Pettsson

Trådstartare
Familjen har en grandis som nu kommit till en ålder av 8 år, aldrig varit sjuk, alltid pigg och glad men han, precis som våra tidigare GD har varit snål med att äta och dricka då och då, dock har det alltid varit övergående.

Jag bor inte längre där men hälsar ofta på och jag känner den här hunden väldigt väl. Mina syskon är nu ensamma hemma med honom då föräldrarna är på utlandsresa så jag va dit ikväll för att titta till dem.

Jag vet att mamma berättat att han beter sig som att han har ont i ryggen, han har skrikit till någon gång när han försökt resa sig upp osv. Det har dock blivit lite bättre då de utökade promenaderna, han själv ligger helst hela dagarna.
Min ena syster berättade nu att när de har varit ensamma har han liksom tryckt sig mot henne (inte ovanligt, han gör ofta så och sitter gärna i knät om man sitter ner osv), men när hon då har börjat klappa honom har han börjat morra.

Förutom det så har han nu druckit knappt någonting alls, de har försökt med allt, den enda vätska de får i honom är snön ute som han äter. Han äter dåligt men petar i sig när de blandar i något gott.
Jag såg också att han tunnat ur väldigt sedan sist, det vet jag också att mamma pratade med mig om.

Men nu när jag träffade honom idag, då var det kanske 14 dagar sedan sist, så är hunden alltså väldigt förändrad. Han brukar hoppa, vara glad, nästan sitta i famnen när jag kommer. Men inte nu.

Givetvis tar jag honom till veterinären, ska ringa min veterinär imorgon också för att höra vad hon tror. Men vad tänker ni? Är detta åldern eller låter det som en sjukdom?
Är så vansinnigt orolig och det här får mig verkligen att må dåligt, föräldrarna är inte hemma förrän i slutet av månaden heller och det är helt och fullt mitt ansvar att se till att han har det bra.

Nya tips om hur jag ska få i honom vatten?

Sv: Orolig...

Vatten kan du ge med en spruta ner i munnen på honom / OCH vänta inte med vetrinären nu åk direkt , få honom undersökt , låter som att han mår mkt dåligt nu , hoppas att allt går bra hos vetrinären ( tempat honom ? )

Läst tips om att tex blanda i lite majsvällingpulver i vattnet till hundar som dricker dåligt. Alltså inte så det blir ren välling utan vattnigare med lite smak. Har aldrig testat själv dock.

Äter han så kan man ju också blanda vatten i maten.

Åh så dumt, det har jag inte ens tänkt på! Tack :)
Ska ringa min vet idag och se vad hon säger så får hon träffa honom. Ingen temp.

Tack för tipset Jenka, den var ny för mig :bow:

Usch så tråkigt när de inte mår bra. En tanke bara, om man ser till hans ålder och de reaktioner han visat så KAN det vara prostataproblem. Såvida han inte är kastrerad förstås...

Min ena hane betedde sig väldigt mycket som er hund när han fick problem med prostatan.

Hur som helst så ska ni ju ändå till veterinären och då lär de ju märka om det är just prostatan.

Ang. att få honom att dricka - blanda ut vattnet med något gott, precis som Jenka skrev, ta något som hunden gillar - kattmat, leverpastej etc. och gör det till en tjock "välling" så kanske det går ner. Sen får de ju i och för sig i sig en hel del vätska när de äter snö, mina hundar dricker mindre inomhus vid den här årstiden men äter å andra sidan en del snö (ibland alldeles för mycket för man får släppa ut dem igen en timme efter promenaden).

Lycka till med vovven, hoppas det löser sig!

Liknande trådar

Hundhälsa Hej Vi har en ett åring hemma som från dag 1 haft krångel med aptiten. Till en början så tänkte vi att hon är valp, stress och det blir...
Svar
10
· Visningar
843
Senast: Grazing
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
372
Senast: Malva1978
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
27
· Visningar
5 769
Hundhälsa Jag har en liten tik som har haft ett helt gäng juvertumörer. Hon är opererad 3 gånger för det, hon blir väldigt påverkad av dessa...
2
Svar
28
· Visningar
2 892

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka