Oro inför sommaren 2023

Nu har det regnat MASSOR på min mark nere i Skåne, jag undrar bara om bonden som skulle köra ut gödning för mig faktiskt gjort det, för jag har inte hört något och får inte tag på honom nu.... Men någon form av andraskörd måste det väl bli ändå, får bara försöka sälja det om det inte får tillräckligt bra värden för mina hästar. 🙃
Då kanske jag kan köpa det beroende på analys..
 
Nu har det regnat MASSOR på min mark nere i Skåne, jag undrar bara om bonden som skulle köra ut gödning för mig faktiskt gjort det, för jag har inte hört något och får inte tag på honom nu.... Men någon form av andraskörd måste det väl bli ändå, får bara försöka sälja det om det inte får tillräckligt bra värden för mina hästar. 🙃
Jobbigt med avstånden :)
 
Här nere i Skåne regnar det nästan varje dag nu! Idag ska det komma ca 15 mm. Gräsmattan är grön och växer. Min semester börjar snart och jag vill INTE att den ska försvinna in i 20 grader och regn hela semestern. Det får gärna regna men inte hela tiden och inte så låga temperaturer.

Nu börjar nog snart bönderna efterlysa lite mer torrväder inför skörden...
 
Vi har regn ganska regelbundet här också men det ser ändå väldigt torrt ut på många ställen. Många gröna ytor är fortfarande helt gula..
 
Nu tycks allt regna bort. Jag har fått tag i ungefär hälften av vad jag behöver. Säter mitt hopp till skörd i augusti och sen vetehalm på det. Men känner mig faktiskt lite stressad för första gången.
Jag har lite samma oro. För mycket regn.

Något gammalt bondeordspråk ska vara att det inte kan regna för mycket innan midsommar, och i år har det varit tvärt om - inge regn innan och massor efter.
 
Här torkade det hårt innan midsommar och har nästan bara regnat efter, dock med någon veckas uppehåll alldeles nyss. De brända fälten är mindre gula men det är väldigt ojämn och gles återväxt där det varit bränt. Så lite svårt sia om

Mest bekymrande är att många innan midsommar fick små skördar och inte tog in allt i hopp om att det skulle komma regn - och sen fick de inte in det de sparat på grund av att det bara regnade.

Så det är mitten på juli och det är långt från normal förstaskörd inne. Och där de inte slagit första skörden kommer det inte hinnas ta någon andra skörd.

Dock är det stora skillnader lokalt. De flesta verkar fått in ca 60-70% av normal mängd. Men några har fått in mer än ett normalt år.

Inte hört några priser än, analyserna är över hela spektrat från raketbränsle till ganska kasst - men nästan alla är högt i socker. Återstår dock att se vad det som de försöker få in nu får för värden.
 
Hemma har de precis tagit andra skörden, så jag kände mig hoppfull när jag körde ner till Skåne i dag. Men gräset på min mark är bara drygt 10 cm långt?! 🙈 Känns absolut INTE som om bonden jag pratade med har varit här och gödslat....
 
Hemma har de precis tagit andra skörden, så jag kände mig hoppfull när jag körde ner till Skåne i dag. Men gräset på min mark är bara drygt 10 cm långt?! 🙈 Känns absolut INTE som om bonden jag pratade med har varit här och gödslat....
Hos oss har vaktmästaren klippt gräset ett par gånger i veckan annars hade de det nog varit dags stt ta fram lien.
 
Vi fick hem 30 ensilagebalar den 19/7 och vår bonde sa att det var två veckor tidigare än normalt. Han hade gott hopp om en tredjeskörd och fick han en bra sådan så hade han totalt fått normal hömängd i år. Jag tog hö i strängarna när han pressade och skickade på analys och det är ett kanonhö! :) Jag bor i Skåne.
 
Fick bekräftat i dag att marken inte blivit gödslat, sjukt snopet, men det fanns förklarliga skäl. Pratade med en lokal bonde som tyckte att det inte ens skulle vara lönt att försöka ta en andraskörd, i alla fall inte hö utan möjligen ensilage...

Får se hur det ser ut om tre veckor och om vädret tänker bli lite torrare... Tur man är evig optimist av natur... 🙃
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp