orolig häst i stallet

L

Lurris

Min häst är världens snällaste, i vanliga fall. Han är 23 år och mina kusiner på 5 och 7 år brukar kunna borsta honom själva.
Men sedan den andra hästen i stallet fick föl innan midsommar har han varit som förbytt!
Värst var det de första veckorna när de fick gå i separata hagar. Han var helt utom sig trots att vi plockade in grannens häst som sällskap till honom istället. Det gick inte ens att ta in honom i stallet själv. Vi var två personer för att hålla honom kvar på gången! Han blev alltså riktigt farlig, trampade vilt omkring och skrek efter henne, brydde sig inte alls om att det var folk i vägen...han skulle till sin "tjej" helt enkelt.
Nu har han lugnat sig lite, de går ju i samma sommarhage nu, men han är fortfarande inte lätt att ha i stallet själv, varken i boxen eller på gången.

Vad ska jag göra för att han ska känna sig trygg med mig istället för den andra hästen? Jag vill ju inte bestraffa honom genom att skrika eller daska till honom, då blir han ju bara mer osäker och saknar flocken. Men jag vill inte klappa och smeka honom heller ifall det kanske uppfattas som beröm för det felaktiga beteendet. Så hur borde jag göra?

Han lugnar sig när man kommer en bit ifrån stallet och inte kan se eller höra henne längre, då duger jag som sällskap minsann ;)

Sv: orolig häst i stallet

Troligtvis har han fått för sig att han skall vakta sin "flock". Även om han är kastrerad sedan länge sitter instinkten nedärvt. Nu har han ju fått en liten att ta hand om också tycker han. Han kommer säkert att lugna sig efter hand. Ha tålamod.

Det är ju inte så konstigt, de är ju flockdjur. Försök lugna ner honom, prata med honom. Kanske ge honom något gott att äta så han får annat att tänka på. Det kan vara jobbigt länge men brukar till slut ge med sig med tiden, de är ju vanedjur....

Tack för svaren, jag får helt enkelt vänta och se...hoppas det ger med sig.
Mat fungerar inte tyvärr, han äter inte om han är uppstressad eller orolig. Det har vi redan prövat.

Men igår lyckades jag rida i hagen vid stallet utan att han hetsade upp sig. Så det är nog på rätt väg i alla fall.

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 132
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Jag har en nybliven 5åring som fått för sig att inte lämna stallet både uppsuttet eller till hands, han reser sig rejält när han...
Svar
7
· Visningar
1 562
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 287
Senast: Snurrfian
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 989

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka