Orolig inför umgängesavtal

Sonic76

Trådstartare
Jag vet att jag har rätten på min sida, att jag bara vill ha det på pränt, men ändå är jag så jäkla orolig för vad som händer när dotterns pappa får avtalet i brevlådan..
han kommer att dra in sina föräldrar i det hela och jag vet inte avr det kommer sluta..
Nu växer det hela tiden eftersom han inte slutar utnyttja att jag inte säger nej.
Idag var det växling, han var ledig och de skulle åka och bada.. Fine.. men att sen lämna dottern kl 20 på kvällen anser jag så jäkla korkat.
Han hade inte frågat om det var ok..jag hade planerat saker även om jag jobbade sent.
Annars växlar vi när hon slutar skolan.
Så nu får jag lägga till ytterligare i avtalet. Borde jag ha ALLT ståendes i avtalet bara för att??? Även om det växelvisa boendet funkar ok??
Sen att han nu ser till att få 3 fredagar och jag får 1 det ska in så det finns med..

Sv: Orolig inför umgängesavtal

Jo det gör jag ju, men nu är det advokaten som sköter detta.. HAr talat om vad som ska vara, för att slippa få bråk inför storhelger och så.. för dotterns pappa kör stenhårt med att jag inte har nån familj så jag behöver inte ha henne vid jul och så

Hade han varit ok att prata med så ok, men ena dan är allt ok, nästa är han totalt omvänd så det går inte att bestämma nåt.
HAn bestämde att dottern inte fick åka med en kompis till dennes pappa, som jag vet vem det är, på mina veckor.
Då sa jag att det kan fungera åt andra hållet med, att jag kan säga nej till saker på hans veckor om han ska bestämma över mina. DÅ blev han skogstokig.

Jo det gör jag ju, men nu är det advokaten som sköter detta.. HAr talat om vad som ska vara, för att slippa få bråk inför storhelger och så.. för dotterns pappa kör stenhårt med att jag inte har nån familj så jag behöver inte ha henne vid jul och så

Fast hon är ju din familj.. Tråkig inställning pappan har

Det är klart att det ska vara så rättvist som möjligt mellan er föräldrar förutsatt att det är till barnets bästa. Om han "får" 3 av 4 fredagar är det väl för att ni har kommit överens... och inte för att han har "sett till att få det". Ifall du tror att du kommer att tycka illa om det så motsätter du dig det helt enkelt. Det är lite ge och ta.

Lyssna framför allt på advokaten! Ge inte upp om helger och så med pappans korkade hänvisning utan se till att ni växlar och har lika många. "Ifall du släpper till" tid för umgänge kan du dessförinnan kohandla dig fram till likadant som passar dig och barnet.

Paradoxalt nog måste man kunna samarbeta bättre som separerade än annars...:crazy:

Det blir bättre ska du se! Håll fokus på samarbete och att följa ert gemensamt överenskomna avtal. Anteckna pappans dumheter och även positivt utfall för det fall det blir tvist framöver. Han kommer ev göra likadant.

Det går inte att släppa till tid jag har nte "släppt" till tid utan han tar tid bara. Utan hänsyn till att vi kanske har saker planerade..
"jamen jag trodde...." är en ständig ursäkt.
Jag är inte omöjlig,, har varit inget annat än sjyste hela tiden men i somras försvann en hel vecka av min tid för att det var saker som hände då som jag inte visst om.. för att vara snäll mot dottern gav jag efter, men varje gång jag ger efter får jag bara skit för det.
Dets om kommer hända nu när avtalet ramlar ner i hans brevlåda är att han kommer bli aggressiv. och hans mamma med...
Så jag är livrädd. men jag vet vad som kommer hända vid jul eftersom hans hänvisning alltid är att jag inte har någon familj därmed ska jag släppa på mi umgängesrätt..

Men avtalet som dimper ner måste väl isåfall vara ett förslag till avtal? Annars är det ju ingen överraskning.

Ni har väl växelvis nu och isåfall om du har barnet under jul dvs om barnet i enlighet med er gemensamma överenskommelse ska vara hos dig över jul då det är "din" vecka så kan han inte ha barnet då om inte du "ger med dig" för då frångår han avtalet.

Jag å mitt ex har varannan vecka. Jag har jämna veckor. Om alla storhelger inträffar på "mina" veckor får pappan ha vårt barn under vissa storhelger under förutsättning att jag säger ok! Ifall man vill ändra på en situation får man stämma in den andre parten till tingsrätten om man inte får till stånd ett avtal sinsemellan exvis via socialtjänsten.

Så om du har barnet i enlighet med det växelvisa boendet över jul är det bara att sitta lugn i båten.

Har jag missförstått något? Om han är jobbig så strunta i att låta honom få sin vilja genom då hans vilja ligger utanför avtalet. Annars har ju du gjort en överenskommelse med honom även om du är missnöjd med det. Kohandla istället isåfall "Du får det ifall jag får det." Se helst till att det du vill ha ska inträffa inträffar innan det han vill ska inträffa. Lär honom inte att det går att få sin vilja genom om man kommer "fem i tolv" med nya krav utan att när man har med barn att göra krävs det framförhållning och det gäller båda föräldrarna.

Senast ändrad:

Så jag är livrädd. men jag vet vad som kommer hända vid jul eftersom hans hänvisning alltid är att jag inte har någon familj därmed ska jag släppa på mi umgängesrätt..
Jag har tänkt på det där och det upprör mig något enormt!
Att dina föräldrar inte finns kvar i livet har väl för bövelen inte ett dugg med att göra om du vill fira jul ihop med ditt barn!!
Din familj är du och ditt barn och det är väl klart som sjutton att du har rätt att fira jul med DIN familj! Precis lika stor rätt som han har!
Se till att ha inskrivet att ni har varannan jul, nyår och midsommar och att det är oruckbart!

Kl
Det är HANS ordinarie vecka över jul, men han hade både jul och nyår förra året pga just det.. jag har ingen familj...
JA det är inskrivet i avtalet och det står klart och tydligt från vilket år det ska gälla, vilken dag och vilken tid och även de långa loven.
Går inte att kohandla, går inte alls att förhandla med honom.. han ska ha sin vilja igenom punkt slut och jag ahr gått med på det då han har blandat in barnet i det hela.
Tidigare har jag haft mån-fre och han lör-sön varje vecka.
From nu i höstas har han två veckor och jag två veckor med byte fredagar.
Detta pga att jag velat ha helger med.. och han började jobba skift.

Socialtjänsten i kommunen har brutit samman då alla tre som hade familjerätt har sagt upp sig, därav advokaten, går nu pappan med på detta kommer avtalet skickas till familjerätten för godkännande.
Så det blir omständligt men ändå rätt.
Vi har inget avtal sedan tidigare då han var sjuk när jag flyttade. DÅ hade han barnet när han orkade=helger

Jag hoppas att allt löser sig!

Det jag menade vilket jag var lite otydlig med var att även muntliga avtal gäller.
Det ni kommer överens om sinsemellan gäller även om det inte är skriftligt, det är iofs svårare att "bevisa". (Jag hinner inte skriva mer nu.)

*kl*

Låt oss säga att i år 2012, så är julen hans - men då är nyår ditt.
2013 byter ni och så är julen din - och nyåret hans.

Det borde väl vara mest rättvist? Så har vi det iallafall. Med tanke på lov och lediga dagar för barnet så blir det lite "rörigt" i schemat i och med att man kanske får putta på de ordinarie veckorna just under denna ledighet.

På så sätt kan ingen komma och tjafsa om vem som ska ha jul vs nyår. :) Och så blir det någolunda rättvist ändå.

vi har haft det så ända tills mina föräldrar dog. Jag vill ha julen i år eftersom han hade det förra året. Tyvärr håller det inte med muntliga avtal och honom. Nu har jag skrivit att den som har julen ahr barnet från dan före jul tom dan efter annandagen eller om vi byter annandag kväll, mycket siffor och dagar i huvudet och jag har inte avtalet här än.

Julen fixade sig, men fanskapet har betett sig så illa så han är polisanmäld.
I fredags ringde dottern och vågade inte gå hem till sin pappa för hon var rädd för han var arg. det var bytesdag och han var alltså vansinnig innan hon ens kommit hem till honom
Jag hanterade det urdåligt, så det slutade med att dottern gick till pappa sin, men nästa gång det händer ska hon komma hem till mig och så får hon själv bestämma om hon vill till pappa eller ej.
Imorrn ska jag ringa soc och höra vad jag kan göra.
Pappan har inte ens svarat på de brev min advokat har skrivit till honom, så det är på g till tingsrätten nu.
Men allt tar sån tid ju..

haha jo när han SÄGER det, inte när det verkligen gäller...som alltid.
Nu har vi möte inbokat med hennes kurator, sen har jag pratat med soc, de ska återkomma om mina möjligheter, pratat med polisen om vilka möjligheter och även pratat medmin advokat.
Vi bor alltså 300 m ifrån varandra men hon får inte gå hem till mig om hon vill på pappas veckor.
Jag har sagt att hon gärna får gå hem till sin pappa på mina veckor, men sagt åt honom att inte får hålla på och ge henne en massa fika och godis då.
Det tolkade han som att hon inte fick gå hem till honom.

blev lite märkligt formulerat med att jag behöver ha henne vid jul, men ja..alltså han anser att han ska ha henne när han vill vid alla storhelger lov mm
Utan att fråga henne.

Liknande trådar

Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 826
Senast: Anonymisten
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Den här sommaren hade jag tänkt att jag skulle reparera mitt sparkonto som sjunkit med 30000 under vintern som var då jag gått på...
Svar
15
· Visningar
2 751
Senast: Gunnar
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
36 976
Senast: Habina
·
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
26 035
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar