Jag är förbannat rädd för folks rädslor!
Genom att sprida felaktiga uppfattningar om hur farligt samhället är SKAPAR vi det samhälle vi är rädda för.
Jag håller med, men jag kan tycka att det är problematiskt att ifrågasätta kvinnors rädsla för sexuella övergrepp och säga att det bara är att sluta med att vara rädd.
Jag upplever att jag som kvinna ständigt får till mig från olika håll att jag ska vara på min vakt och tänka på vad jag gör. Kvinnor får ofta höra att de får skylla sig själva om de går hem med en man som sedan våldtar dem, om de har för kort kjol, om de genar genom en park ensam på natten. Jag minns till och med en gång när jag var tonåring och läste ett tips i en tidning om att ha med sig gympaskor i väskan till krogen så man kunde byta om till dem när man skulle hem och därmed ha större chans att springa ifrån en förövare. Det är ju vansinnigt, och det tyckte jag även då, men på något sätt når det ju fram till en ändå, att det finns anledning att iaktta viss försiktighet, oavsett om det är sant eller inte.
Att sedan då få höra att man inte ska begränsa sig och sluta med att vara rädd hjälper ju liksom inte.
Jag tycker inte att jag direkt begränsar mitt liv, jag har gått hem med okända män från krogen massor med gånger och det har aldrig hänt något, men det hindrar mig inte från att ha någon form av skyddsplanering när jag går genom Chalmers på natten och möter ett killgäng.