Oro inför sommaren 2023

Jag tänker att det är hysteriskt just för att man har 2018 i gott minne. Då var man inte beredd, nu har man varit med om det en gång och ser att det skulle kunna bli samma utfall.

Skördar och väder är ju helt beroende av varandra. Men hela säsongen behöver ju inte vara lost för att början av den är det. Men man vet ju aldrig. Väder är väder.
Bönderna brottas ju med det hela tiden, andra märker det kanske först vid ytterligheterna. Som nu. Eller som 2018.
Jag var betydligt mer stressad då än nu. Och förvånad att nästan ingen reagerade förrän typ i augusti började folk som inte är bönder reagera. I jämförelse med nu alltså när det ändå har kommit lite nederbörd på sina håll. Skåne har det tufft och på andra håll men 2018 var det typ över hela landet mer vecka efter vecka efter vecka tills det blev månad efter månad. Den stressen glömmer jag inte.
Så är betydligt mer chill nu när det ändå kommit lite plus har kvar en del och i år kommer ta två skördar. Har inte gjort det innan då jag lejer det jobbet plus haft dålig återväxt. Flera av vallarna är jättegamla men bättre nu än för några år sedan.
Grejen är väl att så länge vissa delar av landet får ok skörd så är det ändå ingen jättehysteri men många verkar inte alls tänka så. Bästa hade ju varit att ta allt sitt grovfoder själv. Alltså att varje gård är självförsörjande. Men det kräver också inte bara mark utan även maskiner och har man inte de själv får man kolla med andra och det är där det är svårt tycker jag. Räkna att det blir nån form av lönsamhet ens. Jag räknar ju att ett normalt år en storbal kostar för mig 1000kr och då är det ändå från egen mark liksom.
 
Väljer ni att sitta lugnt i båten ett tag till, eller ska man låta paniken få gehör? Blir så stressad när jag ser alla sökesannonser på hö, samtidigt som vissa företag annonserar överallt för 12 kr/kg. "Min" bonde var inte orolig för höskörden, han var mer orolig för spannmålen. Samtidigt ville han inte ta några bokningar.
Betet kommer räcka hela sommaren och eftersom jag inte hittat någon som vill slå vallen åt mig så kommer hästarna kunna beta långt in på hösten. Förra året började vi fodra med hö först i slutet av oktober och än så länge ser det ut att kunna bli så i år också.
En del av mig känner att jag kanske borde hoppa på paniktåget och köpa på mig några ton till ockerpriser alt haka på nån som ska importera. En annan del av mig säger sätt risken att jag betalat överpriser och krisen nog inte blir så allvarlig är rätt stor.
 
Vi köper hösilage från en stor producent här i södra Skåne och har gjort i många år. Vi har nu fått veta att vi inte kommer att kunna få vår beställda mängd utan kommer att få komplettera med hö. Var detta hö kommer ifrån vet jag inte än,men vi kommer att få börja hösten med detta för att sedan gå över till hösilage runt november. Hur vi ska förvara 500 kilos höbalar anar jag inte….. ( har ca 40 hästar på anläggningen)
 
Vi köper hösilage från en stor producent här i södra Skåne och har gjort i många år. Vi har nu fått veta att vi inte kommer att kunna få vår beställda mängd utan kommer att få komplettera med hö. Var detta hö kommer ifrån vet jag inte än,men vi kommer att få börja hösten med detta för att sedan gå över till hösilage runt november. Hur vi ska förvara 500 kilos höbalar anar jag inte….. ( har ca 40 hästar på anläggningen)

Köper ni också från Katslösa?
 
Vår höbonde/kompis kollade på vår mark igår, men tackade nej till att köpa det. Kunde slå gräset till oss för 6000kr + moms.
Vi tackade nej. Det får bli gräsklipparen som åker ett varv runt så vi kan rida på den, sen höstbete.
 
Vår höbonde/kompis kollade på vår mark igår, men tackade nej till att köpa det. Kunde slå gräset till oss för 6000kr + moms.
Vi tackade nej. Det får bli gräsklipparen som åker ett varv runt så vi kan rida på den, sen höstbete.

Hur många hektar var det? (förlåt om du skrivit det och jag missat) Och var priset för enbart att slå eller även vända och packa? (storbal/småbal?)

Jag tror jag ska försöka få tag på någon som kan göra gräset om till hö på min mark som jag köpt (eller ska köpa, måste betala för den också... 😅). Men vore bra med ett hum om vad det kan tänkas kosta....
 
Här hemma i Norge (sydvästkusten) regnar det f.ö. MASSOR, och jag har lyckats få tag på småbalshö från årets skörd till 5 kr/kg...! :love: Så långt ifrån 2018-tillstånder här iaf. Synd att Norge inte är med i EU, blir väl bökigare att evt importera hö härifrån då gissar jag.
 
Hur många hektar var det? (förlåt om du skrivit det och jag missat) Och var priset för enbart att slå eller även vända och packa? (storbal/småbal?)

Jag tror jag ska försöka få tag på någon som kan göra gräset om till hö på min mark som jag köpt (eller ska köpa, måste betala för den också... 😅). Men vore bra med ett hum om vad det kan tänkas kosta....
Bara ca 1 ha. Det var pris inkl göra balar av det fattade jag det som. Men vi vet junibte hur många balar det blir. Jag tror inte det blir 8-10 stycken så det rent prismässigt går ihop. Då blir det billigare att köpa hö från honom i höst i stället.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp