Örondroppar mot mugg????

Immer

Trådstartare
Jag pratade med veterinären i telefon i morse och hon sa att hon skulle skriva ut en salva mot unghästens mugg. Jag åkte till Apoteket och hämtade ut Fucifin, för att sedan komma hem och upptäcka att det är örondroppar och inte salva jag fått. Jag har pratat med Apoteket som säger att det står örondroppar på receptet, och veterinären kan jag inte få tag i nu.

Någon som har någon uppfattning om det är rätt eller fel? Ska jag använda örondropparna?

Immer

Sv: Örondroppar mot mugg????

Jag har använtTerracortil med Polymyxin B,också öronsalva som fungerar super. Så det kan nog stämma bra!/L

Fucidin är oerhört effektivt mot väldigt mycket, även mugg. Så du kan nog lugnt använda det.

Jo då, Fucidin fungerar på det mesta. På med örondroppar på pållens ben så blir du säkert av me muggen snabbt

min häst har oxå fått det utskrivet för sin rasp, hos tidigare ägare dock. Fick med medecinerna o blev en aning förvånad när jag läste vad det var för egentligen men det fungerar verkligen!

Jag måste vart bra trött när jag läste denna tråd första gången,för jag kunde inte för mitt liv förstå hur öronPROPPAR skulle kunna hjälpa mot mugg:rofl:
Vad tvungen att läsa tråden ytterligare en gång och först i slutet ser jag att det står öronDROPPAR.

Lite skillnad:angel::D

Mot viss typ av mugg sägs det hjälpa, har själv inte testat. Håll lite koll bara, många hästar har i år svårare mugg än vanligt.

Tack alla som svarat, nu känner jag mej betydligt lugnare :cool:
Om en halvtimma ska jag gå och ta in hästarna och då ska Valpen (dvs unghästen) få första behandlingen.

Immer

Håll lite koll bara, många hästar har i år svårare mugg än vanligt.

Jag tycker jag haft stenhård koll på alla tolv benen (sedan Besten fick fång), men ändå missade jag tydligen de små krustorna på Valpens vänstra bakben..... I lördags var hon riktigt tjock i benen, från hasen och ner, dock ingen feber och hon är pigg och glad. Veterinären kommer hit i annat ärende senare i veckan, så hon skrev ut Fucidin så länge. Hon sa också att det är ovanligt mycket mugg i år.

Immer

Jag tycker jag haft stenhård koll på alla tolv benen (sedan Besten fick fång), men ändå missade jag tydligen de små krustorna på Valpens vänstra bakben..... I lördags var hon riktigt tjock i benen, från hasen och ner, dock ingen feber och hon är pigg och glad. Veterinären kommer hit i annat ärende senare i veckan, så hon skrev ut Fucidin så länge. Hon sa också att det är ovanligt mycket mugg i år.

Immer

Jotack, min häst är inne på sin tredje vecka i HBG för sin mugg *suck* Det vill fortfarande inte bli riktigt bra trots omvårdnad 24/7 där. Ett tips, om du inte blir av med det relativt fort är att så snabbt som möjligt ta diverse prover, många tror att det är den vanliga svampen när det egentligen är bakterier.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 999
Katthälsa Hej, I förra veckan hittade vi vår fina hankatt Sigge påkörd i skogen. Då hade han legat och tryckt i 6 dagar. Vi åkte direkt till...
2 3
Svar
42
· Visningar
3 242
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
4 060
Senast: Lavinia
·
Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är...
2
Svar
20
· Visningar
1 823
Senast: Otherside
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka