Orolig för sexuella övergrepp?

Ja, det är som det alltid har varit, att de offentliga miljöerna är männens. Kvinnor begränsas och ska inte känna sig hemma i offentligheten, vi hör inte hemma där. :(

Ur det perspektivet tycker jag det är befogat att vi kvinnor uppmanar varandra att inte "tramsa", att inte vara rädda.

Ja, det känns ju inte som en idémässig slump att slutsatsen blir att kvinnor gör bäst i att hålla sig hemma eller övervakade i sällskap, medan männen fritt kan gå ut, även fast det statistiskt egentligen är så att männen löper störst risk att råka ut för något på stan, och kvinnorna hemma.

Ja, det håller jag med om, och jag tror att en stor anledning är allt prat om hur kvinnor borde vara rädda, som den här tråden är ett exempel på. Uppenbarligen får många kvinnor lära sig att de ska vara rädda. Det börjar ju redan när de är små, att man som förälder oroar sig för hur det ska gå när dottern t ex ska gå till skolan själv. Man lär sig genom trådar som den här, av folk i sin omgivning, genom tidningar, osv. Och man bidrar själv till den genom att tala om för andra att det är farligt att gå ut själv t ex.

Ja, så är det ju, och att kvinnor är rädda gynnar ju inte dem utan istället männen som får behålla de allmänna platserna som sina.

När det gäller ursprungsfrågan så vill jag säga nej. Och jag är nog oftast ganska trygg i min hemstad, trots att sambon har blivit knivstucken och rånad bara några 100 m från vår port. Men när jag tänker efter så anpassar jag mig undermedvetet. Jag går inte själv i Malmö nattetid utan att vara uppmärksam. Vissa platser undviker jag helt. Och det är inte av rädsla för att bli rånad.

Jag går inte omkring och känner mig rädd, men visst anpassar jag mitt beteende för att undvika "riskfyllda situationer". Det hade jag ju inte behövt göra om jag inte vore rädd.
Precis så. Jag känner mig inte heller rädd men har en del som jag kallar säkerhetsstrategier.

Jag rör mig dock precis som jag vill och kan inte komma på någon gång som jag låtit bli något som jag velat göra men inte vågat. Men det där med säkerhetsstrategierna slår liksom till tidigare än så. T ex har jag aldrig gått min femkilometers PW i naturområdet i mörker. Jag skulle aldrig planera in det, av säkerhetsskäl.

Trots att jag inte anser mig rädd skulle jag ha svarat ja om jag varit med i undersökningen. Om rädd är det begrepp de frågade om så tror jag att mitt säkerhetstänkande omfattas av det.

Precis så. Jag känner mig inte heller rädd men har en del som jag kallar säkerhetsstrategier.

Jag rör mig dock precis som jag vill och kan inte komma på någon gång som jag låtit bli något som jag velat göra men inte vågat. Men det där med säkerhetsstrategierna slår liksom till tidigare än så. T ex har jag aldrig gått min femkilometers PW i naturområdet i mörker. Jag skulle aldrig planera in det, av säkerhetsskäl.

Trots att jag inte anser mig rädd skulle jag ha svarat ja om jag varit med i undersökningen. Om rädd är det begrepp de frågade om så tror jag att mitt säkerhetstänkande omfattas av det.

Jag skulle inte heller ta skogspromenader i mörker, av säkerhetsskäl, men snarare då för att jag tror jag skulle snubbla i mörkret och vricka fötterna av mig, att famla runt i en mörk skog känns inte särskilt kul eller givande, inte för att jag tänker mig att det lurar våldtäktsmän i buskarna. Är det pga risken att bli överfallen eller att ramla i mörkret som du avstår?

Jag skulle inte heller ta skogspromenader i mörker, av säkerhetsskäl, men snarare då för att jag tror jag skulle snubbla i mörkret och vricka fötterna av mig, att famla runt i en mörk skog känns inte särskilt kul eller givande, inte för att jag tänker mig att det lurar våldtäktsmän i buskarna. Är det pga risken att bli överfallen eller att ramla i mörkret som du avstår?
För risken att möta fel man, förstås. Om det handlade om lårbenshalsen skulle det knappast höra hemma i tråden.

Inte rädd eller orolig direkt, däremot vaksam - men det är väl en typ av rädsla.

Jag har blivit våldtagen på en offentlig plats, gärningsmannen var en bekant. När jag gick förbi platsen sen, som ligger centralt och som jag ofta gått förbi och sett på håll både före och efter, kände jag förvånansvärt lite.

För mig är det svårt att relatera till de som hävdar att man måste se sin vaksamhet/rädsla som irrationell. Att man ska ignorera den och sluta känna den.

Å ena sidan rör jag mig fritt vilket ibland kommenterats av okända människor på gatan. "Du är ensam i fel område." En sen kväll tog jag en omväg på väg hem genom i princip folktomma gator för att få lite frisk luft, när jag gick förbi en pub ropade en man "Är du ute själv? Var försiktig"
Vid dessa tillfällen när människor har uttryckt oro har inget alls inträffat.
Så på sätt och vis kan jag förstå er som säger att man inte ska bry sig om sin oro. Det är tråkigt om man sitter hemma av rädsla för vad som kan hända.

Å andra sidan är det vanligt att bli trakasserad etc. De gånger jag har blivit förföljd (betydligt färre ggr, under 10) har jag skakat av mig dem även om jag vet att risken att det eskalerar till exempelvis våldtäkt är relativt liten, jag vill ändå inte att de följer mig och trakasserar mig ända fram till min dörr. En gång vinkade jag in en taxi och åkte några kvarter för att mannen skulle ge upp och jag skulle få gå hem i fred. Sådana anpassningar ser jag inte som jobbiga, även om jag förstås hellre sluppit, det hade varit mer jobbigt att inte göra dem.

Att "inte tramsa", att "inte vara irrationell", att "övervinna sina rädslor" osv låter som vackra principer. Det verkar trevligt i teorin, som om vi inte har några verkliga problem och det är upp till oss att känna oss trygga när vi går ut, men vad innebär det i praktiken?

Innebär det att jag "inte ska tramsa" när killgänget trakasserar mig? Har jag "övervunnit mina rädslor" om jag istället för att anpassa mig efter min oro trotsar den och går förbi dem, upptäcker att de inte attackerar, att de håller sig till kommentarer och att bara en av dem sträcker sig efter mig, ska jag känna mig nöjd och glad då? Har jag "vunnit" på ett sätt som jag inte hade gjort om jag hade tagit en annan väg när jag sett dem på håll och känt oro?

Jag tänker inte låtsas att min vaksamhet är irrationell, att allt är bra, att patriarkatet upphör att existera om jag bara tänker positivt när jag går ut genom dörren.

Jag har aldrig blivit brutalt attackerad av en främling, men jag har blivit trakasserad av främlingar tillräckligt många gånger för att se min anpassning, min otrygghet, som fullt rationell i ett patriarkalt samhälle.

Jag tänker inte att jag är rädd men jag har fortfarande mina "hemgångsrutiner" (nycklar, vaksamhet, ingen musik). Varenda gång tänker jag att det är så fånigt för jag vet ju vad statistiken säger, men varje gång kommer också den där gnagande lilla tanken med "tänk om?". Tänk om det händer något, trots allt, och jag hade kunnat skydda mig om jag bara haft rutin ditt eller gjort sak datt?

Jag blir så trött på mig själv bara.

Men varför tror du att det ska finnas våldtäktsmän i skogen?
Du fortsätter att prata om överfallsvåldtäkter. Som jag redan sagt, ämnet är större än så. Det handlar om hela skalan av sexuella övergrepp och jag vill inte bli utsatt för något av det. Som jag också redan sagt så har jag redan haft min beskärda del av runkande blottare, t ex.

Att inte gå ensam i en skog i stan i mörker ser jag som rätt självklart.

@mandalaki

Ja, och jag menar, jag undviker särskilt två parker i Madrid från kvällstid och framåt typ. Jag tror inte att det ska springa våldtäktsmän där men det är ökänt för knarkare och jag ser verkligen ingen poäng att, i mörkret, gå igenom en park där jag kommer bli gapad på och kanske värre av främmande män. För vems skull ska jag gå igenom där för att bevisa nån jävla point?

@mandalaki

Ja, och jag menar, jag undviker särskilt två parker i Madrid från kvällstid och framåt typ. Jag tror inte att det ska springa våldtäktsmän där men det är ökänt för knarkare och jag ser verkligen ingen poäng att, i mörkret, gå igenom en park där jag kommer bli gapad på och kanske värre av främmande män. För vems skull ska jag gå igenom där för att bevisa nån jävla point?
Det är intressant att du nämner "bli gapad på". För jag är astrött på att vi ska behöva ta så jävla mycket oönskade kommentarer som vi förväntas göra. Astrött.

Om vi inte svarar så får vi höra "varför är du så sur?" och svarar vi så eskalerar det.

Det är så förbannat tröttsamt.

@mandalaki Ja, det är jävligt tröttsamt. Just i Madrid tycker jag det är värre än i Sverige, men det kan ju vara också för att det är mycket fler människor ute. Är SÅ_JÄVLA_LESS på att bli gapad på när jag är på väg hem från tunnelbanan, jävla män som bara måste dela med sig av heeeeej hur är det med diiiiiig varför så bråttom hörru är du sur kom igen le lite nurå.

För ett tag sen var jag ute med en tjejkompis och vi var på väg till tuben från baren. En snubbe liksom möter oss på gatan och när han passerar mig så drar han sin hand över mitt jävla LÅR och flinar stort. Blev så jävla paff att jag bara fräste till nåt men jag önskar att jag hade vrålat rakt ut istället. Jag är ingenting man kan bara ta på hur man vill!!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV
  • Muddypaws 24/25

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka