Öronskabb!!

Smurfoff

Trådstartare
jag hämtade en kattunge igår..dens föräldrar har öronskabb..pappan har massor och bor ute så kattungarna har inte träffat honom. mamman är behandlad mot det hos veterinär men har små sår på öronen.. ingen av kattungarna hade sår på öronen men kan dom bära på det ändå och smitta mina andra 2 katter eller kan det bryta ut senare så den får det? HJÄLP! *orolig* :cry:

Sv: Öronskabb!!

ja det syns inte direkt när den blir smittad utan det kommer efter ett tag man ser brun massa i öronen. ett bra tips är att köpa fästingmedlet front line finns receptfritt på apoteket. droppa i två droppar i varje öra och upprepa efter en vecka igen så är allt borta, gjorde de nyss på mina, blev rek av min vetrinär. det är jätte bra

hon har börjat klia sig jättemycket i öronen men jag ser inga utslag..ska köpa det medlet idag

Jag tror INTE du skall ta det i öronen!!! Utan i nacken som det står!!

Jag bor utanför Sverige och här finns Strong Hold som man kan ge mot öronskabb. Och det SKA droppas i nacken. Står tydligt att det _inte_ skall läggas inne i öronen. Så följ anvisningarna på paketet!

Funkar väl som Switch på hästarna? Dvs tas upp av kroppsfettet.

fan då...vi tog 2 droppar i varje öra igår eftersom en skrev i denna diskutionen att hon hade gjort det på sina, blivit rekomenderad av veterinär...är det farligt eller? hon sa att man skulle göra samma sak efter en vecka :confused:

Var precis hos veterinären med min hankatt för kastrering. Då han kollade honom så hade han öronskabb, så jag fick nåt som heter Fucidin comp som jag ska ge alla mina katter! 3 droppar i varje öra 2 gånger i 3 veckor!

Royal_724 skrev:
Var precis hos veterinären med min hankatt för kastrering. Då han kollade honom så hade han öronskabb, så jag fick nåt som heter Fucidin comp som jag ska ge alla mina katter! 3 droppar i varje öra 2 gånger i 3 veckor!
Har det hemma...hjälper inte ett skvatt!!!provade sen att droppa 2 droppar frontline i öronkanten och vips va allt borta.Har dessvärre en kisse nu p g a fucidin som hatar när man ska mysa med öronen...:cry: :cry:

Liknande trådar

Katthälsa Har en super senior till katt vars klor börjar bli ett problem där hon får sår på öronen av dom när hon kliar. Jag har aldrig klippt...
Svar
6
· Visningar
574
Senast: MJLee
·
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 101
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 307
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar