Jag faktiskt blir upprörd folk tex påstår att det är en onödig risk att jogga i mörkret.Där skulle jag vara mer rädd för att komma i vägen vid en skjutning. Men Köln
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Jag faktiskt blir upprörd folk tex påstår att det är en onödig risk att jogga i mörkret.Där skulle jag vara mer rädd för att komma i vägen vid en skjutning. Men Köln
Jo, tjafset hade ju kunnat göra det ännu jobbigare för tjejen.Feg tror jag inte att han var. Han kanske bara gjorde det som orsakade minsta möjliga fortsatta tjafs.
Det beror på vilket våld du menar. Våldtäktsanmälningarna har ökat, men till största delen antas det bero på ändrad lagstiftning (definitionen av våldtäkt har vidgats).Snarare tvärtom väl? Är det inte så att våldet har minskat? Men vi vet mer och blir räddare.
Precios så.Jag är förbannat rädd för folks rädslor!
Genom att sprida felaktiga uppfattningar om hur farligt samhället är SKAPAR vi det samhälle vi är rädda för.
Om jag sprang skulle jag inte göra det i ett motionsspår i mörker. Då skulle jag välja villaområden eller liknande.Jag faktiskt blir upprörd folk tex påstår att det är en onödig risk att jogga i mörkret.
Varför då?Om jag sprang skulle jag inte göra det i ett motionsspår i mörker. Då skulle jag välja villaområden eller liknande.
Det har nog att göra med att jag stött på blottare så ofta. Jag är inte rädd för dem, men jag blir så förbannat kränkt över att en främling tar sig rätten att stå och runka inför mig. Det går så långt över mina gränser att jag blir vansinnig.Varför då?
Så märkligt de flesta Blottare jag stött på har varit på mer befolkade platser. (Undantaget den som brukade lurpassa i närheten av stallet när jag var liten) typ hållplatser och sådant. I tonåren så fanns det en som brukade stå naken i sitt fönster bredvid en gångväg i ett hyreshus när skolbarnen gick förbi. Lagarna såg nog annorlunda ut då för jag fick höra från vuxna att polisen inte kunde göra något eftersom han var i sitt hem.Det har nog att göra med att jag stött på blottare så ofta. Jag är inte rädd för dem, men jag blir så förbannat kränkt över att en främling tar sig rätten att stå och runka inför mig. Det går så långt över mina gränser att jag blir vansinnig.
Och blottare är vanliga just i motionsspår eftersom de vet att många kvinnor springer ensamma. Jag har fräst, skrikit och polisanmält - samtidigt vet man aldrig vad det kan leda till. Alla blottare blir inte våldtäktsmän men väldigt många våldtäktsmän har börjat som blottare, enligt experter.
Det har nog att göra med att jag stött på blottare så ofta. Jag är inte rädd för dem, men jag blir så förbannat kränkt över att en främling tar sig rätten att stå och runka inför mig. Det går så långt över mina gränser att jag blir vansinnig.
Och blottare är vanliga just i motionsspår eftersom de vet att många kvinnor springer ensamma. Jag har fräst, skrikit och polisanmält - samtidigt vet man aldrig vad det kan leda till. Alla blottare blir inte våldtäktsmän men väldigt många våldtäktsmän har börjat som blottare, enligt experter.
Sedan finns de där blottarna som antagligen försöker rättfärdiga sig med att de inte är blottare:Jag har också råkat ut för en blottare i ett joggingspår! Som var just joggingklädd.. Först blev jag bara förbannad och rädd för att det skulle utvecklas vidare, dvs hända något värre. Hade sett honom där 3 dagar tidigare också och samma mönster upprepat sig (med mig) fast ingen blottning pga att andra människor också gick förbi. Men sen när jag kom hem och kände efter lite mer insåg jag att jag faktiskt blivit ordentligt kränkt också.
Har aldrig promenerat på samma ställe igen..
För min del är svaret: man kallar det inte rädsla, upplever det inte ens som rädsla. Man kallar det säkerhetsbeteende, höjd vaksamhet, strategier. Och så otroligt många kvinnor har det, de tänker ut sådant utan att närmare reflektera. Som tjejgänget som messar varann när de kommit hem efter utekvällen. Det gör normalt inte män, som @niphredil påpekade. Män går heller inte med nyckelknippan i handen och jag kan svära på att det säljs mer larm och färgspray till kvinnor än till män.
Men rädsla kallar man det inte för. Jag är inte rädd och rör mig där jag behöver, även när det är mörkt. Dock har jag på vissa ställen en väldigt hög vaksamhet - som blir ännu högre om jag möter en/flera män.
Precis så funkar det för mig också. Det förstör stället det hände på.Jag har också råkat ut för en blottare i ett joggingspår! Som var just joggingklädd.. Först blev jag bara förbannad och rädd för att det skulle utvecklas vidare, dvs hända något värre. Hade sett honom där 3 dagar tidigare också och samma mönster upprepat sig (med mig) fast ingen blottning pga att andra människor också gick förbi. Men sen när jag kom hem och kände efter lite mer insåg jag att jag faktiskt blivit ordentligt kränkt också.
Har aldrig promenerat på samma ställe igen..
Problemet är att kvinnor har så stor anledning att inte känna sig trygga. Om sex av tio i en undersökning känner sig rädda på offentliga platser kvälls- och nattetid så ser jag det inte som individuella problem som var och en av dem behöver göra något åt.Men det är ju fortfarande en form av anpassning. Dessutom pga att andra människor eventuellt skulle kunna göra något olämpligt.
Att det existerar är ju sorgligt men om en kvinna anser det vara ett problem så måste ju denna kvinna göra något för sin egen del.
Det är ju en befogad fråga. Risken att du blir påkörd och dör är ju otroligt mycket större än risken att bli överfallen och knivmördad. Och, som du skrev, att något är ovanligt är ju ingen tröst för den som drabbas, alltså undviker du och är rädd. Då undrar man ju hur du vågar sätta dig i en bil?Men nu får du väl ge dig? Har du ovanligt tråkigt idag eller?
Problemet är att kvinnor har så stor anledning att inte känna sig trygga. Om sex av tio i en undersökning känner sig rädda på offentliga platser kvälls- och nattetid så ser jag det inte som individuella problem som var och en av dem behöver göra något åt.
Det är ju en befogad fråga. Risken att du blir påkörd och dör är ju otroligt mycket större än risken att bli överfallen och knivmördad. Och, som du skrev, att något är ovanligt är ju ingen tröst för den som drabbas, alltså undviker du och är rädd. Då undrar man ju hur du vågar sätta dig i en bil?
Problemet är att kvinnor har så stor anledning att inte känna sig trygga. Om sex av tio i en undersökning känner sig rädda på offentliga platser kvälls- och nattetid så ser jag det inte som individuella problem som var och en av dem behöver göra något åt.
Men väldigt, väldigt länge var jag otroligt uppmärksam på var män på glest befolkade vagnar och bussar har händerna. Är det nog fortfarande.
Jag menade mer att du verkar lasta tjejer enbart för sin rädsla (ja, i en tråd om tjejers rädsla), att det är deras fel att de är rädda och att de ska skärpa sig typ.Fast just den här tråden handlar om man är rädd. Så ja, då fokuserar jag på den frågan.