Orosanmälan

Alla förskolor har väl unikum? Då kan det hända att du ser barnets efternamn där samt vårdnadshavarnas namn. Mitt barns hela avdelning finns med på en lista så då är det enkelt att hitta de andra men vet inte om du kan se fler avdelningar än ditt eget barns (mitt barn går på en liten förskola).
Oj, varför då? Det brukar vara ganska strikt, tex att enbart förnamnet syns, om inte föräldrarna själva velat ha en mail- eller ringöista de skapat själva.

Alla förskolor har väl unikum? Då kan det hända att du ser barnets efternamn där samt vårdnadshavarnas namn. Mitt barns hela avdelning finns med på en lista så då är det enkelt att hitta de andra men vet inte om du kan se fler avdelningar än ditt eget barns (mitt barn går på en liten förskola).
Oj nej det har verkligen inte alla förskolor. Jag har verkligen ingen aning om andra barns efternamn, än mindre vad deras vårdnadshavare heter. Jag ser vara förnamn på barnens krokar. Har inga kontaktuppgifter till andra föräldrar.

Hur gör man då när socialtjänsten verkar ha bestämt sig för att bara tro på den anmälde?
Har anmält två gånger, den första anonymt och där förstår jag att de blev lurade av den anmälde. Men hade man tänkt ett varv till så hade man insett att det den anmälde försvarade sig med var omöjligt.
Gång nummer två tog jag mig i kragen och anmälde personligen. Jag berättade vad jag visste och nämnde också att det bara var en bråkdel, och att jag har skriftlig dokumentation som kan bevisa att det jag säger stämmer. Lämnade namn, nummer och min mejladress och sa att de var välkomna att höra av sig. Jag har inte hört någonting.
Den anmälde har ett tvåsiffrigt antal orosanmälningar på sig sen innan, men inget händer. Personen har svart bälte i att ljuga, och är dessutom väldigt charmig, om hen vill och har användning av det, och verkar uppenbarligen klara sig undan hela tiden.
Så vad gör man?

Det är förstås svårt att svara på när man inte vet varför det beslutats att inte inleda utredning.

Antalet anmälningar är egalt, det kan ju vara samma person som gör anonyma okynnesanmälningar gång på gång. Det som kan vara intressant är om olika personer, gärna professionella, anmäler samma problem.

Ibland ser man att en familj har stora behov av något stöd som socialtjänsten inte har, som bostäder eller samtalsstöd för barn. Då kan man ha fått information om var man istället kan vända sig.

Andra gånger kan man se ett behov av stöd som socialtjänsten har som insats men de tackar nej och situationer är inte så allvarlig att rekvisiten för tvångsvård uppfylls.

Oj, varför då? Det brukar vara ganska strikt, tex att enbart förnamnet syns, om inte föräldrarna själva velat ha en mail- eller ringöista de skapat själva.

Oj nej det har verkligen inte alla förskolor. Jag har verkligen ingen aning om andra barns efternamn, än mindre vad deras vårdnadshavare heter. Jag ser vara förnamn på barnens krokar. Har inga kontaktuppgifter till andra föräldrar.

Här i vår kommun så har vi så. Man kan reglera mail och nr ifall det ska synas men man kan skriva meddelande i systemet till alla. Varför det är så får den som byggt systemet svara på. Men alla skolor (inom kommunen gissar jag) har så här. Jag är också med på min skola med namn i en klasslistan då jag pluggar, och därmed ser jag alla mina "klasskamrater" trots att det är på distans.

Men annars har vi som dig också @clusia med namn vid krokarna på barnet, föräldrar och födelsedag och en bild på barnet. Inget efternamn.

Kollade hos en som visar allt. Jag ser namn, adress, mail, mobilnr och nr till jobbet och en egenskriven presentation + en bild på barnet.

Själv är jag restriktiv med info så man ser bara barnens namn. Det står tydligt nedanför att kontaktuppgifterna enbart syns för skolans personal på min sida.
All info från skolorna sker därigenom. Får massor av info därifrån. Man fyller i för utvecklingsamtal och allt möjligt där. Har en egen app med.
Men det är både positivt och negativt med systemet men det är OT men ville klargöra hur det ser ut.

Kollade hos en som visar allt. Jag ser namn, adress, mail, mobilnr och nr till jobbet och en egenskriven presentation + en bild på barnet.

Själv är jag restriktiv med info så man ser bara barnens namn. Det står tydligt nedanför att kontaktuppgifterna enbart syns för skolans personal på min sida.
All info från skolorna sker därigenom. Får massor av info därifrån. Man fyller i för utvecklingsamtal och allt möjligt där. Har en egen app med.
Men det är både positivt och negativt med systemet men det är OT men ville klargöra hur det ser ut.
Alltså såna appar och system med meddelandefuntkion och vårdplaner/utvecklingssamtal finns överallt men att man ser andra människors uppgifter låter helt vrickat.

Jaha nej vi har inget sånt. Vi får månadsbrev via mejl men då ser jag ingen annans mejladress. Kallelse till utvecklingssamtal får vi genom en hederlig lapp på barnets krok.

Fast enligt gdpr (den nya lagen) får man inte ens ha namn och bild tillsammans på barnet, du ska inte kunna härleda till vilket barn som heter just så..
Nej, det är inte ens alla förskolor som har digitala hjälpmedel, ännu färre som har just unikum, det finns pluttra, Tyra, Vklasss etc. DEt KAN ju vara så att vårdnadshavare får välja om de vill lägga ut infomation på unikum om adress osv? Annrs hade jag tagit ett snack med kommunen för det får inte ligga ute. Mycket är det ju för att skydda de med skyddade identiteter, det blir ju ganska klart vem som har skyddad addrss om det bara är den som inte ligger ute...

Fast enligt gdpr (den nya lagen) får man inte ens ha namn och bild tillsammans på barnet, du ska inte kunna härleda till vilket barn som heter just så..
Nej, det är inte ens alla förskolor som har digitala hjälpmedel, ännu färre som har just unikum, det finns pluttra, Tyra, Vklasss etc. DEt KAN ju vara så att vårdnadshavare får välja om de vill lägga ut infomation på unikum om adress osv? Annrs hade jag tagit ett snack med kommunen för det får inte ligga ute. Mycket är det ju för att skydda de med skyddade identiteter, det blir ju ganska klart vem som har skyddad addrss om det bara är den som inte ligger ute...

Jag har skrivit att man kan reglera det själv. Det enda som man inte kan ta bort är namnet i klasslistan. Så nr, adress m.m. behöver inte synas - som jag skrev att jag har det. Allt man lägger till på sitt barns sida är frivilligt.
Det har varit lite olika med skyddat om man "fått" vara med eller inte. Har inte haft skyddat medan detta system funnits men hade tidigare i 10 år (även två av barnen) och de var med på listor m.m. men då hade vi som sagt inte detta systemet.

Jag tvivlar dock på att de gör fel. Systemet är så stort och finns i många kommuner. De hade nog fått veta vid det här laget om de gjorde något felaktigt.

Slut på OT för min del. Det var bara ett tips till TS och inte menat att bli en diskussion huruvida systemet är korrekt eller ej.

Liknande trådar

Samhälle Jag funderade på om jag skulle skaffa mig en anonym användare, men jag väljer att skriva från "mitt vanliga konto". Jag har ju...
Svar
5
· Visningar
873
Senast: Görel
·
Övr. Barn Ett barn i dotterns förskolegrupp försöker tvinga henne att konstant leka med henne. Gör inte dottern det så blir det andra barnet...
2
Svar
35
· Visningar
5 096
Senast: MiaMia
·
Småbarn Jag ska köpa vantar till barnen och blir tokig på vad jag ska välja. De har tunna tumvantar i bomull som blir för blöta och kalla nu...
Svar
16
· Visningar
1 019
Senast: Dunet
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 752
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar