Tycker att det här är förbannat fult och ovisst gjort av dig! Sitta här och skriva på bukefalos om bara ANTA hur något har gått till utan att veta!
Den hästen och ägare och medhjälpare som pratar fullt öppet fult och jävligt och dömmer ut som dåliga människor och hästägare om i den här tråden är min stallkamrat och hennes häst!
Gaia lastades mellan 70 cm och 90 cm för att hon inte skulle starta i 80 cm klassen. JA hon var bråkig att få på! Hon kan definitivt i vanliga fall ha något att säga till om vid lastning men oftast går det helt smärtfritt.
Vill du veta anledningen? Vi hade träns och tyglar och inte grimma och kedja som hon är van vid. Varför? För att man inte får ha grimma på tävlingsplats utan MÅSTE ha träns.
Gaia lämnades vid transporten den stund som hennes ägare/ryttare skulle gå.. vad kan det varit... 60 meter? för att titta på mig när jag red min 80 runda. Annars fanns hon där antingen utanför transporten eller till och med i transporten för att lugna Gaia som absolut kan vara lite orolig. Det är så hon är. Men hon hann inte se mig, för hon hann inte dit, innan Gaia valde att hoppa över bommen EN gång! Inte flera gånger som du skriver i ditt inlägg.
Det satt då fan inte heller någon i bilen under tiden?! Varför skulle någon ha gjort det? Och nej det var inte i ÖVER en halvtimme. För i samma sekund som Gaia gick på transporten så började jag rida fram till min 80-klass och jag startade 20 minuter efter det.
Inte konstigt att ridvärlden ser ut som den gör med dömande människor vart fan man än åker.
Vad är det du tycker är fult? Att jag inte själv skulle lämnat en märkbart oroad häst, och undrar hur andra gör när deras hästar blir oroliga? Eller att jag inte förstår varför man lastar en ovillig häst mellan klasserna, särskilt som den är orolig? Eller att jag inte kan förstå hur man kan lämna en så orolig häst kvar i släpet när den blir mer och mer orolig och tillslut (vilket åtminstone för sådana som inte vet hur hästen brukar bete sig inte var någon överraskning) gick över bommen.
Jag har inte uttalat mig eller värderat/dömt om varför hästen var svårlastad och orolig. Var ägare/medhjälpare var har jag heller inte uttalat mig om, mer än att hästen under lång stund var mycket oroad, flera gånger var i höjd över bommen samt att överdomaren letade efter ansvarig för hästen utan att hitta någon. Detta innan hästen var ordentligt över bommen. Ang sitta i bilen sa jag att det påstods det (till ÖD av annan tävlande), men att jag inte hade någon aning om det stämde.
Flera reagerade på hur orolig den var, och hur obehagligt det var att se samt risken den skulle gå över bommen, så det var inte bara jag som reagerade. Månne är det skillnad om du/ni är van att hästen är stökig, och att den inte var stökigare än den brukar (men det var otippat den den här gången skulle gå över bommen). Men för de flesta andra var det en väldigt orolig och stökig häst som det var obehaglig se och höra, just för oron den skulle gå över bommen. Om den var exakt över bommen eller bara i höjd över bommen är svårt säga, men flera gånger innan du red din runda var hästen över bomhöjd med hela bogen - var frambenen var kan jag inte uttala mig om.
Jag och flera andra tävlande såg hästen, och den var inte orolig enbart under din runda, även om det är möjligt att din runda sammanföll med när det var som mest oroligt? Men ÖD sökte ägaren en bra stund innan din runda, och en bra stund innan man efterfrågade veterinär. Varför inga ägare kunde lokaliseras kan jag inte svara på.
Däremot får jag konstatera att min tidsuppfattning var fel, och det då var 20 minuter och inte en dryg halvtimme. Kändes antagligen längre än det var eftersom det var obehagligt att se på och svårt att "fokusera bort".
Jag vidhåller att jag anser det var oansvarigt att låta hästen vara kvar i transporten när hon var så oroad, och under så lång tid (för oavsett 20 min eller 30+ min är det för länge, och det var inte bara lite trampa runt. Det var tydligt stor risk just för att gå över bommen). Oavsett om det fanns ägare där som ÖD inte såg, och oavsett vad anledningen var. Jag har inte nämnt det i tråden eftersom jag inte velat att det skulle gå att på något vis identifiera varken var, vilken häst eller ägare det handlade om, men jag kan ju nu när du gett mer information poängtera att jag anser ryttaren vara helt utan skuld då det är vuxna som ska ansvara för sånt. Jag har ingenstans uttalat mig om att de skulle vara dåliga människor osv, möjligen har du blandat in vad andra skrivit?
Så du får vara arg på mig, och du får försvara besluten. Jag lägger ingen värdering i det och facit talar ju lite för sig själv. Oavsett hoppat jag att hästen och alla runt den (det är otäckt vara med om alldeles oavsett) mår bra idag, och blir tryggare i släp med tiden, för det är en väldigt trevlig häst det jag såg av den i första rundan.
Tillägg: Och inte att förglömma kanske, är att ÖD inte var glad åt varken hur hästen var i transporten eller att hen inte kunde hitta någon ansvarig för hästen. Så oavsett hur man själv känner och anser det var (t ex att man inte tyckte det var så oroligt större delen av tiden osv) så kan det vara värt ta till sig att andra får en annan uppfattning. Och inte bara jag då. Vill du prata mer med mig kan du förresten skicka ett PM om du vill så kan du få kontaktuppgifter bortom anonymt nick på Buke)