn.
Jag har gjort en sådan orosanmälan och av samma skäl som @Hyacinth valde jag att inte vara anonym. Man orosanmäler ju för att man vill barnets bästa. För mig känns det konstigt att inte vilja stå för det med mitt namn.
Så klart. Men jag skulle inte utgå från den risken, utan mer förhålla mig till den om jag bedömer att det finns anledning. Vilket det tycks ha funnit i det fall du beskriver.Men det beror väl helt på situationen?
Jag har gjort en anonym orosanmälan för att jag var rädd för vad pappan i det fallet skulle kunna göra. Jag visste att han var kriminell och höll på med droger och jag hade hört rykten om att han var aggressiv.
Jag var helt enkelt rädd för vad han skulle kunna göra mot mig eller mitt barn om det kom fram att det var jag som gjort anmälan.
Så klart. Men som utgångsläge tänker jag inte anonymt. Anonymitet är en sorts problemlösning. Inte standardMen det kan man nog ha olika skäl för. Jag har gjort orosanmälan en gång, om en familj som jag träffat i samband med en hjälporganisation. Då ville jag vara anonym för att inte organisationen skulle uppfattas som något som satte folk i skiten eller ”tjallade” för myndigheter.
(Sedan berättade jag det för dem öga mot öga att jag gjort det och det togs emot väl, de tog det som ett sätt att få hjälp. På det viset kunde jag förklara att det var jag och inte organisationen som agerat)