Alexandra_W
Trådstartare
Jag känner igen detta till viss del. Tävlar dressyr på lokal nivå och det är alltid några som lämnar hästen helt själv och typ tar sig en timmes lunchrast. Vissa brötar runt så man tror vagnen ska välta, men hittills har jag inte sett någon incident. Vi är oftast minst två som åker, enda gångerna jag åkt helt själv med häst har varit till kliniken, och då brukar jag parkera hästen i en Box innan jag går på toa/hämtar kaffe. Men den får ju stå själv i transporten den halvminuten det tar att gå in och anmäla sig i receptionen bara, det vågar jag eftersom mina hästar brukar stå lugnt.
På tävling kan vi ju turas om att passa dom. Jag skulle inte lämna hästen oövervakad, men kan sitta och sova i bilen om det är långt mellan klasserna, med öppen dörr/fönster så jag vaknar om de brötar. Jag begriper mig heller inte på de som bara sliter upp sliter dörren och vrålar åt hästen när den stökar, vad ska det hjälpa liksom Plus att det stör alla andra.
Jag har också lärt mig vikten av att ta med egen förbandslåda. På en tävling förra året åkte vi med två hästar och en del av mellanväggen hade gått sönder under färden. Den ena hästen blödde från ett sår på hasen när vi kom fram till tävlingsplatsen, och när vi bad om förbandslåda i sekretariatet letade de runt en stund innan vi fick en dammig liten plastback med en plåsterask, en flaska jodopax och några rullar gasbinda, typ. Nu är det säkert inte tävlingsplatsens ansvar, men man trodde ju att en större ridskola skulle ha ett riktigt förbandslåda. Som tur var har vi alltid "första-hjälpen-kudde" i bilen så vi fick lagt om det hjälpligt ändå, men sen dess har vi alltid stora förbandslådan med när vi kör häst.
Det med att ta med förvandslåda var bra tips. De kan ju trampa sig eller skada sig utan att vara särskilt stökiga. Jag har en välfylld första hjälpen i bilen men ska nog göra en transportförbandslåda åt hästen och ha med också, är ju himla lätt bara ha en plastlåda med lock och vetrap, bomull/polsterlinda samt kompresser i den. Sen kan den ju ligga i bilen/släpet hela tiden. Tack!