Nej inte alls. Men det är så oöndligt mycket större risk att du skadas i bilen på väg till Ikea än av någon med kniv på Ikea.Men nu får du väl ge dig? Har du ovanligt tråkigt idag eller?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Nej inte alls. Men det är så oöndligt mycket större risk att du skadas i bilen på väg till Ikea än av någon med kniv på Ikea.Men nu får du väl ge dig? Har du ovanligt tråkigt idag eller?
Nej inte alls. Men det är så oöndligt mycket större risk att du skadas i bilen på väg till Ikea än av någon med kniv på Ikea.
Det är jag. Men vi måste jobba på bägge sidor samtidigt.Men då är ditt och några andras svar: men känn inte så då. Och det menar inte jag. Det här är strategier som tjejer/kvinnor byggt upp i årtionden. Inte för att tjejer är mesar som går runt och är rädda i onödan utan för att strategierna behövs. DET är vad man bör bli förbannad på, tycker jag.
Tycker mer att det låter som att du lägger allt på tjejerna. Dina inlägg består ju i princip endast av "sluta tramsa".Det är jag. Men vi måste jobba på bägge sidor samtidigt.
Fast just den här tråden handlar om man är rädd. Så ja, då fokuserar jag på den frågan.Tycker mer att det låter som att du lägger allt på tjejerna. Dina inlägg består ju i princip endast av "sluta tramsa".
Jag är möjligen lite extra sur i frågan efter ett samtal irl med en person som inte längre kommer åka hem till mig i förorten "bland annat efter händelsen i köln" personen uppger att hon faktiskt valt att inte utsätta sig för onödiga risker genom att bo någon annanstans...Tycker mer att det låter som att du lägger allt på tjejerna. Dina inlägg består ju i princip endast av "sluta tramsa".
Men det låter ju bara dumt. Vilken förort är det? (Du behöver inte säga)Jag är möjligen lite extra sur i frågan efter ett samtal irl med en person som inte längre kommer åka hem till mig i förorten "bland annat efter händelsen i köln" personen uppger att hon faktiskt valt att inte utsätta sig för onödiga risker genom att bo någon annanstans...
Jo men vad ska man göra? Det är ju en sanning att det är mkt inbrott här och att de som begår inbrotten är både påtända och beväpnade. Jag kan väl knalla in där i garaget och "tjena tjena jag är inte rädd så jag ska ta min bil och åka nu, carry on". Gör jag det blir jag väl rånad istället och jag vill faktiskt inte bli av med min iPhone tex. Jag tror inte de skulle skada mig fysiskt men att bli rånad på sin telefon a runt 6000kr suger också. Och visst är vansinnesdåd ovanliga. Det trodde nog tjejen som blev mördad i spåret också. Och de som skulle shoppa på Ikea och knivhöggs. Eller tjejen i Sundsvall som blev mördad av en ung kille mitt på dagen helt utan anledning. När det väl händer så hjälper det inte att det är ovanligt.
Undrar varför mannen valde att ställa sig bredvid henne? Varför sa han inget?@Mia_R Även jag har reagerat på det där "jag är så ful så jag klarar mig" i tråden. Då lever man dessvärre i STOR förnekelse. Ofredanden/övergrepp drabbar inte bara snygga. Det enda en kvinna som är snygg enligt gängse ideal förmodligen får mer av är jävligt oönskade kommentarer. (Är man inte snygg enligt samma ideal kan för all del få lika många oönskade kommentarer, de handlar bara just om att man inte är snygg).
Ett facebookinlägg som gick runt förra veckan lämnade mig kluven. En man skrev om hur han "räddat" en ung tjej från kommentarer på en busshållplats. Det hade börjat med det vanliga "öh vad heter du, snygg du är ... Varför svarar du inte, var inte så tjurig" eller något i den vägen som ALLA kvinnor garanterat upplevt.
Tjejen hade sett väldigt olycklig ut och försökt begrava sig i sin mobil - men tjatet slutade inte förrän mannen som skrev inlägget gick och ställde sig bredvid henne och markerade tillhörighet och "ägande". Hans slutsats var att han uppfattades som pappa eller morfar och det räckte. Och tjejen tackade honom.
Mig gjorde det kluven för det är så patriarkalt. Ändå blev jag lättad över att han hjälpte henne.
Och nu säger säkert några att sånt där tjat biter jag alltid av och det är ju good for them. Men som kvinna i det läget vet man aldrig hur det kommer att sluta om man biter ifrån. Det enda man kan vara säker på att svarar man överhuvudtaget så eskalerar det bara.
Jag tror att han själv skrev att han ville markera ägande, faktiskt. Och det var liksom snällt skrivet, han ville inte slå sig för bröstet utan snarare tipsa andra om hur de kam hjälpa till.Undrar varför mannen valde att ställa sig bredvid henne? Varför sa han inget?
Biskopsgården. Ja det är så dumt.Men det låter ju bara dumt. Vilken förort är det? (Du behöver inte säga)
Men ändå.Jag tror att han själv skrev att han ville markera ägande, faktiskt. Och det var liksom snällt skrivet, han ville inte slå sig för bröstet utan snarare tipsa andra om hur de kam hjälpa till.
Jag tror att han själv skrev att han ville markera ägande, faktiskt. Och det var liksom snällt skrivet, han ville inte slå sig för bröstet utan snarare tipsa andra om hur de kam hjälpa till.
Där skulle jag vara mer rädd för att komma i vägen vid en skjutning. Men KölnBiskopsgården. Ja det är så dumt.
Jag har en vän som bor här som på allvar fått höra från kollegor att " du kan ju inte bo där man kan ju inte bo där, man blir ju våldtagen så fort man går ut som vit tjej"...
Nej ingen av oss har blivit våldtagen på gatan här. *facepalm* Jag blir dock jävligt oroad över bilden som sprids och vad det gör med klimatet i området.
Men ändå.
Fegt.
Åh herregud. Jag förstår ju att han inte menade illa men snacka om att missa målet i stort.
Ja precis. Och ändå kände även jag lättnad över att han hjälpt tjejen.
Snarare tvärtom väl? Är det inte så att våldet har minskat? Men vi vet mer och blir räddare.Fast det är väl inte särskilt mycket farligare nu? Men genom internet får vi ju veta allt som händer.