Örom på Rottweilern när teipas dom

Rotterö

Trådstartare
Jag undrar när man teipar rottisens öron. Hur illa skall de se ut.
Finns någon länk på hur man teipar öronen.
Man skall göra det vid tand fällningen har jag hört.
Snälla ge tipps och foto på dåliga öron.

Jag vet inte om min har dålaga öron
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

En rottis ska ju ha hängande öron, medelstora, trekantiga, sitta brett isär och vara högt ansatta. Sen ska de ligga "tätt" mot huvudet.
Har aldrig tejpat en rottis, faktiskt.
Vad tror du din har har för fel? Ser öronen skumma ut?
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Nej jag tror inte hon har något fel. Men man undrar och är orolig. Hennes syster har de teipat kenneln sa åt dom. Just mär dom tappar tänder så brukar öronen ändra sig.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

ja jag ska inte lägga mig i men jag ser iaf rottisen som brukshund så det lät rätt absurt i mina öron.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Nej jag tror inte hon har något fel. Men man undrar och är orolig. Hennes syster har de teipat kenneln sa åt dom. Just mär dom tappar tänder så brukar öronen ändra sig.

har aldrig ens hört talas om att man tejpar öronen på Rottweiler men det ska väl larvas runt med dom också.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Jag förstår att du vill att din hund ska ha korrekta öron.
Men jag förstår inte vad som är fel. du har ingen bild?
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Brukshund eller inte, för att få användas i avel måste även "brukshundar" och jakthundar ha utställningsmeriter har jag för mig.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Nej jag tror inte hon har något fel. Men man undrar och är orolig. Hennes syster har de teipat kenneln sa åt dom. Just mär dom tappar tänder så brukar öronen ändra sig.

Jamen prata med din kennel då? för övrigt tycker jag att det är sorligt när en bruks hund ska börja petas på med sådana där löjliga saker...
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Det här med tejpen kan inte det komma från när man kuperade?
Då tejpar man ju upp öronen, annars vet jag verkligen inte...
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Vad har det med saken att göra om det är en brukshund eller inte som ska ställas ut? De har också rasstandarder som ska följas.

Till TS: tror inte att det är så vanligt att man behöver tejpa öronen på rottis, men hör med din uppfödare!
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

*kl*

förövrigt.

Hon undrade, och är lite orolig för sin hund. Hon har inte virat en rulle eltejp runt huvudet på den. Det är väl smart att fråga istället?
Sen vet ju alla att man inte tejpar öronen på en rottis, och så är bekymret ur världen.
Man kan ju ha intresse av att ställa ut en brukshund också.
Det innebär ju inte automatiskt att man aldrig tränar bruks.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Varför skulle det vara synd...? Bara för att det är en brukshund behöver ju inte det betyda att den ska se ut hur som helst om det är en viss ras, för att användas i avel måste man även tänka på exteriören, precis som med hästar. Annars skulle det ju finnas flera olika typer av samma ras.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Jag tror inte det är något fel på min hud. Ville bara höra om det var någon som visste hur man gjorde. Det skall finnas en länk på nätet med bilder hur man gör.

Har rottisen något korta öron. Då vill de gärna ställa sig åt sidan. Det är det kenneln vill att hundarna skall ha fina öron. Det är ganska vanligt att teipa öron på rottisar i utställnings syfte.

Jag får väl kolla med hennes syster som dom nu teipar 2-4 dagar vila vidare 2 -4 dagar.
Hon är så perfekt annars. Då vore det stårande att de klagar på öronen.
Så då vet ingen om denna länken?
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Fast det finns det ju ändå. Alla rottisar jag sett har sett fullkomligt olika ut. Nej, jag tycker det är synd för att det avlas mer på utseende ön vad det avlas på skalle.
 
Sv: Örom på Rottweilern när teipas dom

Jag håller med apokalypsze. Det är bra när hela hunden bedöms. Inte BARA utseende eller BARA arbetsegenskaper/psyke. Hela hunden går ju i avel... Alla championat borde vara kopplade till en minimi nivå även av den andra biten.
 

Liknande trådar

R
Övr. Hund Dethär är kanske en dum och pinsam fråga. Och jag känner mig redan o kunnig och som en dålig matte för att det hände och för att jag...
Svar
13
· Visningar
1 081
Senast: Red_Chili
·
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom...
2
Svar
33
· Visningar
4 800
Senast: Hermelin
·
Hundhälsa Min 6 åriga hund har en lös tand. Han har superfina tänder i övrigt och brukar få beröm hos vet. Nu har han en lös tand som sagt, en...
Svar
6
· Visningar
1 149
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 318
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp