Oro inför sommaren 2023

Fast nu är det just hästhobby som tas upp i tråden och svårigheten att få billigt stråfoder pga torkan, och flera tog upp att folk som gillade fint och soligt väder är tröga?? bla för att de inte fattar hur mat blir till. Förstår då inte de som använder strå till häst just problematiken att använda mark till det och inte till människomat??
Här haglar fördomarna.
Jag kan bara tolka dina inlägg som att vi ska odla "vete" på all mark vi har så att vi kan mata människor. Hur vi ska gödsla denna "vete" eller om det fungerar ekosystemmässigt ger du fan i bara du får hata djurhållning litegrann.
 
Men varför skulle du stå utanför? dina hästar använder väl åkermark till sitt foder också? och vad menar du med att folk är tröga?

Åkermark som inte är särskilt användbar till annat än gräsodling, med tanke på vart jag bor. Gräs är också en gröda, det är bara det att vi människor inte kan äta den. Vi vi kan använda gödslet från dom som kan äta den till att odla sånt vi kan äta, och om man vill kan vi även äta dom som äter gräs.

Folk i allmänhet är tröga för att dom tror att mat magiskt uppstår i butiken, och kan/vill inte tänka på att det är en lång kedja av transporter och tillverkning inblandad som är rätt så känslig, och extremt resursslösande. Dom kopplar inte torka till dyrare matpriser eller pandemier till brutna transportkedjor eller långväga importer till torkan på hemmaplan via fossila utsläpp.

(Förresten, var det inte du som hade köttdjur?)
 
Åkermark som inte är särskilt användbar till annat än gräsodling, med tanke på vart jag bor. Gräs är också en gröda, det är bara det att vi människor inte kan äta den. Vi vi kan använda gödslet från dom som kan äta den till att odla sånt vi kan äta, och om man vill kan vi även äta dom som äter gräs.

Folk i allmänhet är tröga för att dom tror att mat magiskt uppstår i butiken, och kan/vill inte tänka på att det är en lång kedja av transporter och tillverkning inblandad som är rätt så känslig, och extremt resursslösande. Dom kopplar inte torka till dyrare matpriser eller pandemier till brutna transportkedjor eller långväga importer till torkan på hemmaplan via fossila utsläpp.
Eller krig i världens kornbod med höjda matpriser
 
Min leverantör har fått in ca 30% av förstaskörden och kommer höja priset med 1 kr/kg from idag samt köpa in torrhö på storbal samt ha foderhalm på plastad småbal för att försöka täcka allas behov. Hemskt! Hoppas jag får 4 pallar småbalshösilage eftersom jag bara har två hästar och min höst hostat av allt annat hösilage vi testat innan vi började köpa av dem.
 
Inte orkat läsa allt men spontant så tror jag att jag börjat fundera över just problemet med tillgång på grovfoder till hobbyhäst ur ett miljöperspektiv när den industriella produktionen av kött helt försvunnit och vi enbart åt företrädesvis växtbaserat och naturbetes/nyttodjurskött. @ginnies

Eller om annat flaggats för som jättenegativt såklart.
 
Screenshot_2023-06-23-23-20-58-650_com.android.chrome.webp

Tänker dansa regn dans hela nästa vecka ...
 
Man märker att tidningarnas Propaganda fungerar.
Sitt ner i båten. Vi är bara i juni. Regn är på ingång inte säkert att det blir grovfoder brist.
Vilka tidningar?
Nåt sådant har jag inte läst
Däremot så minns jag hur en del 2018 tyckte att det är ingen fara det kommer regn men här kom det aldrig något regn
Precis som nu fanns det regn i prognoserna som hela tiden bara försvann
Det skulle ju regna här igår sas det förra veckan kom inte en droppe såklart :meh:
Nu ska det regna lite i morgon och mer nästa vecka men ja ja det tror jag på när jag ser det
 
Vilka tidningar?
Nåt sådant har jag inte läst
Däremot så minns jag hur en del 2018 tyckte att det är ingen fara det kommer regn men här kom det aldrig något regn
Precis som nu fanns det regn i prognoserna som hela tiden bara försvann
Det skulle ju regna här igår sas det förra veckan kom inte en droppe såklart :meh:
Nu ska det regna lite i morgon och mer nästa vecka men ja ja det tror jag på när jag ser det

Exakt. Lägg sedan till att våren-försommaren varit mycket torrare än 2018 (iaf här i trakterna).
 
Man märker att tidningarnas Propaganda fungerar.
Sitt ner i båten. Vi är bara i juni. Regn är på ingång inte säkert att det blir grovfoder brist.
Fast när det inte växer något trots det lilla regn som kommit så börjar man bli orolig ja. Och vi som fodrar unghästar hemma hade behövt slå vårt hö mycket tidigare en vad vi kommer kunna göra. Det blir tvungna att äta massa kraftfoder = dyra pengar. Det är inte lätt att ha två växande unghästar som ska äta. Förhoppningsvis kan vi hålla den ena borta i träning under vintern eller så blir hon såld.
 
Här var våren 2018 torr och varmare än i år
I år hade vi i stället frost länge i maj så då växte det ju inte för det :crazy:
Och inget regn
Ser heller inte mycket likheter med våren 2018 och i år. Extremt sen och kall vår i år medan det 2018 var både varmt och torrt mycket tidigare än i år. Ser man till vädret här så verkar det som det ska regna åtminstone en del nu och vallarna ser redan lite bättre ut. Är dock väldigt glad över att jag nästan bara har tallskog, träden får knappast någon rotblöta av det regn som syns och granbarkborren har inte varit rolig efter 2018 här i närheten.
 
Ser heller inte mycket likheter med våren 2018 och i år. Extremt sen och kall vår i år medan det 2018 var både varmt och torrt mycket tidigare än i år. Ser man till vädret här så verkar det som det ska regna åtminstone en del nu och vallarna ser redan lite bättre ut. Är dock väldigt glad över att jag nästan bara har tallskog, träden får knappast någon rotblöta av det regn som syns och granbarkborren har inte varit rolig efter 2018 här i närheten.
Likheter finns det väl i att ingenting växer :(
Och de säger att det ska regna det sas det även 2018
Men kommer det nu verkligen regn nästa vecka så finns det hopp
 
Under 2018 hade vi inget regn på prognosen alls i de dryga 100 dagar det var torka.
Det hade jag faktiskt flera gånger men det blev aldrig något
Fanns flera gånger i tiodygnsprognosen precis som nu inför midsommar i år men det försvann varenda gång
I år har det kommit fem mm så visst lite bättre är det ju
 
Man märker att tidningarnas Propaganda fungerar.
Sitt ner i båten. Vi är bara i juni. Regn är på ingång inte säkert att det blir grovfoder brist.
Med tanke på hur små förstaskördar av grovfoder i princip alla bönder i södra sverige har fått skulle det krävas oerhört mycket regn för att andra- och tredjeskördarna ska kunna täcka upp för det. Det är bannemig inte någon tidningspropaganda när bönderna själva berättar om hur liten andel av normal skörd de har lyckats bärga.

Min granne och tillika höleverantör flaggade tidigt för att han nog inte får in särskilt mycket hö, så vi började skörda själva för några veckor sedan - ungefär en månad tidigare än vi gjorde 2018, för att få lite näring i fodret. Vi har mer mark att skörda, men väntar på en 10-dygnsprognos utan regn, eftersom vi inte har någon skulltork. SÅ just nu slits vi mellan önskan om regn för tillväxten och önskan om sol för att torka fodret på åkrarna...
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp