Oro inför sommaren 2023

Man märker att tidningarnas Propaganda fungerar.
Sitt ner i båten. Vi är bara i juni. Regn är på ingång inte säkert att det blir grovfoder brist.

Propaganda 😅
Det räcker att gå ut eller prata med en bonde för att förstå att det inte rör sig om någon propaganda.
Det är verkligen ett hån att ens påstå något sådant.
Vissa ställen i landet har klarat sig bättre men i många delar är det riktigt illa. Som @ameo skriver, även om vädret slår om och blir väldigt gynnsamt är det i princip omöjligt att reparera skadan.

Några bekanta kommer slakta större delen av deras fårbestånd pga bristen på grovfoder till hösten. Det som finns kommer bli för dyrt för att få någon ekonomisk hållbarhet. Det är en sanning för många bönder, slaktköerna fylls väldigt snabbt.
Men jag kan hälsa från dig att det bara är propaganda.
 
1687640612285.webp
 
Även här är det helt vansinnigt. Vi har fått några skurar men solen bränner bort de få millimetrarna lika fort. Älven är tom, det går knata över den med vatten upp till anklarna på flera ställen.
Väderprognosen har ännu en gång gått från 88% chans för nederbörd till 25 - och resten av veckan 1%.
Jag blir förbannad varje gång jag ser någon klippa en gräsmatta eller trimma en häck - vi behöver för bövelen ALL växtlighet för att behålla den lilla fukt som kommer i jorden innan den evaporerar i solen.
 
Vi har rätt rejält med regn i prognosen för nästa helg... men det har det varit tidigare också utan att det kommit några större mängder.

Min åker ser bedrövligare ut än vanligt, den håller på att torka bort. Den skulle behöva sås om också men det är helt enkelt för dyrt för mina bönder så de slår det som blir (stödet täcker typ dieseln för att slå den).

När jag reparerar gräsmattan sår jag in med klöver nu också... den håller sig bättre i torka än gräs.
 
Jag är lite lugnare nu, vi har fått en del regn i västra Götaland och man ser att det börjar återhämta sig och mer regn verkar vara på väg.
Vet flera här omkring som alltid bara tar en skörd för de får in tillräckligt normalt sett men som planerar ta en andra skörd också denna gång.

Jag behöver en viss typ av foder till häst med knepig mage så jag hoppas min leverantör får en bra andraskörd.

Bete har inte varit svårt att få tag i, jag har hyrt extra i år och det planerar räcka in i oktober.
 
Sista gången det verkligen regnade här var 10 mars
Sen dess har det kommit 17 mm på tre månader
Nu säger SMHI 39 mm O_o på tisdag och kallar prognosen säker klart säger 34 mm Yr säger dock bara 12 mm
Klart sa dock 62 mm till midsommar och det kom 2 mm igår :down:
Kommer det inte rikligt med regn nästa vecka funderar jag på att ta bort mina hästar faktiskt :sorry:
 
Peppar papper, så verkar det som de regnet som kom häromdagen gjort underverk på grannen,s åker, då den börjar bli grön igen, men gräset är ju inte högt. men gått i blom för längesen. Dock kanske dimman gör sitt med. då den innehåller fukt. Varit rätt dimmigt flera nätter i rad.
 
Vi hade inte tänkt ta in något hö på vår mark i år men då vi inte hinner stängsla in allt till bete så ska bonden nu slå och bala ca 1,5 ha. Vi har välfungerande skulltork men en fråga till er som säkert vet - vi har rätt mycket hö kvar från förra året (flera ton). Är det bäst att flytta allt gammalt hö till ena sidan av skulltorken och lägga det nyintagna på andra sidan? Eller lägga det nya innanför/utanför det gamla på något sätt så det blir tätare? Dumt att köra skulltorken på fjolårets hö så vi borde flytta det bort från fläkten? Många frågor men vi är rätt nya på detta.
Tror inte att det blir någon större mängd att tala om. Förra året fick vi in 10 ton på 2,5 ha (nysått året innan och rikligt med regn) men jag tror vi får nöja oss med ett par ton i år om vi ens får så mycket.
 
Vi hade inte tänkt ta in något hö på vår mark i år men då vi inte hinner stängsla in allt till bete så ska bonden nu slå och bala ca 1,5 ha. Vi har välfungerande skulltork men en fråga till er som säkert vet - vi har rätt mycket hö kvar från förra året (flera ton). Är det bäst att flytta allt gammalt hö till ena sidan av skulltorken och lägga det nyintagna på andra sidan? Eller lägga det nya innanför/utanför det gamla på något sätt så det blir tätare? Dumt att köra skulltorken på fjolårets hö så vi borde flytta det bort från fläkten? Många frågor men vi är rätt nya på detta.
Tror inte att det blir någon större mängd att tala om. Förra året fick vi in 10 ton på 2,5 ha (nysått året innan och rikligt med regn) men jag tror vi får nöja oss med ett par ton i år om vi ens får så mycket.
Jag hade flyttat det äldre hö,t.
 
Vi hade inte tänkt ta in något hö på vår mark i år men då vi inte hinner stängsla in allt till bete så ska bonden nu slå och bala ca 1,5 ha. Vi har välfungerande skulltork men en fråga till er som säkert vet - vi har rätt mycket hö kvar från förra året (flera ton). Är det bäst att flytta allt gammalt hö till ena sidan av skulltorken och lägga det nyintagna på andra sidan? Eller lägga det nya innanför/utanför det gamla på något sätt så det blir tätare? Dumt att köra skulltorken på fjolårets hö så vi borde flytta det bort från fläkten? Många frågor men vi är rätt nya på detta.
Tror inte att det blir någon större mängd att tala om. Förra året fick vi in 10 ton på 2,5 ha (nysått året innan och rikligt med regn) men jag tror vi får nöja oss med ett par ton i år om vi ens får så mycket.
Absolut flyttat de gamla balarna!
 
'Vår' höbonde har fått in ungefär hälften av vad han brukar. Dock är han inte orolig än, han brukar få in mer än behovet, och vårt stall är prioriterat då vi köper en så stor mängd (vårt och ett stall till är stamgäster, sen säljer han mindre mängder till andra)
 
Jag är oerhört tacksam för att det går att skörda hö med enkla redskap - en motordriven slåtterbalk, några människor med tjugor och räfsor som vänder höet och sen lastar det på vår 4-hjuliga ponnyvagn, som försetts med lite högre väggar och som sen dras hem för hand.
Visa bifogad fil 121410

Sa skordade min morfar ho, fast han hade en hast som drog en stor vagn avsedd for att fyllas med ho till lador och loge. Jag minns att det var noga med att hoet maste torka ordentligt och minns inte att han nagonsin fick mogel trots bristen pa flaktar.

Även här är det helt vansinnigt. Vi har fått några skurar men solen bränner bort de få millimetrarna lika fort. Älven är tom, det går knata över den med vatten upp till anklarna på flera ställen.
Väderprognosen har ännu en gång gått från 88% chans för nederbörd till 25 - och resten av veckan 1%.
Jag blir förbannad varje gång jag ser någon klippa en gräsmatta eller trimma en häck - vi behöver för bövelen ALL växtlighet för att behålla den lilla fukt som kommer i jorden innan den evaporerar i solen.

Jag sa ska inte Scotland ha det. :(

Har har vi lera, en lera som snabbt, bara pa ett par dagar, blir som cement nar det slutar regna. Gras och akrar haller sig bra de forsta veckorna utan regn (leran har inte torkat djupt nog annu) och gulnar alltid under den regnfria sommaren, men ligger dormant och kommer tillbaka sa gront och fint nar det borjar regna igen.

Har behover vi klippa gras nar det inte regnar, ogras, tistlar, maskrosor, och allt annat skrap tar over. Maken klipper varje vecka, eller oftare, aven nu nar graset ar mest gult och inte vaxer alls. Det haller ner ograset och darmed kan var grasmatta (av localt gras som ar gjort for torra sommrar) fortsatta leva och blir inte kvavd under tiden graset vilar.

Trad och buskar har rotter tillrackligt langt ner i leran for att inte ha problem nar det inte regnar alls pa 2-3 manader, atminstone locala vaxter. Daremot har vi ofta problem med olika sorters mogel pa manga vaxter ... det attakerar vaxter nar det regnar oavbrutet under vintern och ligger dormant pa sommaren om man inte vattnar vaxterna. Vattnar man parontradet sa maste man ocksa gora nagot at moglet da vattnandet gor att moglet sprider sig och tar vartenda paron.:cautious:
 
Kollade med vår stallägare idag när han kört hö i veckan hur det ser ut för vintern. Han är inte orolig, har fått lika mycket som vanligt (höskullen är full) och har hö över ute på åkrarna som han ska rulla och sälja, så åtminstone här verkar det som att det lilla regn som kommit har räckt för att få in någorlunda skördar vilket såklart är skönt.
 
Rena rama popcornläsningen på olika forum med grovfoder 🍿
Någon hade lagt ut om högstbjudande.
Ett annat inlägg där det började jämföras med helt andra saker som sadlar osv.
Och då är vi ändå inte ens i juli än. Det ÄR mer hysteriskt nu än 2018. Inte torrare än då bara mer hysteriskt.

Verkligen - såg en annons häromdagen för rundbalat hö någonstans norröver, 7 kr kilot + moms. Det blev snabbt popcornstämning där.
 
Rena rama popcornläsningen på olika forum med grovfoder 🍿
Någon hade lagt ut om högstbjudande.
Ett annat inlägg där det började jämföras med helt andra saker som sadlar osv.
Och då är vi ändå inte ens i juli än. Det ÄR mer hysteriskt nu än 2018. Inte torrare än då bara mer hysteriskt.
Jag tänker att det är hysteriskt just för att man har 2018 i gott minne. Då var man inte beredd, nu har man varit med om det en gång och ser att det skulle kunna bli samma utfall.

Skördar och väder är ju helt beroende av varandra. Men hela säsongen behöver ju inte vara lost för att början av den är det. Men man vet ju aldrig. Väder är väder.
Bönderna brottas ju med det hela tiden, andra märker det kanske först vid ytterligheterna. Som nu. Eller som 2018.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp